۷ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6216934
T T
۰ نفر
470 هزار نفر در ایران از اختلالات شنوایی رنج می برند ....................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/07/86 داخلی.اجتماعی.بهداشت.بهزیستی.ناشنوا.
"کیوان دواتگران" مدیر کل دفتر توانبخشی توانجویان جسمی ، حرکتی و حسی روز شنبه در آستانه روزجهانی ناشنوایان ، اعلام کرد 470 هزار نفر در ایران از اختلالات شنوایی از خفیف تا عمیق رنج می برند.
وی در نشست خبری به این مناسبت، گفت: از سه میلیون جامعه هدف که دچار معلولیت هستند، 470 هزار نفر به نوعی از اختلالات شنوایی مبتلا هستند.
هفته آخر ماه سپتامبر در بیشتر کشورها به عنوان هفته ناشنوایان نامگذاری شده است.
در ایران هشتم مهر روز ناشنوایان نامگذاری شده است.
این مقام سازمان بهزیستی در ادامه گفت که در ایران 130 هزار نفر دچار احتلالات شنوایی عمیق و شدید هستند که تاکنون 72 هزار نفر از آن ها تحت پوشش این سازمان قرار گرفته اند.
وی همچنین از تعامل سازمان بهزیستی و راهنمایی و رانندگی برای ارایه گواهینامه رانندگی به افراد کم شنوا خبر داد و گفت راهنمایی و رانندگی به افرادی که کم شنوایی بالای 70 "دسی بل" داشتند، گواهینامه ارایه نمی کرد، اما این مشکل بزودی حل خواهند شد.
داوتگران گفت که این افراد کم شنوا نیز می توانند بانصب علایم مخصوص بر شیشه خودرو، گواهینامه دریافت و رانندگی کنند.
"دسی بل" واحد سنجش افت شنوایی است.
مدیر کل دفتر توانخشی توانجویان جسمی ، حرکتی و حسی در ادامه، هدف از نامگذاری هشتم مهر به عنوان روز ناشنوایان راآگاه سازی عمومی و دادن اطلاعات تخصصی در مورد اختلالات شنوایی به مردم و خانواده ها ذکر کرد.
وی همچنین اعلام کرد 105 واحد شنوایی سنجی با 135 کارشناس و 125 واحد گفتاردرمانی با128 کارشناس هم اکنون درحال فعالیت هستند.
وی مشارکت مردم و بخش خصوصی را برای حل مشکلات افراد دچاراختلالات شنوایی خواستار شد و گفت در حال حاضر 25 مرکز خصوصی در این زمینه در کشور فعال است.
به گفته دواتگران، 10 مرکز سال گذشته راه اندازی شده و هر یک از این مراکز به طور متوسط 50 خانواده را تحت پوشش قرار می دهد.
همچنین مراکزخصوصی برای حل مشکلات ناشنوایان در20 استان کشور راه اندازی شده است.
وی پیشگیری از معلولیت را نیازمند طرح ملی دانست و گفت که ارگان های مسوول مانند بهزیستی ، وزارت رفاه و وزارت بهداشت باید در کنار یکدیگر برای پیشگیری از معلولیت اقدام کنند.
این مقام سازمان بهزیستی مشکل عمده توانجویان به خصوص ناشنوایان را عدم آگاهی از حقوق این قشر ذکر کرد و گفت : برغم تصویب قانون 16 ماده ای حمایت از حقوق توانجویان متاسفانه این قانون در کشور اجرا نشده است.
وی گفت ایران هنوز به کنوانسیون حقوق توانجویان در سازمان ملل ملحق نشده و امید است تا چند ماه آینده این کار انجام شود.
وی همچنین قرارگرفتن کودکان ناشنواوشنوا در کنار یکدیگر، تحصیل رایگان بیش از یک هزار و 150 دانشجو که دچار اختلالات شنوایی هستند واستفاده از روش -های درمانی پیشرفته مثل " کاشت حلزونی " برای کودکانی که سمعک پاسخگوی نیاز آنها نیست را از جمله طرحهای بهزیستی اعلام کرد که در حال انجام است.
دواتگران در مورد روش درمانی کاشت حلزونی تصریح کرد : این روش درمانی برای هر کم شنوا در حدود 200 تا 250 میلیون ریال هزینه دارد و پیش بینی شده که با اعتبار موجود سازمان بهزیستی بتوان یک هزار نفر را با این روش درمان کرد.
دکتر"زهرا نوعپرست" مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور نیز در ادامه این نشست خبری به آمار نوزادان معلولی که مشکل کم شنوایی از خفیف تا عمیق دارند اشاره کرد و گفت : از هر یک هزار نوزاد متولد شده در کشور بین پنج تا شش نوزاد دچار مشکلات شنوایی هستند.
وی بااشاره به اینکه درایران بین 25 تا30 کودک در روز با مشکلات ناشنوایی به دنیا می آیند، گفت : میانگین تشخیص سنی کم شنوایی بسیار دیر است و بین 30 تا 36 ماه است .
این مقام سازمان بهزیستی یکی ازمشکلات عمده درایران را مربوط به غربالگری نوزادان ذکر کرد و گفت : خرید تجهیزات برای غربالگری از جمله خرید دستگاه "اودیومتر" نیاز به اعتبارات کافی دارد.
وی افزود : با دستگاه های موجود تا سال گذشته هشت درصد از نوزادن تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار می گرفتند و پیش بینی می شود باافزایش این دستگاهها بتوان بیش از 20 درصد از نوزادان متولد شده را غربالگری کرد.
نوعپرست گفت : با خرید 175 دستگاه اودیومتر می توان 50 درصد از نوزادان را تحت پوشش غربالگری قرار داد.
وی، بهترین زمان برای تشخیص کم شنوایی را 48 ساعت اول پس از تولد ذکر کردوگفت که باید تا شش ماه پس از تولد تشخیص انجام و سیر درمانی آغاز شده باشد.
وی با تاکید براینکه سازمان بهزیستی تنها اختلالات مادرزادی راتحت پوشش قرارمی دهد، گفت50: درصد اختلالات شنوایی ناشی از اختلالات ژنتیک است و سازمان بهزیستی در این زمینه تنها به ارایه خدمات مشاوره ژنتیکی می پردازد.
اجتمام/1673/1611 شماره 103 ساعت 13:43 تمام
۰ نفر