قطارهای هیبرید ژاپنی با گرمایش زمین مقابله می کند
....................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/05/86
خارجی.علمی.گرمایش زمین.قطار.
راه اندازی قطار دو واگنی در منطقه روستایی شمال ژاپن تازه ترین اقدام
برای مقابله به گرمایش زمین محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژاپن به دنبال موفقیت خود در ساخت
خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز، اکنون قطارهای هیبریدی را به دنیا معرفی
می کند.
روز سه شنبه این قطار کار حمل و نقل مسافران در یک مسافت کوتاه
کوهستانی را آغاز می کند و این نخستین باری خواهد بود که یک قطار هیبرید
دیزلی-برقی وارد خدمات تجاری می شود.
یاسوکای کیکوچی سخنگوی شرکت راه آهن شرق ژاپن این تلاش را از جمله
تلاشها برای "سبز شدن" بیان کرد.
قطارها در مقایسه با خودروها نقش نسبتا کمتری در گرمایش زمین دارند.
اما شهرت خودروهای هیبریدی مانند خودرو پریوس که پرفروش ترین خودرو
شرکت تویوتا است به افزایش توجه به قطارهای هیبریدی کمک می کند.
شرکتهای راه آهن در سراسر جهان از جمله Amtrak در آمریکا و
شرکت قطار آلمان " دویچه بان آگنتور" در آلمان بر روی این فناوری مشغول
کار و تحقیق هستند.
قطار "E200 Kiha" که بازده سوخت آن 20 درصد بیشتر است و 60 درصد
گازهای آلاینده منتشر می کند، حدود 7/1 میلیون دلار هزینه دربردارد که
دو برابر هزینه قطارهای استاندارد است.
این قطار دارای یک موتور دیزلی، دو موتور الکتریکی در زیر هر واگن
و باتری های یون لیتیوم بر روی سقف است.
این قطار که از هر نظر شبیه قطارهای معمولی است به آرامی با چهار
موتور برقی خود ایستگاه ناکاگومی را ترک می کند.
موتور دیزلی فقط زمانی که قطار از تپه بالا می رود یا باتریهای ضعیف
می شوند روشن می شود.
وقتی سرعت قطار کم می شود باتریها شارژ می شوند. بعد از خاموش شدن
برق موتورها مدتی کار می کنند و این انرژی که در قطارهای غیر هیبریدی
هدر می رود برای شارژ باتریها استفاده می شود.
هیبریدها چه در قطار و چه در خودرو بین دو منبع نیرو توازن ایجاد
می کنند و برای کاهش هدر رفتن انرژی به رایانه متکی هستند.
این قطار 36 صندلی دارد و ظرفیت آن با در نظر گرفتن مسافران
ایستاده 117 نفر است مسیر 49 مایلی را هر یک ساعت می پیماید.
راه آهن شرق ژاپن اطلاعاتی را در مورد گرمایش زمستانی، نگهداری و مصرف
سوخت این قطار جمع آوری خواهد کرد که انتظار می رود براساس تعداد مسافران
متفاوت باشد.
شرکت ریل پاور تکنولوژیز در آمریکای شمالی نیز یک قطار هیبرید به نام
Goat Green (بز سبز) برای واگن های باری ساخته است.
با این حال در آمریکا تلاش صنعت بر تهیه سوختهای سالمتر برای قطارهای
غیرهیبرید معطوف است، و جایگزینی فناوری هیبرید بجای فناوری کنونی مطرح
نیست.
تنها 4 درصد از انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل آمریکا مربوط
به راه آهن است. دی اکسیدکربن مهمترین گاز گلخانه ای عامل گرمایش زمین
است.
قطارهای هیبرید به خاطر دشواری در ساخت آنها همواره اقدامی غیرعملی
تلقی می شد. اما با ساخت خودروهای هیبرید ، ساخت قطارهای هیبرید نیز
مورد توجه قرار گرفته است.
با این حال فناوری برای اثربخش شدن باید گسترش یابد.
علمی./1584/1786
شماره 114 ساعت 15:19 تمام