۱۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6186596
T T
۰ نفر

چاقی و عوارض آن

۱۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6186596
چاقی و عوارض آن ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/14 علمی آموزشی.پزشکی.چاقی کرمانشاه- چاقی یکی از شایعترین بیماریهایی است که امروزه با صنعتی شدن جوامع، گسترش شهر نشینی و تغییر نحوه زندگی مردم به عنوان یکی از بیماریهای تمدن شیوع یافته است.
واحد پیشگیری و بازتوانی مرکز تحقیقات قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه روز دوشنبه اعلام کرد: بیماریهای تمدن عموما بر اثر تغذیه نادرست و کاهش میزان فعالیت بدنی ایجاد می شوند و عواقب ناگواری برای جوامع به بار می آورد.
چاقی عبارت است از افزایش بیش از حد ذخایر چربی در بدن که نتیجه آن زیاد شدن وزن است.
باید توجه داشت که هر گاه افزایش وزن بدن به دلیل سایر عوامل نظیر بیماریهای قلبی، کبدی و نارساییهای کلیوی که موجب ورم و احتباس آب و املاح می شود، باشد، چاقی محسوب نمی شود.
ذخیره چربی در مردان بیشتر در اطراف شکم، سینه، پشت و گردن است در حالی که ذخیره چربی در زنان در اطراف شکم، باسن، لگن و رانها می باشد.
به تازگی مشخص شده که افزایش توده چربی در ناحیه شکمی، زمینه ساز بیماریهای قلبی عروقی می باشد، این در حالی است که چاقی در قسمتهای دیگر بدن نظیر دور لگن، ارتباط زیادی با بیماریهای قلبی عروقی ندارد.
متخصصان در این زمینه تغذیه در دوران شیرخوارگی، وراثت، اشتها عادات غذایی، عوامل اجتماعی و نوع غذای اصلی جوامع را از مهم ترین عوامل ایجاد کننده چاقی عنوان می کنند.
آنان معتقدند نوزادانی که بیش از حد نیاز غذا دریافت کنند، استعداد ابتلا به چاقی در آینده را پیدا می کنند، زیرا تعداد و اندازه سلولهای چربی آنها زیاد می شود.
مصرف بیش از حد غذا، شیرینی جات و مواد غذایی چرب نیز جزو اشتها عادات غذایی نامناسب است که منجر به چاق شدن فرد خواهد شد.
همچنین برخی جوامع و خانواده ها چاقی را علامت برتری و رفاه می دانند و این امر برای چاق شدن در آنان انگیزه به وجود می آورد که یک عامل اجتماعی مهم در ابتلای فرد به چاقی است.
پزشکان کم شدن تحرک ساختمان بدن، عوارض متابولیک، قلبی عروقی، پوستی، تنفسی و روحی را از جمله عوارض چاقی عنوان می کنند.
آنان معتقدند که در نتیجه کم شدن تحرک ساختمان بدن، انسان بار فوق العاده ای را تحمل می کند و در نتیجه عوارضی مانند ساییدگی استخوانها بخصوص در مفصل زانو ، ران و مهره های کمر ، افراد چاق را تهدید می کند.
پزشکان با اشاره به بروز بیماری دیابت در سنین میانسالی در بین افراد چاق ، اعتقاد دارند چاقی همچنین با تشکیل کلسترول در کیسه صفرا ارتباط دارد و از جمله عوارض متابولیک بیماری چاقی است.
همچنین شیوع فشار خون بالا در افراد چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی است.
تحمل بار اضافی بدن با وزن زیاد و مقاومت عروق محیطی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد و این بار اضافی وارد شده به قلب همراه با ایجاد اترواسکلروز در ایجاد نارسایی قلبی و سکته قلبی بسیار موثر است.
ذخیره بیش از حد چربی زیر پوست نیز استعداد ابتلا به عفونتهای پوستی را در افراد چاق افزایش می دهد.
همچنین عوارض تنفسی با عدم دفع دی اکسید کربن که باعث خواب آلودگی می شود ، در افراد چاق همراه است.
پزشکان در خصوص عوارض روحی بیماری چاقی می گویند: بسیاری از افراد به خاطر اینکه چاقی موجب از بین رفتن زیبایی و تناسب اندام آنان می شود، به فکر درمان می افتند و افرادی که موفق به رفع آن نمی شوند به افسردگی و یاس مبتلا می شوند.
استفاده از داروها و هورمونها در درمان چاقی توصیه نمی شود، زیرا نه تنها در معالجه نقش مثبتی ایفا نمی کند بلکه فرد را به عوارض درازمدت احتمالی نیز مبتلا می سازد.
پزشکان کاهش وزن به وسیله محدودیت کالری دریافتی، کاهش زمان خواب و افزایش مصرف انرژی بدن از طریق فعالیت بدنی بیشتر مانند پیاده روی و استفاده از ظروف در اندازه معین برای صرف غذا را از جمله راه کارهای درمان چاقی عنوان می کنند.
آنان همچنین آهسته غذا خوردن، انجام فعالیتهای روزمره به صورت ایستاده تا حداکثر امکان، کنترل وزن به صورت مرتب و محدودیت و حذف مواد پرکالری مانند مربا، شیرینی، شکلات، تنقلات، نوشابه و غیره را به افراد چاق توصیه می کنند.
7450/567/587/ 1645 شماره 012 ساعت 13:51 تمام
۰ نفر