۶ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6502036
T T
۰ نفر

با ابتکار تهران صورت می گیرد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6502036
با ابتکار تهران صورت می گیرد تحقق رویای پیوستن به دریاهای آزاد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/06 اقتصاد.کریدور.آسیای مرکزی.حمل ونقل تهران، گروه گزارش - با ابتکار جمهوری اسلامی ایران خلیج فارس که به دریاهای آزاد دنیا مرتبط است از طریق خط آهن و ایجاد کریدور بین المللی حمل ونقل و ترانزیت کالا به آسیای مرکزی که در میان خشکی ها محصور و محبوس است، می پیوندد.
این ابتکار که زیربنای آن درآبان ماه 89در اجلاس تهران پایه ریزی شد دیروز (دوشنبه ) با امضاء یک توافق نامه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان بین پنج کشور شامل ترکمنستان و ازبکستان واقع در آسیای مرکزی و قطر و عمان واقع در حوزه جنوبی خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رابط این دومنطقه جنبه عملی و رسمی به خود گرفت.
این مسیر جدید از ازبکستان آغاز و با عبور از خاک ترکمنستان، از طریق ایران به خلیج فارس می پیوند و فصلی نوین در روابط و مبادلات اقتصادی این پنج کشور و در نهایت بین همه کشورهایی که چه از طریق دریا و چه از طریق خشکی به یک سمت این مسیرمرتبط می شوند، گشوده می شود.
قاعدتا این ابتکار جمهوری اسلامی ایران نه تنها در راستای منافع ملی پنج کشور امضاء کننده توافق نامه اجلاس دیروزعشق آباد که با منافع ملی همه کشورهای مرتبط با این پنج کشورنیز خواهد بود.
شاهد این گفته ، سخنان وزیر امور خارجه ازبکستان به عنوان یکی از امضاء کندگان این توافق نامه است که آن را یک سند تاریخی و درجهت منافع منطقه آسیای مرکزی و خلیج فارس اعلام کرده است.
مقامات ترکمنستان نیز که میزبانی اجلاس دیروز را به عهده داشتند این توافق نامه را عامل ایجاد یک فضای جغرافیایی اقتصادی جدید در منطقه خواندند.
وزیرخارجه عمان و معاون وزارت خارجه قطر نیز در هنگام امضاء این توافق نامه بر گشودن یک فصل جدید در توسعه روابط اقتصادی منطقه و ضرورت ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه و تجهیز شبکه های ارتباطی این کریدور تاکید کردند.
متخصصان بخش حمل ونقل در منطقه معتقدند که امضاء این موافقت نامه نشانه درک عمیق امضاء کنندگان آن نسبت به اهمیت نقش کریدور حمل ونقل در توسعه تجارت در مناطقی است که از ذخایر عظیم انرژی برخوردار هستند.
به همین دلیل است که یک مقام نزدیک به اجلاس عشق آباد گفته که علاوه بر موضوع خط آهن و ارتباطات حمل ونقل ریلی، پنج کشور شرکت کننده درآن، راه های آسان سازی مقررات گمرکی برای تسهیل تجارت بین همدیگر را نیز مورد بحث قرار دادند.
گرچه هنوز جزئیات این موافقت نامه بطور کامل انتشار نیافته اما طبق اظهارات وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، کشورمان به عنوان خط واصل این پنج کشورتمهیدات لازم را جهت ترانزیت کالا در مسیری بسیار کوتاه، امن و اقتصادی فراهم کرده است.
صالحی با اشاره به ترانزیت بیش از 10 میلیون تن کالا از مسیر ایران به سمت کشورهای همسایه در سال 1389اعلام کرده که ایران در مسیر توسعه زیرساخت های ترانزیت ریلی به آسیای مرکزی زمینه های احداث کریدور ریلی چابهار را نیز فراهم و به زودی احداث پروژه عظیم یکهزار و 600 کیلومتری راه آهن را آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری ها ترکمنستان نیز این اتصال ترانزیتی جدید را بخشی از طرح کریدور راه آهن شمال - جنوب به طول 934کیلومتر(585مایل ) که قرار است تا سپتامبر 2012تکمیل شود، تلقی می کند، این مسیر برای دسترسی ترکمنستان به همسایه شمالی اش یعنی قزاقستان و به سمت روسیه درحال اجراست.
بر اساس این گزارش ترکمنستان ماه گذشته یک وام 125میلیون دلاری از بانک توسعه آسیا برای ایجاد زیرساخت در یک سوم مسیر کریدور شمال - جنوب اخذ کرده است.
درهر صورت امضاء موافقتنامه ایجاد کریدور بین المللی حمل ونقل و ترانزیت کالا در عشق آباد در مقطع زمانی فعلی که ناآرامی ها و انقلاب ها خاورمیانه و شمال آفریقا را دربرگرفته است، علاوه بر اینکه می تواند نشانه ای از سیاست خارجی فعال جمهوری اسلامی ایران در منطقه محسوب شود، گویای گسترش این تحرک در میان کشورهای منطقه نیز است که بدون تاثیرپذیری از قدرت های بزرگ فرامنطقه ای، شرکای اقتصادی خود را صرفا بر اساس منافع ملی خود انتخاب کنند.
گزارمیز 1871/1418 شماره 064 ساعت 16:30 تمام
۰ نفر