کشورهای آسیایی برخوردار از یارانه سوخت، صدمه بیشتری از افزایش بهای نفت
می بینند
#
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/02/84
خارجی.اقتصادی.آسیا.یارانه.
افزایش بهای نفت برای کشورهای آسیایی برخوردار از یارانه، مشکلات بزرگی
را ایجاد می کند به طوری که چنانچه این یارانه ها ادامه یابد، رشد اقتصادی
آنها مورد تهدید قرار می گیرد و با ادامه آن خشم مشتری برانگیخته خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه از کوالالامپور گزارش داد، مالزی هفته گذشته به منظور
کاهش هزینه روبه رشد یارانه های پرداختی از سوی دولت مبادرت به افزایش
بهای مواد سوختی بین هفت تا 23 درصد کرد.
در عین حال تحلیلگران هشدار دادند که این کشور می تواند با "اقدامی
مضاعف" به شکل کاهش در نرخ رشد با افزایش تورم مواجه شود.
دولت مالزی نیز اعلام کرد: حجم یارانه های مربوط به مواد سوختی دولت این
کشور در سال گذشته 8/4 میلیارد رینگیت (2/1 میلیارد دلار) بود لذا اگر
قیمتها برای کمک به تامین هزینه های روبه افزایش نفت در سطح بین المللی بالا
نروند در آن صورت انتظار می رود پرداخت این یارانه ها برای دولت، 9/8
میلیارد رینگیت تمام شود.
کمبود بنزین در سال گذشته سبب فلج شدن صنعت حمل و نقل در مالزی شد.
این کمبود پس از آن ایجاد شد که دولت مالزی با هدف کنترل قاچاق مواد
سوختی با یارانه های سنگین به کشور تایلند که در همسایگی مالزی قرار دارد،
نظام سهمیه بندی را اعلام کرد.
تایلند یارانه ای کردن مواد سوختی را در ژانویه 2004 آغاز کرد ولی این
طرح در پی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به یک آسیب رسان به بودجه
تبدیل شد.
یارانه های بنزین نیز پس از 9 ماه قطع شد و دولت این کشور در ماه مارس
یارانه گازوئیل را کاهش داد و بهای بنزین در پمپ بنزینها را تا 20 درصد
بالا برد.
تایلند 84 میلیارد و 700 میلیون بات (1/2 میلیارد دلار) بابت یارانه
بنزین و گازوئیل هزینه کرده است.
دولت هند نیز سعی کرده است در صورت مواجهه با بهای روبه افزایش نفت در
بازارهای جهانی مبادرت به کنترل تورم در این کشور کند.
افزایش هزینه مواد سوختی در کشوری که حدود یک چهارم جمعیت بیش از یک
میلیارد نفری آن با کمتر از یک دلار در روز امرار معاش می کنند می تواند نقش
یک دینامیت سیاسی را بازی کند ولی یارانه های نفت به طور عمده بر دوش بودجه
هند سنگینی و این کشور تلاش می کند که کسری بودجه روبه افزایش این کشور را
مهار کند.
دولت هند برای فرآورده های ویژه مانند گازوئیل، نفت سفید و گاز نفت
مایع شده (ال پی جی ) به یارانه های خارج از شمول متوسل شده است.
دولت هند هزینه ال پی جی و نفت سفید را که معمولا به طور گسترده توسط
طبقه فقیر روستایی هند استفاده می شود را به گونه ای یارانه بندی می کند که
هزینه بیشتری را دارندگان خودروهای لوکس و افراد متمول بپردازند.
دولت هند هزینه یارانه در سال مالی منتهی به 31 مارس گذشته را بالغ بر
سه میلیارد دلار برآورد کرد.
دولت اندونزی به رغم مخالفت شدید مردم و مجلس این کشور، بهای مواد
سوختی را بین 22 و 47 درصد بالا برد تا بتواند به این ترتیب یارانه های
سنگین را از اول مارس کاهش دهد.
بهای نفت سفید که عموما در هند مورد استفاده خانواده های کم درآمد برای
آشپزی است و کالای بسیار حساسی محسوب می شود، افزایش نیافته است.
میزان مورد نظر برای پرداخت یارانه در سال 2005 در هند بالغ بر 39
هزار میلیارد روپیه معادل 2/4 میلیارد دلار است.
بانک توسعه آسیا ماه گذشته اعلام کرد که یارانه های دولتی برای فرآورده
های نفتی، صدمه بزرگی به کشورهای اندونزی، هند، مالزی و تایلند زده است.
اقتصام . 1434 / 1558 /
دولت مالزی نیز اعلام کرد: یارانه های مربوط به مواد سوختی برای دولت
این کشور در سال گذشته 8/4 میلیارد رینگیت (2/1 میلیارد دلار) تمام شد و
اگر قیمتها برای کمک به تامین هزینه های رو به افزایش نفت در سطح
بین المللی بالا نروند در آن صورت انتظار می رود پرداخت این یارانه ها برای
دولت، 9/8 میلیارد رینگیت تمام شود.
کمبود بنزین در سال گذشته موجب فلج شدن صنعت حمل و نقل دز مالزی
شد.
این کمبود پس از آن حادث شد که دولت مالزی با هدف کنترل قاچاق مواد
سوختی با یارانه های سنگین به کشور تایلند که در همسایگی مالزی قرار
دارد، سیستم سهمیه بندی را اعلام کرد.
تایلند یارانه ای کردن مواد سوختی را در ژانویه 2004 آغاز کرد ولی
این طرح در پی افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به یک ... بودجه تبدیل
شد.
یارانه های بنزین نیز پس از 9 ماه قطع شد و دولت این کشور درم اه
مارس یارانه گازوئیل را کاهش داد و بهای بنزین در پمپ بنزینها را تا 20
در صد بالا برد.
تایلند 84 میلیارد و 700 میلیون بات (1/2 میلیارد دلار) بابت
یارانه بنزین و گازوئیل هزینه کرده است.
دولت هند نیز سعی کرده است در صورت مواجهه با بهای رو به افزایش نفت
در بازارهای جهانی مبادرت به کنترل تورم در این کشور کند.
افزایش هزینه مواد سوختی در کشوری که حدود یک چهارم جمعیت بیش از یک
میلیارد نفری آن با کمتر از یک دلار در روز امرا معاش می کنند می تواند
نقش یک دینامیت سیاسی را بازار کند ولی یارانه های نفت به طور عمده بر
دوشن بودجه هند سنگینی می کند و این کشور تلاش می کند که کسری به افزایش
بودجه این کشور را مهار کند.
دولت هند برای فرورده های ویژه مانند گازوئیل، نفت سفید و گاز نفت
مایع شده (ال پی جی ) به یارانه های خارج از شمول متوسل شده است.
دولت هند هزینه ال پی جی و نفت سفید را که معمولا به طور گسترده
توسط طبقه فقیر روستایی هند استفاده می شود به گونه ای یارانه بندی می
کند که هزینه بیشتری را دارندگان خودروهای لوکس بپردازند.
دولت هند هزینه یارانه در سال مالی منتهی به 31 مارس گذشته را بالغ
بر سه میلایرد دلار برآورد کرد
دولت اندونزی به رغم مخالفت شدید از سوی عموم و در مجلس این کشور،
بهای مواد سوختی را بین 22 و 47 در صد بالا برد تا بتواند به این ترتیب
یارانه های سنگین را از اول مارس کاهش دهد.
بهای نفت سفید که عموما در هند مورد استفاده خانواده های کم درآمد
برای آشپزی است و کالای بسیار حساسی محسوب می شود افزایش نیافته است.
میزان مورد نظر برای پرداخت یارانه در سال 2005 در هند بالغ بر 39
هزار میلیارد روپیه معادل 2/4 میلیارد دلار است.
بانک توسعه آسیا ماه گذشته اعلام کرد که یارانه های دولتی بر
فرآورده های نفتی صدمه بزرگی به کشورهای اندونزی، هند، مالزی و تایلند
زده است.
1434
کشورهای آسیایی برخوردار از یارانه سوخت، صدمه بیشتری از افزایش بهای نفت
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
6676108