خودروسازان چینی به بازارهای خارجی چشم دوخته اند
#
پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/04/85
خارجی.اقتصادی.چین.
با توسعه صنعت خودرو چین در سال های اخیر ، گسترش فضای کار برای کارخانه
-های خودروسازی این کشور و حضور در بازارهای خارجی به محور تازه فعالیت
این صنعت در چین تبدیل شده است.
شمار شرکت های خودروسازی در چین نه تنها از نظر کمی در حال افزایش می-
باشد، بلکه ورودانواع خودروهای چینی به بازار این کشور ، نشانگر تلاشی برای
بهبود کیفی آنها است.
خودروسازان چینی در سال های گذشته موفق به توسعه نفوذ خود در بسیاری از
بازارهای خاورمیانه و صدور خودرو به این کشورها شده اند، اما حضور آنان در
اروپا به لحاظ کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مقررات سخت تر اروپا و همچنین
آمریکا مشکلاتی را برای آنها فراهم کرده است.
حضور در نمایشگاه های خودرو درسراسر جهان از سوی تولیدکنندگان خودرو در
چین بیانگر تلاشی از سوی آن ها به منظور گرفتن سهمی از بازار جهانی است.
دستکم چهارشرکت خودروسازی چین قصد دارند در نمایشگاه بزرک و بین المللی
خودرو آمریکا در سال 2007 میلادی شرکت کنند.
ژانویه امسال شرکت خودروسازی "گیلی " چین خودرو خود را در نمایشگاهی در
آمریکا به نمایش گذارد و قیمت آن 10 هزار دلار اعلام شد که مورد توجه بسیاری
قرار گرفت.
این شرکت قصد دارد در نمایشگاه سال 2007 خودرو آمریکا در ایالت"دترویت"
شرکت کند.
از سوی دیگر شرکت "خو نن چانک فنک، (دیوار بزرک ) و شرکت " خه بی جونک
شینک " نیز برای حضور در نمایشگاه آمریکا اعلام آمادگی کرده اند.
دولت چین امیدوار است با افزایش مشارکت در این گونه فعالیت ها ، صادرات
خودرو این کشور در آینده فزونی گیرد.
" گیلی" بزرگترین شرکت خودروساز خصوصی در چین سال گذشته میلادی هفت هزار
دستگاه خودرو را در بیشتر از 30 کشور و منطقه جهان فروخت و خود را برای
صادرات خودرو در سال 2008 میلادی به آمریکا آماده می کند.
شرکت "جونک شینک" نیز درصدد فروش 40 هزاردستگاه خودرو دربازار آمریکاست
و فروش آن از سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.
شرکت "چری" چین که باحمایت بخش های دولتی خودرو تولید می کند و در استان
" آن خویی " در شرق این کشور فعال است ، ابراز امیدواری کرده است تا سال
2008 میلادی وارد بازار خودرو آمریکا شود.
این شرکت خودروسازی چین و شرکت "مالکوم بیرکلین" آمریکا که دربخش خودرو
فعالیت دارد، توافقنامه همکاری برای صادرات خودرو " چری " به آمریکا امضا
کرده اند.
این شرکت چینی درصدد فروش هزاران دستگاه خودرو به آمریکا درنیمه نخست
سال 2007 میلادی است و قرار است میزان فروش خودروهای این شرکت به آمریکا تا
سال 2012 میلادی به یک میلیون دستگاه برسد.
این مهم در حالی می خواهد صورت گیرد که چین درصدد اجرای برنامه ای برای
جلوگیری از سرمایه گذاری افراطی در بخش خودروسازی است.
این صنعت رشد زیادی در سال های گذشته داشته و سرمایه های فراوانی را به
خود جذب کرده است و به گفته کارشناسان، چین باید جلوی سرمایه گذاری افراطی
در این صنعت راگرفته و از سرمایه گذاری گذشته بهره گیرد و بازاریابی جهانی
خودروهای چین نیز در این راستا انجام می شود.
در حالی که شرکت های خودروسازی چین در حال بازاریابی در خارج از مرزهای
این کشور می باشند، میزان فروش خودرو در بازار چین در حال افزایش است وبرای
سال جاری میلادی فروش چهار میلیون دستگاه خودرو پیش بینی شده است.
در صورت تحقق این پیش بینی ، چین به دومین مصرف کننده بزرک خودرو پس از
آمریکا تبدیل خواهد شد.
فروش خودروهای سواری در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در چین افزایش چشمگیری
داشت وبه یک میلیون دستگاه رسید.
به این ترتیب فروش خودرو برای تمامی خودروسازان چین در این مدت نزدیک به
60 درصد رشد داشته است.
امابه گفته کارشناسان سرمایه گذاری انجام شده درصنعت خودرو چین به اندازه ای
است که پاسخگوی نیاز داخلی خواهد بود و بازاریابی جهانی را می طلبد، اما
پکن برای این کار باید بیشتر به کیفیت این محصولات بیندیشد.
آساق/276/