۲۹ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6607795
T T
۰ نفر
رهاسازی ماهی در آبهای خوزستان، چالشها و فرصتها .................................................
اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/07/86 داخلی.اقتصادی.شیلات.آبزیان.
رهاسازی بچه ماهی در منابع آبهای داخلی باهدف افزایش تولید برای کاهش واردات و توسعه صادرات در دستور کار بسیاری ازکشورهای برخوردار از منابع آبی قرار دارد.
انجام این مهم درایران با هدف نهایی افزایش تولید به منظورارتقای سرانه مصرف و توسعه صادرات غیرنفتی صورت می گیرد.
عمده ترین مزیت رهاسازی بچه ماهی به عنوان یکی از روشهای آبزی پروری، برخورداری از توجیه اقتصادی بالا به نسبت آبزی پروری در استخرهای پرورش ماهی است.
براساس قانون اساسی کشور، حفاظت از منابع آبی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و شیلات برای افزایش ذخایر، حفاظت از آنها و بهره برداری بهینه مسوولیت دارد.
دراین میان استان خوزستان به لحاظ برخورداری از منابع آبی بالقوه از یک سو و لزوم توجه به مسائل زیست محیطی ازسوی دیگر به ضرورت حفظ ذخایر موجود و بازسازی ذخایر درحال تخریب پی برده و بابیشترین میزان رهاسازی بچه ماهی رتبه نخست رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است.
رهاسازی بچه ماهی توسط شیلات خوزستان درمنابع آبهای استان از دهه 60 هر ساله در تالابها و دریاچه های این استان صورت می گرفت.
همسو بااین اقدام می توان انجام مطالعات جامع منابع آبی رااز دیگر وظایف محوله به شیلات استان نام برد.
براساس نتایج این مطالعات به شرطی که خسارتی به محیط زیست تالابها و دریاچه ها وارد نشود نسبت به افزایش بهره برداری و تولید اقدام می شود.
به گفته مسوول منابع آبهای داخلی شیلات خوزستان، مطالعه منابعی همچون تالابها و دریاچه ها در پروژه های سنواتی، متناسب با شرایط اعتباری صورت می گیرد و هرسال به تناسب این شرایط، روند تولید، تکثیر و رهاسازی با هدف بازسازی ذخایر ادامه می یابد.
به موجب نتایج مطالعات و ارزیابی ذخایر در مناطقی که نیاز به رهاسازی بچه ماهی از سوی کارشناسان تشخیص داده شود بچه ماهی مورد نیاز توسط شیلات تولید یا خریداری شده و با هماهنگی و مجوز محیط زیست در منابع آبی تعیین شده رهاسازی می شود.
"رضا فرجیان" گفت: به روال معمول ماهیان و گونه های بومی درآبهای داخلی رهاسازی می شود در مواردی هم که نیاز به گونه های جدید احساس شود به شرطی که خسارتی به اکوسیستم محیط زیست وارد نشود نسبت به تهیه و رهاسازی گونه جدید اقدام خواهد شد.
گونه های غالب ماهی برای رهاسازی در آبها بیشتر بر اساس ارزش اقتصادی و مشتری پسندی گونه هایی مانند بنی، شیربط، گطان و برزم است که در تالابهای شادگان و هورالعظیم رهاسازی می شوند.
هم اکنون سالانه چهار هزار تن انواع ماهی از رودخانه ها و تالابهای استان خوزستان صید می شود این درحالیست که در گذشته سالانه 20 هزار تن انواع ماهی از سطح 52 هزار هکتار تالابهای این استان برداشت می شد.
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در سالهای اخیر عواملی همچون شوری آب، ورود پسماندها به رودخانه ها و تالابها و تغییراکوسیستم در کاهش میزان صید ماهی از منابع آبی داخلی موثر واقع شده است.
دکتر سید"عبدالرحیم مغینمی" افزود: با ورود پسماندها و فاضلابهای صنعتی به رودخانه ها و تالابها، میزان شوری آب تالابها افزایش یافته و شاهد کاهش مساحت، تنوع زیستی و جمعیت آبزیان درتالابها هستیم.
تاثیرگذاری احیای تالابها در توسعه تولید و پرورش آبزیان و همچنین تشریح موانع و مشکلات پیش روی توسعه آبزی پروری در سایر منابع آبهای داخلی در قالب برگزاری جلسات متعدد مورد توجه مسوولان بوده ولی متاسفانه برگزاری این جلسات نتایج چندانی به همراه نداشته است.
از مهمترین این نشست ها می توان به تاکید استاندار سابق استان مبنی بر تهیه طرح جامع شیلات استان در کارگروه صادرات غیرنفتی دربهمن سال 85 اشاره کرد.
استاندارهدف ازاین اقدام را شناسایی راهکارهای توسعه شیلات استان و فعال کردن استعدادها دراین زمینه عنوان کرده بود.
وی با بیان اینکه بخش شیلات استان نیازمند تحول اساسی و نگرش خاصی است، قول مساعد داد برطرف کردن مشکلات شیلات منطقه درجلسات متعددی پیگیری خواهد شد.
سرانجام طرح جامع شیلات خوزستان به همت کارشناسان، متخصصان و فعالان بخش شیلات در مورد ماهی و میگو مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهارداشت: از نتایج بررسیهای انجام شده دراین طرح می توان به استعدادیابی دریاچه های پشت سد و شبکه های آبیاری در مناطق شمالی استان اشاره کرد.
دکتر مغینمی گفت: نتایج این مطالعات نشان داد پتانسیلی به ظرفیت سالانه بیش از 50 هزار تن در زمینه پرورش ماهیان سردآبی دراین منابع وجود دارد.
وی پیش ازاین عمده ترین موانع و مشکلات موجود برای استفاده ازاین پتانسیل را میسر نبودن اجرای فعالیتهای آبزی پروری در دریاچه های پشت سد و شبکه های آبیاری و اختصاص نیافتن منابع مالی متناسب بااهداف برنامه ها عنوان کرده بود.
پس از سفر هیات دولت به استان خوزستان در دیماه سال گذشته و تصویب برخی مصوبات در بخش شیلات و نیز تهیه طرح جامع شیلات خوزستان هم اکنون شرایط رو به بهبود است.
دکتر مغینمی در تازه ترین اظهارنظر درباره فعالیت های انجام شده گفت: تفاهمنامه هایی برای تامین آب تالابهای استان و استفاده از ظرفیت دریاچه های پشت سد با سازمان آب و برق خوزستان درحال انعقاد است و این موضوع با جدیت پیگیری و دنبال می شود.
بااین اوصاف تنها مشکل پیش روی شیلات خوزستان اختصاص نیافتن منابع مالی متناسب با اهداف برنامه هاست.
طبق برنامه عملیاتی این اداره کل در سال 86 بناست 13 میلیون قطعه بچه ماهی در آبهای استان رهاسازی شود و این در حالیست که سال قبل سه میلیون و 988 هزار قطعه بچه ماهی در منابع مختلف آبی استان رهاسازی شده بود.
اداره کل شیلات خوزستان اعلام کرد طبق برنامه درسال 86 تاکنون دو میلیون و 300 هزار قطعه بچه ماهی بومی برای رهاسازی در هورالعظیم (هور الهویزه ) در نظر گرفته شده و تعداد یک میلیون و 75 هزار قطعه بچه ماهی بومی دراین تالاب رهاسازی شده است.
تاکنون گزارش میزان رهاسازی بچه ماهی در سایرتالابها و منابع آبی استان از سوی این اداره کل ارایه نشده است.
درمجموع ایجاد فرصت های شغلی به ویژه برای صیادان بومی و محلی و تولید مواد پروتئینی ازمهمترین مزیتهای رهاسازی بچه ماهی درآبهای استان است. ک/4 7163/1760 شماره 151 ساعت 19:33 تمام
۰ نفر