۷ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528983
T T
۰ نفر
متوسط بازدهی صندوق های با 90 درصد پرتفوی بورسی، بیشتر است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/07 اقتصاد.بورس.صندوق تهران - کارشناس مدیریت امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه بازدهی صندوق ها را گسترده اعلام کرد و گفت: از میان کل صندوق های سرمایه گذاری، تنها 2 صندوق بازدهی پایین تر از بورس داشتند و مابقی بازدهی برابر یا بالاتر را کسب کردند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا )، ایمان مقدسیان با اشاره به ساختار صندوق های سرمایه گذاری در ایران، گفت: آمار نشان می دهد که سرمایه گذاران از صندوق های سرمایه گذاری که حداقل بازدهی را تضمین کردند، استقبال بیشتری داشتند و این صندوق ها از جذابیت بالاتری برخوردار هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون سازمان بر صندوق ها به صورت روزانه نظارت داشته و هر صندوق موظف است تا اطلاعات لازم را در تارنمای خود به سرمایه گذاران ارایه کند، به علاوه سرمایه گذاران می توانند با دریافت کد عبوری، وضعیت سود و زیان خود را به صورت روزانه محاسبه کنند.
مقدسیان با اشاره به اینکه بازدهی به تنهایی ملاک نیست، ابراز داشت: همواره در محاسبه بازدهی باید ریسک هم ملاک قرار بگیرد.
این کارشناس بورس کشور تصریح کرد: گاهی مشاهده شده که بازدهی صندوق های سرمایه گذاری کمتر از بازدهی بورس اوراق بهادار است، که دلیل آن کمتر بودن درصد دارایی های صندوق در بورس، نسبت به کل دارایی ها است، در این صورت ریسک سیستماتیک پایین تر از ریسک بازار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: البته صندوق هایی که بالای 90 درصد از دارایی های خود را به سهام اختصاص دادند، متوسط بازدهی شان بیشتر از بازدهی بورس بوده است.
کارشناس مدیریت امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حجم تملک سرمایه گذاران حقیقی حدود 70 درصد سرمایه صندوق ها را به خود اختصاص می دهد، گفت: صندوق ها از این لحاظ رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کردند.
**دامنه بازدهی صندوق ها وی همچنین گفت: سال 87 که فعالیت صندوق های سرمایه گذاری آغاز شد، بازدهی بورس منفی بود، در حالی که همان سال یکی از صندوق ها توانست بازدهی 84 درصدی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد.
مقدسیان دامنه بازدهی صندوق ها را گسترده اعلام کرد و افزود: از میان کل صندوق های سرمایه گذاری، تنها 2 صندوق بازدهی پایین تر از بورس داشتند و مابقی بازدهی برابر یا بالاتر را کسب کردند.
وی به تحقیقی در این مورد اشاره کرد و اظهار داشت: در این تحقیق بررسی شد که آیا تفاوت معناداری بین بازده صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی دوره مورد بررسی با استفاده از معیارهای شارپ، ترینر، جنسن و سورتینو وجود دارد یا خیر، که نتایج، حکایت از معنادار نبودن تفاوت میان بازدهی صندوق ها با بورس در دوره های بررسی شده دارد. همچنین این تحقیق نشان داده که بین عملکرد صندوق ها هم تفاوت معناداری وجود ندارد.
**بانک ملی، بهترین عملکرد را میان صندوق ها کسب کرد مقدسیان خاطرنشان کرد: در میان صندوق های سرمایه گذاری، صندوق بانک ملی بهترین عملکرد را در بین سایرین کسب کرده است. رتبه های دوم و سوم هم در اختیار صندوق های خبرگان و سهم آشنا قرار دارد.
در سال 88 نیز به ترتیب صندوق های آگاه، تجارت، صنعت و معدن، پویا و بورسیران بهترین عملکرد را داشتند.
وی با بیان اینکه معیار محاسبه بازدهی این صندوق ها بر اساس بازدهی تعدیل شده بر حسب ریسک است، افزود: بازدهی که هم اکنون محاسبه می شود، بدون ریسک بوده و میانگین ساده است.
**محاسبه شاخص صندوق های سرمایه گذاری وی از طراحی شاخص صندوق های سرمایه گذاری برای ارزیابی عملکرد صندوق ها خبر داد و افزود: این شاخص به صورت وزنی طراحی شده و در کمیته شاخص سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده است که مراحل نهایی را به منظور انتشار طی می کند.
اقتصام ** 9141 ** 1574 شماره 043 ساعت 15:09 تمام
۰ نفر