نماینده مجلس: تحقیق و تفحص از دانشگاهها به معنای مچگیری نیست
#
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/11/84
داخلی.اجتماعی.دانشگاه.
رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مراکز آموزش عالی کشورگفت:
دانشگاه جایگاه انسان سازی و تولید خدمات و پژوهش های مختلف است و نباید
مقوله تحقیق و تفحص از آن با موضوع مچگیری مترادف شود بلکه ما از نگاه
مجلس به امور آموزش عالی به این مهم می پردازیم.
دکتر علیرضا زاکانی در نشست یک روزه تبیین ابعاد تحقیق و تفحص از مراکز
آموزش عالی و همفکری با روسای آن در شیراز ادامه داد: برای مجلس سه حوزه
نظارتی سه حق تذکر، سووال و تحقیق و تفحص توسط قانون گذار ترسیم شده که
محکمترین ،دقیق ترین و مهمترین آن بحث نظارت و تحقیق و تفحص است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:رئوس مورد بحث در این
نشست شامل هدف از تحقیق و تفحص،مراحل اجرایی کار و ساخت هیات تحقیق و
تفحص است.
رییس دانشگاه شیراز نیز در این نشست طی سخنانی حق تحقیق وتفحص را دارای
مبانی حقوقی مستحکم و جایگاه برجسته عنوان کرد و گفت:در آموزه های دینی
مااین مهم به روشنی تبیین شده است و در آیات الهی نیزمسوولیت پذیری همراه
با آزمایش و امتحان است.
دکتر محمد هادی صادقی ادامه داد:البته هدف نظارت خداوند، مچگیری نیست
بلکه ایجاد فضایی است که در پناه آن نظام مندی و قانون گرایی استحکام
بیشتری یابد.
وی افزود:این از ضرورتهای حاکمیت قانون است و حاکمیت قانون جزء لاینفک
نظام ماست و به طور طبیعی این مقوله در جهت اجرای عدالت یک امربدیهی است.
دکتر صادقی اظهار داشت: آنچه که در نظام مدیریتی ما کمتر بدان توجه شده
است بحث تحقیق و تفحص است که تاکنون در نظام آموزش عالی اصلا به آن توجه
نشده است.
وی با استقبال از انجام تحقیق و تفحص و تاکید بر گسترش دامنه آن در
نظام آموزش عالی تاکید کرد.
در این نشست یک روزه که روز یکشنبه در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه
شیراز برگزار شد روسای دانشگاهها،پژوهشکده ها و موسسات مرتبط با آموزش
عالی دانشگاههای فارس،بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد وتنی چنداز نمایندگان
و کارشناسان مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی و چگونگی تحقیق و تفحص از
آموزش عالی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
2791/675