آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات آزمونهای سراسری ابلاغ شد
۱۵ مرداد ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر:
6298916
آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات آزمونهای سراسری ابلاغ شد
#
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/05/85
داخلی.سیاسی.دولت.
معاون اول رییس جمهوری آییننامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و
جرایم در آزمونهای سراسری را ابلاغ کرد .
به گزارش روز یکشنبه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، با ابلاغ این
آیین نامه اجرایی، موسسات و آموزشگاهها متخلف کنکور به مراجع ذیصلاح قضایی
معرفی می گردند.
براساس این آیین نامه برای رسیدگی به تخلفات آزمونهای سراسری هیئتهای
بدوی و تجدیدنظرتشکیل می شوند و مسئولیت رسیدگی به تخلفات در آزمونها را
برعهده دارند. جلسات این هیئتها باحضور حداقل سه نفر ازاعضاء رسمیت می یابد
و تصمیمات متخذه در هر حال با سه رای معتبر و قابل اجرا خواهد بود.
براساس فصل اول این مصوبه که به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری،
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ
شده، "آزمون سراسری" عبارت از کلیه آزمونهایی است که جنبه ملی و همگانی
دارند و توسط این مراکز برگزار می گردند.
دبیرخانه هیئت تجدیدنظر در سازمان سنجش آموزش کشور مستقر می باشد.
طبق ماده 7 آئین نامه هیئتهای بدوی در صورت اطلاع و یا وصول صورتجلسات
و اسناد مربوط به تخلفات و شکایت یا اعلام توسط حوزه های برگزاری آزمون،
بالاترین مقام اجرایی دستگاه،نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و گزارشهای
مردمی، شروع به رسیدگی می کنند و وفق مقررات این آیین نامه تعیین تکلیف
خواهند نمود.
رسیدگی به تخلفات در آزمونهای موضوع این قانون در ابتدا با هیئتهای
بدوی است. هیئت بدوی پس از بررسیهای لازم موارد تخلف را کتبا به متهم به
تخلف ابلاغ می نماید و جهت دفاع از تاریخ ابلاغ ده روز به وی مهلت می دهد
که این مهلت تا یک ماه قابل افزایش است.
تصمیم هیئتهای بدوی قطعی و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. در مورد
آرایی که قابل تجدیدنظر باشد هرگاه متهم یا وکیل و یا نمایندگان قانونی
وی ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای، با ذکر دلایل به طور کتبی درخواست
تجدیدنظر نماید، هیئت تجدیدنظر مکلف به رسیدگی است. آرای هیئت تجدیدنظر
قطعی و پس از ابلاغ لازم الاجرا است.
بر اساس ماده 21 آئین نامه، هیئتهای بدوی و تجدیدنظر پرونده ها را به
نوبت رسیدگی می نمایند مگر اینکه به موجب قانون یا به تشخیص رییس هیئت
بدوی و تجدیدنظر رسیدگی خارج از نوبت ضروری باشد.
در بخش دیگری از این آئین نامه به شرایط برگزاری مجدد آزمونهااشاره
شده و مواردی برای رد و تردید در صلاحیت علمی داوطلب مشخص شده است .
"تفاوت فاحش نمره و رتبه اکتسابی با سوابق تحصیلی، معدل و آزمونهای
قبلی داوطلب"،" گزارش واصله به دستگاه برگزارکننده آزمون که از اشخاص
حقیقی و حقوقی مورد وثوق رسیده باشد"،"داوطلبانی که پاسخنامه های آنان در
تمام یا برخی دروس از لحاظ گزینه ها به طور غیرمتعارف مشابه و یکسان
باشد" از مواردی است که وجود حداقل دو مورد از آنها برای بررسی تردید و
یا رد صلاحیت داوطلب کافی است .
در آیین نامه تاکید شده، چنانچه داوطلبان موضوع این آیین نامه از انجام
آزمون مجدد استنکاف نمایند مردود علمی شناخته می شوند و مراتب با صدور رای
توسط هیئت بدوی به اطلاع داوطلب رسانده می شود.
فصل چهارم آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون
های سراسری نیز به موسسات و آموزشگاههای آزاد پرداخته است .
در ماده 34 این فصل آمده است: هر موسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که
برای افزایش آمادگی داوطلبان شرکت در آزمونهای مورد بحث فعالیت می کند
چنانچه در تخلفات قانون مشارکت داشته باشد، مراتب تخلفات آنها پس از
احراز به وسیله هیئتهای بدوی یا تجدید نظر جهت اعمال مجازاتهای مقرر در
قانون به مرجع صدور مجوز معرفی می گردد.
همچنین طبق تبصره این ماده موسسات یا آموزشگاههای دارای مجوز و یا
فاقد مجوز در مورد جرایم ارتکابی به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی می گردند.
سیام./ 1701ـ1415