نگاهی به مقوله تابلوهای تجاری تبلیغاتی در محیط شهری
#
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/02/84
داخلی.اجتماعی.خدمات.شهری.
نیازها و پیچیدگیهای رو به گسترش شیوه زندگی شهری و لزوم هماهنگی عناصر
فیزیکی شکل دهنده شهر مقوله ای علمی و تخصصی است که امروزه از زوایای مختلف
اقتصادی، زیباشناسی و حتی روانشناسی فردی و جمعی به آن نگریسته می شود.
"تابلو" یکی از این نیازها و عناصر زندگی جمعی مدرن است که کارآیی قاطع
آن در زندگی شهری امری بدیهی تلقی می شود.
تابلوهای رنگارنک، کوچک و بزرک در جای جای کوچه ها و خیابانها هدایتگر
شهروندان به مکانهای تجاری، اداری، بهداشتی و دیگر نیازمندیهای آنان است.
یک کارشناس امور شهری در این خصوص می گوید برای نصب تابلو در هر خیابان
باید به بافت محلی و نمای آجری و یا مرمرین ساختمانهای واقع در آن توجه
کافی داشت.
محمدابراهیم حمیدی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با این وجود امروزه
می بینیم سرتاسر خیابانها با تابلوهایی در اندازه، شکل و رنگهای مختلف پر
شده که در نصب آنها توجهی به بافت خیابان نمی شود.
وی افزود: رعایت نشدن این موارد منجر به تعدد عوامل بصری شده و اشکالات
زیبایی شناختی ایجاد می کند که از نظر عصبی نیز بر تاثیر منفی بر شهروندان
گذاشته و حتی بطور غیرمستقیم به تشدید ترافیک منجر می شود.
این کارشناس امور شهری گفت: به عنوان مثال استفاده از تابلوهای عمودی
در محیط شهری بخاطر تاثیر سوء بر ترافیک غلط است ضمن آنکه باید در نظر
داشت تابلوها برای دید و نظر افراد پیاده است و نه سواره ها.
وی در خصوص اشکالات موجود در تابلوهای تبلیغاتی نیز گفت: این تابلوها
فاقد یکنواختی لازم بوده، پایه با تابلو هماهنک نیست و حتی برخی از آنها
در جایگاه صحیح خود قرار نگرفته اند.
او افزود: همچنین در حالی زاویه دار بودن تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر
به آنها حالتی خشن می دهد که این سبک تنها برای تابلوهای خطر راهنمایی و
رانندگی مناسب است لذا سایر تابلوهای شهری باید از لطافتی خاص برخوردار
باشند.
حمیدی همچنین گفت: در شهر بزرگی چون مشهد تعداد تابلوهای راهنمایی و
رانندگی و نیز تابلوهای اطلاع رسانی نیز اندک است و همین امر باعث می شود
افراد کم سواد و مسافران و زایرانی که با شهر آشنا نیستند در یافتن مقصد
دچار مشکل شوند.
این کارشناس افزود: برای ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی باید تعریف مناسب
از آنها ارایه شود، به عنوان مثال صنوف مختلف در یک خیابان از تابلوهای
یک شکل با رنک و ابعاد و در محل مشخص استفاده کنند.
وی افزود: می توان خیابانها نیز را از نظر رنک کدبندی کرد و مثلا برای
تابلوهای خیابان منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) از رنک سبز استفاده نمود.
او گفت: استفاده از رنگهای مشخص در خیابانها و تابلوی صنوف مختلف باعث
می شود حتی افراد کم سواد هم بر مبنای کد رنگی محل را به راحتی شناسایی
کنند.
وی افزود: همچنین تابلوهای تبلیغاتی در بسیاری جاها مانع از دید و باعث
بروز اشکال در ترافیک می شوند.
این کارشناس معتقد است ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی مستلزم هماهنگی و
همکاری بین شهرداری و پیمانکاران است.
رییس انجمن صنفی تبلیغات در خراسان نیز گفت: هم اکنون 140 شرکت تبلیغاتی
مجاز با تابلوهای خود در این منطقه فعال هستند که غالب آنها در مشهد
متمرکز شده اند.
محمد اردمه افزود: حدود 250 شرکت تبلیغاتی نیز بدون مجوز لازم در این
عرصه حضور دارند.
وی اشکالات موجود در شکل و نحوه استفاده از تابلوهای تبلیغاتی را ناشی
از ضعف نظارت دستگاههای فرهنگی بر فعالیتهای تبلیغاتی می داند.
او گفت: انجمن صنفی تبلیغات در برخورد با فعالیت غیرمجاز شرکتها موارد
را ابتدا به اداره فرهنک و ارشاد اسلامی منعکس کرده و آنها نیز در ادامه
پیگیری امر به اداره اماکن نیروی انتظامی ارجاع می دهند.
وی افزود: در سال 1380 موضوع تفویض ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی به
انجمن صنفی تبلیغات با مسوولان شهرداری مشهد مطرح و مورد موافقت نیز قرار
گرفت اما فقدان همکاری آنهاسبب شد تا این مهم تحقق نیابد.
او گفت: در صورت ایجاد کمیته فرهنگی در انجمن صنفی تبلیغات، مناسبتهای
مختلف طی سال طراحی و برای انعکاس صحیح پیامهای مرتبط بر روی تابلوهای
تبلیغاتی و دیگر حرکتهای مشابه به شکل متناسب با ضروریات شهری برنامه ریزی
می شود.
وی افزود: این موضوع مورد استقبال شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی
قرار گرفته لذا بنظر می رسد ایجاد آن با تاثیر بر مبلمان شهری منجر به
کاهش ازهم کسیختگی نمای شهری شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این زمینه گفت: کارهای تبلیغاتی به
زنده بودن شهر کمک می کند اما برخی از این فعالیتها در شاء ن کلانشهری مانند
مشهد نیست.
غلامرضا بصیری پور افزود: ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی از جمله مواردی
است که شورای شهر آن را پیگیری می کند ولی هنوز این بحث به پختگی لازم
نرسیده و در مرحله صحبت و پیشنهاد است.
مدیر تبلیغات شهری و امور نمایشگاهها در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری
مشهد نیز گفت: ناهماهنگی و بی برنامگی در کاربرد تابلوهای تبلیغاتی باعث
شده ساماندهی این امر از اوایل پارسال در دستور کار قرار گیرد.
بهروز کیانی افزود: در همین راستا آذر ماه پارسال کار تدوین طرحی برای
ساماندهی تابلوهای محیطی شامل تابلوهای پایه دار معابر، تابلوهای صنفی
سردر مغازه ها و ساختمانها، تابلوهای خدماتی مانند پزشکان، وکلا و اصناف و
تابلوهای موقت همچون پرده ها و داربست به مشاور سپرده شد.
او گفت: همچنین پارسال شهرداری 200 میلیون ریال به همین امر اختصاص داد
لذا برای ساماندهی تابلوها با مشکل اعتباری مواجه نیستیم.
وی افزود: هم اکنون توزیع تابلوها متوازن نیست زیرا در یک محور شهر
تراکم تابلو بیشتر می باشد اما در سایر قسمتهای شهر وجود آنها فراموش شده
است.
او در خصوص محتوای تابلوها هم گفت: پرکردن تابلو بر عهده شرکت تبلیغاتی
است لذا همین شرکتها هستند که با توجه به اجاره ای که برای تابلو به
شهرداری می دهند باید به فکر محتوای آنها باشند.
با این حال وی به روز و جدید بودن محتوای تابلوها را وظیفه شهرداری
دانست و گفت: اگر برای مناسبتهایی که تاریخ آن گذشته به پیمانکار اخطار
دهیم جمع کردن بوم از روی تابلو باعث می شود فلز بدرنک و نازیبای زیر آن
نمایان شود.
وی افزود: در صورت نیاز به تابلوها در طول سال، این تابلوها در اختیار
شهرداری قرار می گیرد لیکن اگر طرح خاصی برای آن پیدا نشود، آنها با همان
طرح قبلی در برابر چشم مردم قرار می گیرند.
او گفت: هم اینک تابلوهای موجود در سطح شهر مشهد از نظر اندازه، ابعاد و
رنک همخوانی ندارند.
2714/660
تمام