کودکانی که به مهد کودک می روند، آینده تحصیلی بهتری دارند
#
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/09/83
کودکانی که در دوره های پیش دبستانی حضور می یابند، در دوران تحصیل وضع
بهتری نسبت به دیگران دارند.
نتایج یک پژوهش آماری که توسط محققان دانشگاه لندن براساس نظارت بر
وضع تحصیلی سه هزار دانش آموز از سن سه سالگی به بعد انجام شده است، نشان
می دهد که بیشتر کسانی که در مهد کودک حضور می یابند، در سن هفت سالگی
برتری نسبی آموزشی نسبت به همکلاسیهای مهد کودک نرفته خود دارند.
این پژوهش که برای نخستین بار در انگلیس و با حمایت وزارت آموزش و
پرورش این کشور انجام شده است، نشان می دهد، دانش آموزانی که به دوره های
پیش دبستانی نمی روند، معمولا از نظر خواندن، نوشتن و ریاضیات، از کودکانی
که به مهد کودک و دوره های آمادگی رفته اند، ضعیف ترند.
در این پژوهش، برتری نسبی کودکان شرکت کرده در کلاسهای پیش دبستانی در
انگلیس نسبت به دیگران در زمینه های پرورش استعداد و خلاقیت نیز به اثبات
رسیده است.
نتیجه این پژوهش همچنین نشان می دهد که هرچه کودکان زودتر در دوره های
آمادگی و پیش دبستانی شرکت کنند، توان آموزشی و خلاقیت درسی آنها بیشتر
بروز می کند.
با این حال تصریح شده است که حضور پاره وقت یا تمام وقت در دوره های
آمادگی، تاثیری در کیفیت علمی آینده دانش آموزان ندارد.
پژوهشگران دانشگاه لندن بر این عقیده اند که رمز موفقیت کلاسهای آمادگی
و مهد کودک در رشد تحصیلی کودکان بر اثر تلفیقی از مراقبت و نگهداری و
ایجاد محیط شاد و سالم برای آنها از یک سو و ارایه آموزشهای اولیه علمی
به آنان از سوی دیگر است.
از این نظر مهدکودک هایی که صرفا به ارایه خدمات نگهداری و مراقبت از
کودکان می پردازند، تاثیر چندانی بر بهتر شدن کیفی وضع آموزشی کودکان
ندارند.
اروپام 346/2223/127