۳۰ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6204983
T T
۰ نفر
صنایع دستی هرمزگان، گنجی نهفته است که ساماندهی را طلب می کند .............................................................
بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/3/86 داخلی.فرهنگی.صنایع دستی.
صنایع دستی هرمزگان نشان دهنده ویژگیهای هنری و سنتی مردم این خطه است و بسان گنجی نهفته ارزیابی می شود که یادگار ارزشمندی از نیاکان این سامان است که نیاز به ساماندهی و به روز شدن دارد.
هنرهای دستی گرچه به عنوان میراث گرانبهای فرهنگی کشورو فعالیتی ارزشمند از دیدگاه هویت ملی مورد نظراست ولی از بعد اقتصادی می تواند نقش ارزشمندی در کسب درآمد و افزایش تولید ملی ایفا کند.
در این میان سهم تولید صنایع دستی هرمزگان با غنای دیرینه اش، در بخش صادرات بسیارناچیز و شاید درحد صفر است چرا که برخی هنرمندان و حتی مردم از آن فقط به عنوان هدیه برای اقوام و خویشاوندان خود به کشورهای همسایه استفاده می کنند.
صنایع دستی به دلیل دارای ارزش افزوده بالا، مواد اولیه قابل دسترسی آسان، کارآفرینی گسترده،تولیدودرآمدفردی و نقش آن در تولید ناخالص ملی ارزش دارد.
کارشناسان میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی هرمزگان می گویند: هنر دستی یک ذوق فردی وفطری است که درهرمنطقه باتوجه به شرایط و موقعیت و زمینه های آن افراد به این سمت گرایش پیدا می کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،این عده می افزایند:استان هرمزگان بدلیل شرایط خاص آب وهوایی دارای تنوع صنایع دستی است که برخی قدمت آن تا دوهزار سال قبل هم می رسد واین صنعت دربرخی موارد انحصاری است و پس از فوت استاد کار این هنر هم از بین رفته است.
کارشناسان این صنعت گفتند:بدلیل مقرون به صرفه نبودن برخی مصنوعات دستی و عدم پشتوانه مالی وحمایت دولت هنرمندان ازادامه تولید دست کشیده اند.
رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: تلاش جهت معرفی وشناساندن صنایع دستی بومی که دارای اعتبار منزلت خاصی نزدمردم باشد، تلفیق صنایع دستی باعلم وفناوری روز وپرهیزازایستادبودن صنایع از برنامه های میراث فرهنگی است. مهدی دریانورد افزود: دربحث شناسایی زیرساختها صنایع دستی دراین زمینه با انجام کارهای تحقیقاتی وپژوهشی سعی در شناخت بهتر زیر ساختها وارایه آن به صنعتگران شده است.
وی ادامه داد: توسعه زیرساختها وتوجه به مواد اولیه خام در هر نقطه، صنایع دستی را رونق می دهد.
وی ارتقای سطح دانش صنتعگران با اجرای برنامه آموزشی با همکاری دانشگاه هرمزگان با هدف توسعه صنایع دستی وایجاد رشته های صنایع دستی در دانشکده علمی کاربردی ،راه اندازی پژوهشکده صنایع دستی و فعال کردن صنعت سفال در شهوارمیناب وایجاد مرکز آموزشی صنایع دستی در بندرعباس راازدیگر برنامه ها یاد کرد.
دریانورداظهارداشت: پیگیری بحث بیمه صنعتگران بعنوان کار مهم که تاکنون صورت نگرفته بایستی دنبال شودومراکز فروش وعرضه محصولات ازشکل محدود فعلی نیز افزایش یابد.
وی افزود: برای آن دسته از دارندگان کارت مهارت صنعتگر صنایع دستی وام و تسهیلات بانکی از 50 میلیون ریال تا 400 میلیون ریال پرداخت شده است.
معاون توسعه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: هم اینک برای 20هزار نفر از مردم این استان که در صنایع دستی کار می کنند، کارت شناسایی و برای 400 کارگاه مجوز کارگاهی صادر شده است.
ابوالفتح گرجی افزود:95 درصد ازاین کارگاهها به شکل خانگی اداره می شود و صاحب کارگاه در محل زندگی خود مشغول تولید است.
وی ادامه داد: بیشتر صنعتگران در صنایع دوخت سنتی مثل گلابتون دوزی ، شک دوزی، زری دوزی ،حصیربافی ، گلیم بافی ، رشته های صنایع دستی بومی فعالند.
وی گفت:رو دوزی،گلابتون دوزی ،شک دوزی، حصیر بافی ،گلیم بافی و سفالگری سازسازی ،عودسازی (بربط)،ماکت چوبی ،لنج سازی ،صنایع دستی دریایی ، انواع واقسام خشک شده موجودات (تاکسی درمی ) تور وگرگوربافی ،سوزن دوزی از جمله صنایع فعال استان هرمزگان است.
گرجی گفت:خاستگاه هر یک ازاین صنایع درمنطقه خاصی از این استان است مثلا زری، شک دوزی بندرلنگه، گلیم حاجی آباد، ماکت لنج سازی ،تور وگرگور وعود بندرعباس و قشم، حصیر و سفال در میناب و سوزن دوزی ولباس بلوچی جاسک است.
سرپرست معاونت صنایع دستی هرمزگان نیز اظهار داشت: معرق چوب ،مشبک چوب، میناتور ، تذهیب و گلاب بافی از جمله صنایع دستی غیر بومی فعال این استان است.
گرجی افزود: پارچه بافی سنتی (گروک میناب )، چادرشب بافی ، جهله سازی، چاقوسازی (بشاگرد) وحفایه بافی از صنایع دستی بومی است که نیازمند برنامه ریزی واحیا می باشد.
به گفته وی صنایع دستی نظیر جاجیم بافی ، خرسک بافی ،سواس بافی (دمپایی )، آهنگری سنتی به رغم اینکه سابق فعالیت داشته بدلیل مقرون به صرفه نبودن و عدم استقبال از خریداین محصولات ،برنامه ای برای توسعه آن نداریم.
وی اضافه کرد: صنایع دستی مثل زرگری سنتی (طلاسازی درمیناب )پالان دوزی (زین ) وگچ بری سنتی و حجاری (سنک تراشی )ازصنایع دستی است که منسوخ شده و کسی دنبال آن نمی رود.
وی گفت: گچ بری سنتی در مساجد و تکایای وحسینه های قدیمی استان هرمزگان وجود دارد و سنک تراشی براساس سنک نوشته ای در منطقه رودخانه رودان قدمت 400 ساله دارد که به رغم امکانات کم نوشته های سنک برجسته حک شده است.
وی افزود: یکی از مشکلات سر راه صنایع دستی استان هرمزگان اداره کردن 400 مجوز خانگی صنایع دستی است که محل کار وزندگی این صنعتگران یکی شده است.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: وقتی هنرمندی درمحل زندگی محل کارش باشد سرعت کار و ابداعات آن کاهش می یابد واین یکی از معایب کار است.ک/4 668/667/675 شماره 121 ساعت 34:14 تمام انتهای پیام E30.19-34-14
۰ نفر