آلودگی سوخت کشتی سواحل کانال مانش را تهدید می کند
#
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/11/85
خارجی.اجتماعی.انگلیس.آلودگی
نیروهای امداد ساحلی انگلیس روز دوشنبه عملیات تخلیه 3 هزار و 500 تن
سوخت در حال نشت از کشتی باری غرق شده در ساحل "دوون" را برای جلوگیری از
تهدید محیط زیست در سواحل متعلق به این کشور در حوزه کانال مانش آغاز
کردند.
از پنجشنبه گذشته که کشتی باری "ام.سی.اس ناپولی" در اثر تندباد دچار
سانحه شد، بیش از 200 تن مواد سوختی از این به درون سرازیر شده و با وجود
تلاش متخصصان کنترل و مقابله با حوادث دریایی، نشت سوخت از آن همچنان
ادامه دارد.
در حال حاضر عملیات نیروهای امدادی بیشتر بر تخلیه نفت سنگین سوخت
کشتی آسیب دیده و انتقال آن به دو کشتی نفت کش کوچک متمرکز است. این
عملیات ممکن است تا یک هفته به طول انجامد.
مسوولان وزارت حمل و نقل انگلیس اظهار امیدواری کرده اند که عملیات
امدادرسانی و انتقال مواد داخل کشتی ناپولی با سرعت و بدون حادثه انجام
شود.
ام.سی.اس ناپولی که پنجشنبه گذشته بر اثر وقوع دچار نقص فنی شد، برای
جلوگیری از غرق شدن به آب های کم عمق ساحل دوون در منطقه "برانزکومب"
نزدیک شد. این اقدام باعث تصادف کشتی با اسکله و آسیب دیدن شدید بدنه و
سطح بیرونی کشتی شد.
کشتی باری ناپولی با ظرفیت 62 هزار تن حامل 2 هزار و 323 کانتینر و
انواع محصولات بوده است.
تاکنون 200 کانتینر در اثر واژگون شدن تدریجی کشتی به آب سقوط کرده
است که سه عدد از آنها حاوی مواد شیمیایی خطرناک بوده است.
برخلاف هشدارهای نیروهای امدادی و انتظامی درباره ضرورت دوری جستن
مردم از کشتی غرق شده، دهها نفر از اهالی منطقه دوون به امید یافتن و
تملک اشیای کشتی سانحه دیده خود را به ساحل و به اطراف ام.سی.اس ناپولی
رسانده اند که با ساحل هشت کیلومتر فاصله دارد.
مهمترین مواد حمل شده توسط این کشتی موتورسیکلت های گرانقیمت ب.ام.و،
انواع لوازم یدکی خودرو و عطر بوده است.
پلیس منطقه دوون با اعلام آماده باش و قرار دادن پستهای گشتی اضافی
مسئولیت حفاظت از کشتی ناپولی در برابر هجوم غارتگران حرفه ای و آماتور را
برعهده گرفته است.
در این ارتباط یک سخنگوی پلیس دوون یادآور شد که بر اساس قانون مصوب
1995 برداشتن هر کالایی از کشتی های غرق شده و عدم تحویل آن به ماموران
دولت، جرم محسوب شده و قابل پیگیری قضایی است.
تحقیقات سازمان کشتیرانی انگلیس نشان داده که کشتی ام.سی.اس ناپولی
قبلا "سی.ام.ای-سی.جی.ام" نام داشته ولی پس از آنکه در سال 2001 در
سنگاپور دچار سانحه شد در ویتنام بازسازی شده و تغییر نام داده است.
اروپام/2223/345