۱۷ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6213824
T T
۰ نفر
مرک ناشی از هاری طی پنج سال گذشته در خراسان مشاهده نشده است ...........................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/06/86 داخلی.اجتماعی.پزشکی.
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریها در مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: موارد انسانی بیماری هاری و مرک ناشی از آن طی پنج سال گذشته در استان مشاهده نشده است.
دکتر امرالله یوسف نژاد روز شنبه همزمان با "روز جهانی مبارزه با هاری" در جمع خبرنگاران افزود: طی پارسال 10 نفر در کشور بخاطر بیماری هاری که ابتلا به آن مساوی با مرک است، جان خود را از دست داده اند.
وی گفت: هر ساله بیش از 50 هزار نفر در جهان بخاطر هاری جان خود را از دست می دهند که عمدتا مربوط به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین می باشند.
او افزود: هم اینک کشورهای جهان از نظر ابتلا به بیماری هاری به سه دسته شامل "کشورهایی که اصلا مورد هاری ندارند، کشورهایی با موارد هاری وحشی و کشورهای دارای موارد هاری اهلی و وحشی" تقسیم می شوند که ایران در رده سوم قرار دارد.
وی گفت: هاری بیماری ویروسی حاد قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد که پیشگیری داشته اما درمان ندارد و صددرصد کشنده است.
او با اشاره به اینکه 12 هزار مورد حیوان گزیدگی طی سال گذشته در استان خراسان رضوی مشاهد شد گفت: 85 درصد حیوان گزیدگیها توسط سک و 75 درصد در روستاها گزارش شده است.
وی با بیان اینکه هرگونه حیوان گزیدگی را باید هاری تلقی کرد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود افزود: هرگونه حیوان گزیدگی را می توان با مراجعه فوری به مراکز شبانه روزی بهداشت در شهرستانها جهت تلقیح واکسن و سرم از ابتلاء به بیماری هاری نجات داد.
او شستشوی فوری محل زخم با آب فراوان و صابون، ضدعفونی زخم با الکل، تزریق واکسن هاری و دیگر اقدامات درمانی را از راههای پیشگیری از بیماری هاری عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به علائم کشنده بیماری هاری گفت: این بیماری ابتدا خود را با علائمی نظیر خستگی، بی اشتهایی، افسردگی، بی قراری، سوزش، خارش در محل زخم، تف اندازی، بیخوابی و تحریک پذیری نشان می دهد.
او گفت: در دوره ظهور علائم واقعی هاری، بیمار نسبت به کلیه محرکها تحریک پذیر شده و بر اثر انقباضات شدید عضلانی خود را به در و دیوار می کوبد، کف اطراف دهان را می پوشاند و بالاخره بیمار با افزایش انقباضات عضلانی، نخوردن غذا و نیاشامیدن آب در اثر انقباض عضله قلب و فلج دستگاه تنفس فوت می کند.
وی اتلاف سگهای ولگرد را یکی از راههای مبارزه با و کنترل هاری در بین سگها ذکر کرد و گفت: کمیته اتلاف سگهای ولگرد در مشهد طی سالهای گذشته فعال بوده که در دو سال اخیر به دلایلی، این اقدام متوقف شده است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی بیش از دو دهه گذشته با اقدامات انجام شده، میزان موارد ابتلا به هاری در بین سگها از 67 به 20 درصد کاهش یافته است.
دکتر جواد اعلمی تعداد موارد ابتلا به هاری در حیوانات را طی پارسال در خراسان رضوی 27 مورد عنوان کرد و افزود: این میزان طی سال جاری تاکنون چهار مورد گزارش شده است.
وی گفت: بیماری هاری به جز سک در تمام گونه های پستانداران اهلی و وحشی نظیر گربه، گوسفند، گاو، الاغ، اسب، شتر، روباه، جوندگان، موش خرما، پرندگان و خفاش قابل ایجاد است و نمود آن در سگها به دلیل شیوه رفتاری و حمله باعث انتقال سریعتر به انسان می شود.
او شناسنامه دار کردن واکسیناسیون سگها را یکی از اقدامات کنترل هاری دانست و گفت: 95 هزار سک قلاده دار در خراسان رضوی شناسنامه دار و تحت پوشش مراقبت های بهداشتی و واکسیناسیون هستند.
وی ایمنی واکسیناسیون سگها را بین یک تا سه سال عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از 50 هزار قلاده سک در خراسان رضوی بدین طریق توسط تیمهای دامپزشکی استان رایگان ایمن سازی می شوند.
دکتر اعلمی گفت : هم اینک مشکل ما سگهای ولگرد هستند که عمدتا در مناطق حاشیه شهر پرسه می زنند و هیچ آماری از آنها در دست نیست و هیچ برنامه ریزی برای معدوم کردن این سگها و یا کنترل بیماریهای منتقله از این طریق انجام نمی شود.
وی با بیان این که سازمان جهانی بهداشت دام وضعیت واکسیناسیون دامها در ایران را خوب ارزیابی کرده گفت: طبق هماهنگی انجام شده، استفاده از واکسن خوراکی برای دامهای کشور در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
هشتم سپتامبر سال 2007 برای نخستین بار روز جهانی مقابله با هاری نامگذاری شده است.ک/2 7487/662/660 شماره 130 ساعت 17:23 تمام
۰ نفر