۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6618765
T T
۰ نفر
برای برقرسانی به روستاهای کشور از پانلهای خورشیدی استفاده می شود .................................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/86 داخلی.اقتصادی.برقرسانی روستایی مشاور وزیر نیرو در امور برق رسانی به روستاها اعلام کرد: برای برق رسانی به روستاهای کشور از پانل های خورشیدی استفاده می شود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، "ولی الدین مصلحتی شربیانی" گفت: در نگاه کلان، برقدار شدن هرچه سریعتر تمام روستاهای کشور به نفع مملکت است.
وی افزود: استفاده از انرژی های نو برای برقدار کردن روستاها به خصوص روستاهای زیر 20 خانوار که مشکل دوری از جاده دارند، یکی از راهکارهای قابل پیگیری است.
مصلحتی، از همکاری با سازمان انرژی های نو مبنی بر خرید دو هزار میلیارد ریال پانل خورشیدی خبر داد و افزود: 21 روستا از 711 روستا با 645 خانوار در اولویت قرار گرفته اند که برای برقرسانی به این تعداد روستا از طریق انرژی های نو به حدود 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی به تصویب ماده ای در مجلس مبنی بر اختصاص یک درصد از درآمد نفتی به آب، برق و گاز روستایی اشاره کرد و وجود بودجه ثابتی به این امر را گام مثبتی در راستای ایجاد رفاه هرچه بیشتر برای روستاییان دانست.
مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون در بخش روستایی هیچگونه ساختاری نداشته ایم، افزود: با تاکید وزیر نیرو مبنی بر فراهم شدن این ساختار، کمیته ای در این راستا برای مطالعه و بررسی این ساختار تشکیل و ساختار اولیه تعریف شد که در آینده نزدیک به شرکت ها ابلاغ خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: سال آینده با اختصاص بودجه مناسب، ساختار در ارتباط با برق روستایی نیز بوجود آید، به صورتی که بخشی از شرکتهای توزیع نیروی برق به برق روستایی اختصاص یابد تا بتواند توسعه برق روستایی را برنامه ریزی و سازماندهی کنند.
مشاور وزیر در امور برقرسانی به روستاها، گفت: وزیر نیرو در سال جاری دستوری مبنی بر اختصاص 360 میلیارد ریال از محل منابع داخلی به این بخش دادند که در حال حاضر حدود 270 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: به علت اینکه زمان استقلال شرکتهای توزیع سه ماه مانده به پایان سال بود، قرار شد شرکتهای برق منطقه ای مانند سالهای گذشته تا پایان سال متولی برقرسانی باشند و این وظیفه از سال آینده به شرکتهای توزیع محول خواهد شد.
مصلحتی گفت: بانک اطلاعاتی روستاهای برقدار و فاقد برق کشور از حدود 4 سال پیش تشکیل شده است و براساس آخرین آمار حدود از 51 هزار روستای برقدار شده پس از انقلاب 40 هزار و 362 روستا بالای 20 خانوار و بقیه زیر 20 خانوار هستند. همچنین 324 روستا از روستاهای برقدار خالی از سکنه و 369 روستا نیز به شهر تبدیل شده اند.
وی گفت: تعداد کل روستاهای باقیمانده پنج هزار و 369 روستاست که از این تعداد 71 روستا بالای 20 خانوار و 4 هزار و 608 روستا زیر 20 خانوار است.
مصلحتی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با توجه به گرانی مس و آهن و نبود سیمان، اعتبار مورد نیاز برای برقرسانی به روستاها به سه هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
اقتصام ** 9142 ** 1558 شماره 157 ساعت 17:29 تمام
۰ نفر