۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6721229
T T
۰ نفر
یک روزنامه تاشکند: مسیر ایران کمک شایانی به اقتصاد ازبکستان می کند # تاشکند ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/02/83 خارجی.ازبکستان.اقتصادی به نوشته روزنامه "نرودنویو اسلووا" چاپ تاشکند پایتخت ازبکستان، در زمان حاضر مسیر ایران که راه را برای راهیابی ازبکستان به دریای آزاد باز می کند کمک شایانی برای اقتصاد این کشور است. این زونامه امروز چهارشنبه در مقاله ای به قلم "قولداش الیوک اف" نوشت: محدودیت های حمل و نقلی که ازبکستان پس از استقلال از شوروی سابق با آن روبرو شد تمام زمینه های اقتصادی را که به نوعی با واردات کالا سروکار داشتند تحت تاثیر قرار داد و ازبکستان در چنین شرایطی برای تامین امنیت حمل و نقل خود، سیاست راهبردی ملی خود را تدوین و به اجر گذاشت. این نویسنده با اشاره به قرارداد سه جانبه ازبکستان، افغانستان و ایران افزود: امروزه واردات و صادرات کالاهای ازبکستان از مسیر حمل و نقل زمینی و راه آهن از راه خاک افغانستان، ایران، چین و راه زمینی از راه چین به پاکستان و هند صورت می پذیرد. ازبکستان هم اکنون 90 قرارداد با کشورهای مختلف جهان امضا کرده که 24 مقاوله نامه و قرارداد بین المللی مربوط به امور حمل و نقل است. روزنامه ازبکستانی نوشت: به طور مثال اجرای قرارداد سرخس که در سال 1996 میلادی به امضا رسید می تواند حجم سالانه محموله های عبوری از مسیر ایران را 20 درصد افزایش دهد. این روزنامه در ادامه می نویسد: یکی از اهداف اصلی ازبکستان دسترسی به بنادر دریایی در جنوب ایران است که برای رشد اقتصادی این کشور "خیلی مهم" تلقی می شود. نرودنویو اسلووا با اشاره به یکی از مشکلات ازبکستان که دوری کشور از مخابرات دریایی است و این امر مانع جلب سرمایه های خارجی شده است نوشت: بر پایه گزارش بانک جهانی کشورهایی که به مخابرات دریاهای آزاد دسترسی ندارند ناچار هستند بالغبر 40 درصد از درآمد صادراتی خود را بیشتر از دیگران هزینه کنند. این روزنامه نوشت: به این دلیل قرارداد ایجاد مسیر حمل ونقل ازبکستان، افغانستان و ایران که سال گذشته میان رییسان جمهوری سه کشور به امضا رسید دورنمای امیدبخشی را برای دسترسی ازبکستان به مخابرات دریایی فراهم ساخته است . روزنامه ازبکستانی افزود: برای انتقال کالاها از ازبکستان به بنادر کشورهای لتونی، لیتوانی و روسیه حدود 20 روز زمان تلف می شود اما با ایجاد راهرو حمل و نقل ازبکستان، افغانستان و ایران می توان در 3 روز کالا را در بنادر جنوبی "بندر عباس" و "چابهار" ایران تحویل خریدار داد. نویسنده این روزنامه تاکید کرد: کاهش زمان انتقال کالاها تنها اولویت این راهرو ترابری نیست بلکه بر پایه براورد کارشناسان هزینه انتقال کالاها از این مسیر چند برابر کمتر از هزینه های انتقال محموله از مسیرهای دیگر است که این برای رشد سریع اقتصاد ازبکستان فوق العاده مهم است. 2003/285 / 181
۰ نفر