۵ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6206331
T T
۰ نفر
مصرف روغن ماهی از نابینایی در نوزادان نارس پیشگیری می کند .........................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/04/86 خارجی.علمی.پزشکی.بینایی.روغن ماهی.
تحقیقات نشان می دهد مصرف روغن ماهی از نابینایی که گاهی اوقات در نوزادان نارس بروز می کند، پیشگیری می نماید.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، پژوهشگران به موشهای مبتلا به بیماری چشمی رتینوپاتی مقادیر اندکی اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی آزاد ، ساردین،آنچووی و دیگر ماهیان روغنی آبهای سرد یافت می شود دادند.
در بیماری رتینوپاتی که عروق خونی از بین می رود، روغن ماهی خطر بیماری را تا 50 درصد کاهش داد.
کیپ کونور نویسنده این گزارش می گوید موشهای آزمایشگاهی اصلاح شده ژنتیکی هیچگونه عوارض جانبی مضری ندارند و محققان بزودی آزمایشهای بالینی نوزادان نارس را در بیمارستان کودکان بوستون آغاز می کنند.
نوزادانی که قبل از رشد کامل چشم ها متولد می شوند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری مانع از تکامل عروق خونی می شود و در نتیجه، شبکیه از اکسیژن محروم می ماند.
هرچه نوزاد نارس تر باشد خطر ابتلا به این بیماری بیشتر و علایم آن شدیدتر است. در موارد شدید این بیماری به نابینایی کامل می انجامد.
فقدان اکسیژن باعث فعال شدن یک پیام زیست شناختی می شود و وقتی چشم کودک برای جبران ، عروق خونی جدید تشکیل می دهد و در نتیجه چشمها شکل طبیعی خود را از دست می دهند و همین امر مشکل را حاد تر می کند.
آن هلستروم استاد چشم آکادمی "ساگرنسکاSahgrnska در سوئد می گوید سرانجام در این بیماری، شبکیه شل loose می شود که در این هنگام دیگر کار زیادی نمی توان برای بیمار انجام داد.
رتینوپاتی میلیونها بزرگسال فعال مبتلا به دیابت و نیز افراد مسن مبتلا به تخریب ماکولا وابسته به سن را مبتلا کرده است. این تحقیق در شماره ماه ژوییه مجله نیچر منتشر شده است.
در تحقیقات انجام شده، این بیماری چشمی از طریق مهندسی ژنتیک در موشها ایجاد شد. به دسته ای از این جوندگان اسیدهای چرب امگا3 که در مکملهای روغن ماهی یافت می شود داده شد و گروه دیگر اسیدهای چرب امگا6 دریافت کردند.
پس از فقدان بینایی اولیه، عروق خونی در موشهای گروه اول سریعتر و موثرتر رشد کرد. افزایش اکسیژن به بافت شبکیه علایم هشدار را خاموش کرد.
سازمان جهانی بهداشت رتینوپاتی را مهمترین علت نقص بینایی در کودکان کشورهای جهان سوم اعلام کرده است.
با توجه به افزایش شانس زنده ماندن نوزادان بسیار نارس این بیماری در کشورهای ثروتمند نیز بیشتر شده است.
لیزردرمانی و سرمادرمانی در درمان این بیماری موثر است اما دید جانبی را نابود می کند و عوارض ناشناخته درازمدتی دیگری نیز به همراه دارد.
علمی./1584/1786 شماره 141 ساعت 37:15 تمام انتهای پیام E05.35-37-15
۰ نفر