ایران می تواند 20 میلیون تن کالای کشورهای عضواکو راازطریق بنادرخود منتقل
۲۷ بهمن ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر:
6239108
ایران می تواند 20 میلیون تن کالای کشورهای عضواکو راازطریق بنادرخود منتقل
کند
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/11/86
داخلی.اقتصادی.حمل ونقل.دریا.
معاون وزیر راه وترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: ایران
قادر است سالانه دستکم 20 میلیون تن از ظرفیت بنادر خود رابه کالاهای نفتی
و غیرنفتی کشورهای همسایه اختصاص دهد ، اما با این وجود کمتر از 50 درصد
چنین ظرفیتی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "علی طاهری" که روز شنبه در مراسم آغاز به
کار چهارمین اجلاس سران مرجع دریایی کشورهای عضو اکو در تهران سخن می گفت،
افزود: در زمینه حمل ونقل دریایی و توسعه زیرساخت های بندری اقدامات بسیار
موثری در بنادرایران صورت گرفته است. به طوری که امروزه ظرفیت بنادر تجاری
کشور به حدود 145 میلیون تن رسیده است ودر این شرایط قادریم خدمات ترانزیتی
به کشورهای همسایه ارایه دهیم.
این مقتم مسئول ادامه داد: امیدواریم تا در سایه گسترش و توسعه همکاری
-های کشورهای عضو اکو، امکان استفاده از بنادر ایران خصوصا برای کشورهای
محصور در خشکی بیش از گذشته فراهم شود.
طاهری تصریح کرد: برنامه های متعدد دیگری نیز برای توسعه ظرفیت بنادر
ایران در دست مطالعه واجرا داریم که درنتیجه،ظرفیت بنادر کشور به استثنای
بنادری که صرفا جهت صادرات نفت خام استفاده می شوند، در 10 سال آتی حدود
دو برابر و به بیش از 300 میلیون تن می رسد.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه حمل ونقل یکی ازمهمترین عوامل
موثر در رشد و توسعه هر کشوری است و سهم قابل توجهی را در تولید ناخالص
ملی دارد، گفت: پرداختن به موضوع حمل ونقل و ترانزیت به صورت خاص در حوزه
سازمان همکاری اقتصادی (اکو) آن هم با رویکرد توسعه ای امری زیربنایی و
بسیار ضروری است.
وی سپس با تشریح اشتراکات کشورهای عضو اکو اظهار داشت:سازمان اکو با
10 کشور عضو و دارا بودن جمعیتی حدود 405 میلیون نفر با مشترکات دینی،
اجتماعی، تاریخی و تمدنی از قابلیت ها و استعدادهای فراوانی جهت توسعه همه
جانبه و احراز موقعیت ممتاز در منطقه و جهان برخوردار است.
طاهری افزود: میانگین رشد اقتصادی هفت درصدی کشورهای عضو با2 تریلیون
و 100 میلیارد دلار مبادلات بازرگانی خارجی، حکایت ازتوانایی های بسیار بالای
این منطقه برای تبدیل شدن به یکی از قطب های عمده اقتصادی جهان در آینده
نزدیک دارد.
این مقام مسئول با اشاره به جایگاه و موقعیت خاورمیانه، آسیای میانه و
قفقاز در تجارت جهانی گفت: در شرایط کنونی نیز باتوسعه بازارها و اتحادیه
-های منطقه ای می توان بخشی از جایگاه و موقعیت گذشته این کشورها را در
چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو)در همین راستا و با هدف بزرگتر ایجاد
بازار مشترک اسلامی تلقی کرد. با این تفاوت که در دوران حاضررویکرد جهانی
شدن نیز در احیا و بازآفرینی جایگاه این منطقه در اقتصاد و تجارت جهانی
اثرگذار باشد.
طاهری تصریح کرد: توسعه تجارت و گسترش همکاری های اقتصادی مستلزم توسعه
امکانات حمل و نقلی بخصوص در زمینه زیرساخت ها است. لذا نبود اجرای کامل
برنامه های قبلی و عدم پیش بینی نیازهای آتی و عدم اقدام جدی در جهت فراهم
نمودن امکانات مورد نیاز آینده، می تواند مانعی بر سر راه توسعه ترانزیت
و روابط حمل و نقلی در منطقه باشد.
وی افزود: ضروری است تا همه کشورهای عضو با جدیت و با سرعت در تکمیل
و توسعه زیرساخت های حمل و نقلی که پایه اصلی گسترش روابط تجاری و اقتصادی
درون اکو با یکدیگر و با سایر کشورهای جهان است، همت گمارند.
طاهری همچنین با بیان اینکه شیوه های حمل و نقلی موجود دراین حوزه از
انسجام و رویه منطقی مناسبی تبعیت نکرده اند؟ گفت: در نتیجه این عمل ، حمل
و نقل در این حوزه با نابسامانی ها و ناکارایی های عدیده ای مواجه می باشد.
لذا ضروری است تا ضمن انتخاب راهکارهای مناسب به منظور رفع موانع و مشکلات
موجود، تصمیمات جدی جهت ایجاد شرکت های چند ملیتی متشکل از ملیت های موجود
در حوزه اکو اتخاذ و سیاست های تشویقی و حمایتی در این خصوص توسط کشورهای
عضو اعمال کنند.
این مقام مسئول افزود: بدون تردید بسترسازی جهت ایجاد و فعال سازی
چنین شرکت هایی به تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده، رونق و تسهیل تجارت در
منطقه، ایجاد اشتغال و افزایش سطح کلی تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه
"اکو " منجر خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم توسعه همگرایی های منطقه ای گفت:فراهم کردن چارچوب
-های حقوقی در قالب اکو که تمام کشورهای عضو را به ساده سازی مقررات و
کاهش تشریفات و برداشتن موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای در مسیر گسترش مبادلات
تجاری ملزم کند، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و همگی باید در جهت تحقق
آن همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طاهری در پایان افزود:انجام سرمایه گذاری های
مشترک ، فراهم کردن زمینه های قانونی و ارایه تسهیلات تشویقی برای سرمایه
-گذاری بخش های خصوصی هر یک از کشورهای عضو در دیگر کشورهای عضو به طور
قطع در راستای نیل به اهداف ذکر شده ، موثر است.
چهارمین اجلاس سران مرجع دریایی کشورهای عضو اکو امروز (شنبه ) با حضور
سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو در هتل هما برگزار شد.
اقتصام ** 1574 ** 1557