هواپیمایی ایران متحول می شود
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/17
اقتصاد.میزگرد.صنعت هوایی.هواپیما
تهران، گروه گزارش و میزگردهای خبری - مسئولان شرکت کننده در میزگرد
بررسی وضعیت صنعت هوانوردی کشور از آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها و تحولی
عمیق در وضعیت این صنعت از سال آینده خبر دادند.
حمید غوابش دبیر انجمن شرکتهای هوایی کشور و محمدرضا خوشنویسان معاون
بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) در این میزگرد اعلام
کردند: اجرای ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه از سال آینده مسیر رونق و
اعتلای صنعت هوانوردی کشور را فراهم می کند.
غوابش با بیان اینکه طبق ماده یادشده در دوسال نخست اجرای برنامه نرخ
بلیت هواپیما به صورت شناور خواهد بود و از سال سوم به بعد، نرخ آن
آزادسازی می شود، تصریح کرد: این مصوبه نشان دهنده فهم درست و درایت
قانونگذار است و ما اعتقاد داریم اجرای آن نقش مهمی در توسعه صنعت
هوانوردی کشور خواهد داشت.
وی گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای گران شدن آن نیست بلکه به
معنای بازبودن دست شرکتهای هواپیمایی برای تعیین نرخ متناسب با وضعیت
پروازها و تقاضای مسافران است.
دبیر انجمن شرکتهای هوایی کشور با بیان اینکه هم اکنون شرکتهای موفق
هوایی دنیا در تعیین نرخ قیمت خود در چارچوب قوانین آزاد هستند، خاطرنشان
کرد: این وضعیت موجب شده است تا مسافران نیز بتوانند متناسب با شرایط
خود بلیتهای مناسب بخرند.
به عنوان مثال، هر چه زمان خرید بلیت به حرکت هواپیما نزدیکتر باشد، قیمت
آن بالاتر است یا بسته به وضعیت عرضه و تقاضا در مسیرهای گوناگون،
شرکتهای هوایی نرخ بلیت خود را تعدیل می کنند.
غوابش گفت: این در حالی است که امروز در ایران شرکتهای هوایی مسافران را
با قیمتهای یکسان در همه شرایط جابجا می کنند.
خوشنویسان معاون بازرگانی هما نیز با تاکید بر تاثیرات مثبت اجرای قانون
آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها ، آن را موجب روان شدن فعالیت شرکتهای هوایی
دانست و همزمان بر لزوم اصلاح قوانین و روشهای مدیریتی برای بهبود صنعت
هوایی کشور تاکید کرد.
وی همچنین از برنامه ایران ایر برای بهینه سازی و خرید هواپیماهای جدید
در سال آینده خبر داد.
معاون بازرگانی هما گفت: ما یک برنامه جدی و گسترده برای بهینه سازی
ناوگان و خرید هواپیماهای جدید در دستور کار داریم اما به دلیل وجود
قانون تحریم جزییات آن را اعلام نمی کنیم.
وی با بیان اینکه در صنعت هوانوردی امروز مدرن شدن ناوگان هوایی با صرفه
اقتصادی گره خورده است، اظهارداشت: وضعیت هواپیما به گونه ای است که هرچه
از عمر آن بگذرد هزینه نگهداری و عملیات آن افزایش می یابد و از همین رو
، تداوم استفاده از هواپیماهای دارای عمر بالا برای کشورمان از نظر
اقتصادی زیان آور است.
* شاهکار متخصصان ایرانی
خوشنویسان در بخش دیگری از این میزگرد گفت: با وجود اعمال تحریمها از سوی
آمریکا، عملکرد صنعت هوایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک شاهکار
بوده است.
معاون بازرگانی هما با ستایش از هوش و ذکاوت بالای متخصصان ایرانی در صنعت
هوانوردی خاطرنشان ساخت: با وجود تحریمها، ما در مقایسه با شرکت های
بزرگ جهانی نه تنها چیزی کم نداریم، بلکه هم در سطح پروازها و هم در سطح
پشتیبانی فنی از بهترین متخصصان بهره مند هستیم.
وی افزود: البته، ملت ایران استحقاق برخورداری از امکانات حمل ونقل هوایی
بسیار بیشتر و بهتری از وضعیت کنونی را دارند و ما برای رسیدن به وضعیت
شایسته آنان به برخی اصلاحات بخصوص در بعد مدیریتی با هدف اقتصادی کردن
این صنعت نیاز داریم.
* افزایش ناوگان هوایی ایران
غوابش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور نیز با بی اساس خواندن برخی
اظهارات درباره وضعیت صنعت هوایی کشور اعلام کرد: تعداد ناوگان هوایی
کشور از 25 فروند پیش از انقلاب به 215 فروند در حال حاضر رسیده است.
وی گفت: در حالی که تعداد هواپیماهای ناوگان مسافری هوایی کشور قبل از
پیروزی انقلاب اسلامی فقط 25 فروند بود در ابتدای دولت نهم تعداد آن به 95
و در ابتدای دولت دهم به 183 فروند رسید.
غوابش افزود: در حال حاضر تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور 215 فروند
است، اگرچه حدود 60 فروند آن به دلایل گوناگون در حال حاضر غیر فعال هستند
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت هوانوردی در
کشور پس از انقلاب اسلامی تحقق یافته است، خاطرنشان ساخت: امروز در بخش
فرودگاهی 70 فرودگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 60 فرودگاه فعال
هستند.
وی ادامه داد: به رغم وجود برخی مشکلات و موانع پیش روی مدیران حمل و نقل
هوایی ،در حال حاضر بهترین مراکز کنترل پرواز و بهترین تجهیزات ناوبری
منطقه نیز در ایران وجود دارد.
غوابش گفت: 60 سال سابقه فعالیت صنعت هوانوردی در ایران و تجارب ،نیروی
انسانی و سایر پتانسیل های حمل و نقل هوایی زمینه بسیار مساعدی را برای
ارتقای جایگاه این صنعت فراهم کرده است.
* تاثیر تحریمها
خوشنویسان معاون بازرگانی هما درباره تاثیر قانون آمریکایی تحریم فروش
هواپیما به ایران گفت: تحریمها یک چالش جدی در راه نوسازی ناوگان هوایی
کشور است اما ما در این مدت تلاش کرده ایم با روشهای قانونمند آن را دور
بزنیم.
وی با انتقاد از کسانی که متولیان صنعت هوانوردی کشور را به عدم خرید
هواپیماهای جدید متهم می کنند، یادآور شد: هواپیما محصولی است که
کوچکترین قطعه اش نیز دارای شناسنامه است. درنتیجه امکان استفاده از هر
قطعه ای بدون مجوز شرکت سازنده آن در هیچ هواپیمایی وجود ندارد و
فرودگاهها نیز طبق قوانین بین المللی این موارد را دقیقا کنترل می کنند.
معاون بازرگانی هما تصریح کرد: از آنجا که هواپیما نیاز به مراقبت و
پشتیبانی فنی دائمی دارد، در صورتی که قطعات موردنیاز آن تامین نشود،
هواپیما محکوم به توقف است و زمینگیر می شود.
خوشنویسان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما در حال مبارزه با
استکبارجهانی است و استکبار نیز خشم خود را از مواضع ما به شیوه های
مختلف مخصوصا در قالب تحریم فروش و اجاره هواپیما به ایران نشان می دهد،
از همگان خواست این موضوع را در هر گونه تحلیل و تفسیر از وضعیت صنعت
هوانوردی کشور مورد توجه قرار دهند.
* تنگناهای صنعت هوایی
غوابش دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز در میزگرد ایرنا با اشاره به
برخی تنگناهای این صنعت در کشور گفت: سوای برخی از مشکلات بیرونی ،مشکلات
خود ساخته ای نیز در داخل وجود دارد که پیمودن مسیر توسعه را برای این
صنعت دشوار کرده است.
وی یکی از مهمترین مشکلات را حقوق گمرکی برشمرد و اظهارداشت: درحالی که
بسیاری از کشورها برای حمایت از حمل و نقل هوایی قوانین تسهیلی و حمایت
های گمرکی را به تصویب می رسانند، متاسفانه در ایران نه تنها چنین نیست
بلکه صنعت حمل و نقل هوایی از این بابت مشکلات عدیده ای دارد.
غوابش افزود: به عنوان نمونه، اکنون در اروپا هزینه های گمرکی خرید
هواپیما و قطعات آن صفر است اما در ایران با وجود مشکلات این صنعت، عوارض
سنگینی برای آن وضع شده است.
غوابش با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه های ایرلاین ها در ایران
ناشی از تحریم است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمنان ما بر این متمرکز شده
تا با افزایش هزینه های صنعت حمل و نقل هوایی، آن را زمینگیر کنند و در
مقابل آنها، ما باید تلاش کنیم با کم کردن هزینه های این بخش، توطئه آنها
را خنثی سازیم.
وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد با تصویب لایحه ای که هم اکنون در
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، هزینه های گمرکی
شرکتهای هواپیمایی کاهش یابد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، رقابتی نبودن صنعت هوایی کشور را از
دیگر مشکلات آن برشمرد و اظهارداشت: در حال حاضر، کسب و کار در صنعت حمل و
نقل هوایی تکلیفی است و نه رقابتی و از این بابت، هزینه های کلانی بر
شرکت های هواپیمایی تحمیل می شود.
وی افزود: شرکت های هواپیمایی سالیانه مکلف به پرداخت 40 میلیارد تومان
تخفیفات تکلیفی هستند، ضمن اینکه آنها مکلفند در مسیرهایی پرواز کنند که
متقاضی سفر ندارند و در نتیجه، مجبورند با ظرفیت بسیار پائینی در آن
مسیرها پرواز داشته باشند.
غوابش تصریح کرد: اگر نرخ ها آزاد باشند ایرلاین ها می توانند مسیرهای
پروازی را متناسب با تقاضا تغییر دهند و ساعت، فصل و مسیر پروازشان را
خود مدیریت کنند.
وی هزینه های امنیتی پروازها را نیز سالانه حدود 300 میلیاردتومان بیان
کرد و گفت که دولت می تواند با حذف این هزینه ها و برعهده گرفتن مسئولیت
امنیت پرواز، نقش مهمی در کاهش هزینه های صنعت هوایی کشور و توسعه آن
ایفا کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها
گفت: ما برای جلوگیری از گران شدن نرخ بلیت، خواهان دریافت هیچ گونه
یارانه ای از دولت نیستیم جز اینکه می خواهیم برخی از مسئولیتهای محول
شده به صنعت هوایی از جمله در زمینه امنیت پروازها را خود بر عهده گیرد و
تعیین تکلیف برای آنان را کنار بگذارد.
وی افزود: از طرف دیگر، حالا که یارانه سوخت حذف شده است، دولت باید ضمن
ارائه تسهیلات کم بهره، اجازه دهد نرخ بلیتها واقعی شود.
* تحول از جنسی دیگر
غوابش با بیان اینکه تحول در صنعت هوانوردی صرفا از جنس فناوری نیست،
اضافه کرد: فناوری در این بخش نقش ثانویه دارد و تحول جدی در این صنعت از
جنس قوانین و مقررات تسهیلی است که می تواند ارتقای جایگاه این صنعت را
در پی داشته باشد.
وی تصریح کرد: حتی اگر بهترین و مدرن ترین هواپیماها وارد ناوگان هوایی
شود تا زمانی که محیط کسب و کار مناسب نباشد نمی توان انتظار تحول در این
بخش را داشت.
دبیر انجمن شرکتهای هوایی در این زمینه بر لزوم استفاده درست از امکانات
کشور در حوزه ناوبری، تعمیر و نگهداری تاکید کرد و گفت: فروگاه امام
شماره 031 ساعت 12:49 تمام