۲۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6204524
T T
۰ نفر
نماینده ولی فقیه در استان یزد: صاحبان قلم، حرمت قلم را نگهدارند .................................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/3/86 داخلی.فرهنگی.قلم.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: صاحبان قلم و محققان باید حرمت قلم را نگهدارند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی شنبه شب در جمع پژوهشگران و نویسندگان این استان افزود: قلمی که خداوند به آن سوگند می خورد، حرمت دارد و محترم است.
وی اضافه کرد: البته این بدان معنا نیست که با ایجاد برخی محدودیت ها و تفسیر خطوط قرمز فراوان، نویسنده و محقق را از انجام تحقیق بازداشت.
امام جمعه یزداظهار داشت: تعصباتی که اجازه نمی دهد، محققان و نویسندگان بتوانندآزادانه درمورد یک مساله تاریخی و یایک تفسیر تحقیق کنند باید حذف شود.
حجت الاسلام والمسلمین صدوقی گفت:با قلم و تحقیق و گفت وگو می توان ابهامات را برطرف کرد ولی با راههای نادرست مساله ای حل نخواهد شد.
وی افزود: محقق قبل از شروع تحقیق با سوال پیش آمده کارش را آغاز می کند و اگر زمینه طرح این سوال ها نباشد و کسی جرات بیان آن رانداشته باشد، جامعه به سوی پیشرفت و ترقی نخواهد رفت.
نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت:اما هر چیزی را نباید نوشت و یا بیان کرد و صاحب تحقیق باید تقدس ها و حرمت ها را حفظ کند.
صدوقی همچنین بر گسترش تحقیق و پژوهش در جامعه تاکید کرد و بودجه حال حاضر برای این امر را ناچیز خواند وافزود: محققان باید فکرشان برای تحقیق آزاد باشد و ضمن توجه به معیشت آنان باید امکانات و ابزار تحقیق نیز در اختیارشان قرار گیرد.
امام جمعه موقت یزد نیز در این جلسه با اشاره به وجود آشفتگی و سردرگمی در مقوله فرهنک و کار فرهنگی در کشور گفت: آسیب ها و خسارت هایی که فرهنک متحمل شده بیشتر به خاطر موازی کاری در این بخش است.
حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی، اظهار داشت: بحث موازی کاری در فرهنک از موضوعات مهمی است که در کمیته شورای فرهنگی استان یزد مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی همچنین بر ساخت خانه پژوهشگران تاکید کرد و گفت: این مرکز باید محل تحقیق و پژوهش باشد و همه مراحل تحقیقات یک پژوهشگر ثبت شود تا در اختیار دیگران نیز قرار گیردو این امر از بسیاری موازی کاری ها جلوگیری خواهد کرد.
معزالدینی، گفت:همانطور که آثار مکتوب و اسناد نگهداری می شود،بایدآداب، سنن، روش های نیکو و پسندیده شهر دارالعباده نیز حفظ شود.
امام جمعه موقت یزد گفت:دارالعباده معجونی از فرهنک هاو عادت های پسندیده است که از گذشتگان برای ما مانده است و در معرض آسیب های جدی است.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در این جلسه گفت: پاسداری از میراث، امری انسانی ، ملی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
غلامرضا محمدی با بیان اینکه اسناد، دارایی های اساسی و زینت یک کشور هستند اظهار داشت: هم اکنون 30 میلیون سند اداری و دو میلیون سند خانگی در استان یزد نگهداری می شود.
وی این اسناد ملی را شامل کتاب ها، نقشه ها، پرونده ها، فیلمها، نمودارها، کلیدها، وقف نامه ها ، سند ازدواج ، نامه های شخصی و معاملات مختلف ، اوضاع امنیتی، شهرسازی و احزاب و گروهها عنوان کرد.
وی همچنین ، اسناد شفاهی را شامل خاطرات مشاهیر این استان خواند و گفت: تاکنون خاطرات ارزشمند 150 نفر از مشاهیر این خطه جمع آوری شده است.
در این جلسه ، پژوهشگران و نویسندگان استان یزد به بیان مشکلات و مسایل خود پرداختند.ک/2 688/1027/675 شماره 023 ساعت 10:11 تمام انتهای پیام E27.29-10-11
۰ نفر