۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6203402
T T
۰ نفر

استفاده از عینک آفتابی را جدی بگیرید

۲۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6203402
استفاده از عینک آفتابی را جدی بگیرید ...................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/03/86 داخلی.علمی.پزشکی.عینک.
گزارش:مهری میردریکوند کاربرد اصلی عینک آفتابی جلوگیری از ورود اشعه خورشید به داخل چشم است که در عین حال ممکن است جنبه زیبایی هم داشته باشد ولی اینکه فکر کنیم فقط برای زیباتر شدن است و استفاده نکردن آن چندان مهم نیست تصوری اشتباه است.
تمام افراد به منظور سلامت چشم و جلوگیری از مشکلات پوستی، اطراف چشم باید از عینک آفتابی استفاده نمایند و بنا بر تایید متخصصان چشم پزشکی تصور تزئینی بودن آن چندان درست نیست.
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت با توجه به شرایط آب و هوایی ایران استفاده از عینک آفتابی برای تمام افراد و در همه شهرها ضروری است.
دکتر "پرویز زرین بخش" جراح و متخصص چشم افزود در محیطهایی مانند کنار دریا، استخر، فضاهای باز و در شهرهایی مانند اکثر شهرهای ایران که آفتاب شدید دارند، استفاده از عینک آفتابی مناسب، برای همه لازم و ضروری است.
وی با اشاره به اینکه اشعه آفتاب می تواند باعث پیری زودرس پوست و برخی سرطانهای پوستی شود، توصیه کرد برای جلوگیری از این مشکلات بخصوص در کودکان بایستی از کرم های ضد آفتاب هم استفاده شود.
با وجود اینکه تهیه عینک های آفتابی نیاز به زحمت زیادی ندارد و به راحتی در دسترس هستند اما خرید یک عینک آفتابی مناسب که به چشم آسیب نرساند نیاز به دقت بیشتری دارد.
دکتر زرین بخش گفت با توجه به انواع تقلبی عینک های آفتابی که در بازار وجود دارد برای خرید عینک مناسب حتما بایستی به مراکز معتبر مراجعه کرد و هر عینک آفتابی را به صرف در دسترس بودن آن نباید به چشم زد.
وی که جراح و متخصص بیماری های چشمی است اضافه کرد برخی از عینک سازیها و مراکز چشم پزشکی دستگاه سنجش پرتوی فرابنفش (UV) دارند که میزان عبور این اشعه را در عینک نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه فرم عینک و رنک ظاهری عینک تا حدودی به سلیقه فرد بستگی دارد، افزود در مورد عینک های استاندارد کسانی که دارای چشم های روشن هستند بهتر است از عینک های تیره و افراد با چشم های تیره بهتر است از عینک های روشن تر استفاده کنند.
دکتر زرین بخش می گوید عینک های معمولی (غیرآفتابی ) هم که رنگی نیستند می توانند مانع از عبور اشعه یو.وی (UV) به داخل چشم شوند.
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به اینکه در تمام فصل ها باید از عینک های آفتابی استفاده شود، افزود: نکته مهم دراین زمینه دقت در انتخاب صحیح عینک آفتابی است.
وی در ادامه گفت و گو با ایرنااضافه کرد افراد برای انتخاب صحیح عینک های آفتابی بهتر است به پزشک متخصص و یا به نمایندگی های معتبر شرکت های سازنده عینک مراجعه کنند تا دچار عوارض ناشی از استفاده از عینک های آفتابی غیر استاندارد نشوند.
* عینک های آفتابی ارزان و گران قیمت .......................................
اعتقاد متخصصان چشم بر این است که همه افراد باید از عینک های آفتابی استفاده کنند تا از میزان ورود اشعه یو وی به داخل چشم و بروز مشکلات چشمی جلوگیری کند.
آن دسته از افرادی هم که توان خرید عینک های مارک دار و گران قیمت را ندارند می توانند از همین عینک های آفتابی معمولی ولی با رعایت یک سری نکات علمی استفاده کنند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت نتایج یک بررسی نشان می دهد از لحاظ جذب اشعه های مضر خورشید، بین عینک های آفتابی ارزان قیمت و گران قیمتی که در اکثر فروشگاههای کشور عرضه می شود، تفاوت زیادی وجود ندارد.
دکتر "علیرضا کشتکار جعفری" جراح و متخصص چشم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا می گوید قیمت بالا تعیین کننده کیفیت عینک آفتابی نیست و با رعایت یک سری معیارها عینک های ارزان هم قابل استفاده هستند.
در مورد عینک هایی آفتابی که توسط دستفروشان عرضه می شود به هنگام خرید باید به نکاتی از جمله رنک عینک توجه خاص داشت.
دکتر کشتکار جعفری در این خصوص می گوید برای مصون ماندن از عوارض عینک های غیر استاندارد رنک قهوه ای، خاکستری، سبز و مشکی به ترتیب بهترین رنگها هستند و سایر رنگها از جمله صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی و غیره برای چشم مناسب نیستند.
وی گفت در یک بررسی تعداد 188 عینک گران قیمت مغازه ها و 165 عینک ارزان قیمت دستفروشها با دستگاه های خاص سنجش اشعه فرابنفش (UV) از نظر میزان جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید و شدت نوری که عبور می دهند مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه معیار دیگر انتخاب عینک آفتابی تیرگی شیشه آن است افزود این تیرگی باید تا حدی باشد که اگر فرد عینک را در داخل اتاق به چشم بزند و در جلوی آینه قرار بگیرد چشمهای خود را نبیند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد در عین حال این تیرگی نباید دید فرد را کاهش دهد.
وی گفت عینک های آفتابی نباید دارای رنک های ترکیبی باشند به این معنا که شیشه آنها نباید کم رنک و پررنک باشد بلکه تیرگی شیشه عینک آفتابی باید از بالا تا پایین یکدست و یکنواخت باشد.
وی در پایان گفت با رعایت معیارهای گفته شده می توان از عینک های آفتابی ارزان قیمت استفاده کرد ولی در صورت توانایی مالی اولویت با خرید عینک از عینک فروشی های صنفی است.
* برخی عینک ها مضر هستند صرف نظر از قیمت، بعضی از عینک ها، صرفنظر از قیمتشان برای چشم مضر هستند.نکته مهمتر از قیمت این است که عینک آفتابی باید قابلیت جلوگیری از ورود اشعه های مضر به چشم را داشته باشد.
رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران در همین زمینه می گوید استفاده از برخی عینک های آفتابی نه تنها چشم را در برابر نور خورشید محافظت نمی کند بلکه باعث ورود میزان بیشتری از نور خورشید به داخل چشم می شوند.
دکتر زرین بخش جراح و متخصص چشم افزود یکی از مشخصه های مهم عینک آفتابی جلوگیری از ورود پرتوی فرابنفش به داخل چشم است و توصیه می شود که مردم هر عینکی را به چشم نزنند.
وی با بیان اینکه پرتوی فرابنفش و سایر پرتوهای موجود در نور خورشید به پوست لطیف اطراف چشم صدمه می زند گفت:یک عینک آفتابی که مانع ورود اشعه یو.وی نشود نه تنها مفید نیست بلکه خطرناک نیز می باشد.
دکتر زرین بخش اظهار داشت:عینک های آفتابی به علت کم کردن شدت نور وارده به چشم باعث بازشدن مردمک چشم می شود و با باز شدن مردمک چشم حجم بیشتری پرتوی فرابنفش وارد چشم می شود.
به گفته این جراح و متخصص چشم، عینک آفتابی باید به گونه ای باشد که مانع از عبور نور خورشید به داخل چشم شود ولی بیشتر عینک های آفتابی که بصورت غیر استاندارد ساخته می شوند تیرگی آنها فقط باعث می شود مردمک چشم بازتر شده و در نتیجه نور بیشتری به داخل چشم فرستاده شود.
برای رفع این مشکل و کاهش عوارض عینک های آفتابی غیر استاندارد بهتر است به مراکزی که دستگاه سنجش یو.وی که میزان عبور پرتوی فرابنفش را در عینک نشان می دهد مراجعه کرد.
علمی/1920/1786 شماره 044 ساعت 12:11 تمام انتهای پیام E20.06-12-11
۰ نفر