۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6769143
T T
۰ نفر
میزان خسارت حشکسالی در یزد افزون بر 620 میلیارد ریال است # یزد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/02/82 داخلی.اقتصادی.خشکسالی. معاون امور عمرانی استانداری یزد گفت : میزان خسارت ناشی از تداوم خشکسالی در هفت ماهه سال آبی امسال در استان 620 میلیارد و 377 میلیون ریال است. مهندس " سید علیرضا نبوی زاده " روز چهارشنبه افزود: تداوم بحران خشکسالی در برخی مناطق استان یزد از جمله ابرکوه، خاتم، بافق، طبس و صدوق موجب نگرانی مسوولان، دامداران و کشاورزان شده است. وی اعلام کرد: در نتیجه کاهش میزان بارندگی تمام قنات های ابرکوه با افت آبدهی رو به رو هستند و 25 درصد این منابع کاملا خشک شد و 25 درصد از چاه آب کشاورزی با افت آبدهی بیشتر از 50 درصد مواجه هستند. وی اظهار داشت : برای جبران خسارت وارده 180 میلیارد ریال بودجه عمرانی و کمک بلاعوض و 300 میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار جهت کمک به خسارت دیدگان استان نیاز است. وی میزان خسارت بخش زراعت و باغبانی را 170 میلیارد و 205 میلیون ریال، امور دام را 388 میلیارد و 305 میلیون ریال ، قنوات را 19 میلیارد و 560 میلیون ریال ذکر کرد. طبق آمارهای موجود 9 میلیارد و 162 میلیون ریال به چاه های آب کشاورزی ، 27 میلیارد و 250 میلیون ریال به آب و فاضلاب شهری و روستایی وپنج میلیارد و 795 میلیون ریال به مراتع و عرصه های منابع طبیعی استان زیان وارد شد. یزد به دلیل دوری از دریا، وجود عرصه های بیابانی و ارتفاعات کم همواره با کمبود نزولات آسمانی رو به روست. به اعتقاد نبوی زاده ، دامنه آثار خشکسالی بطور غیرمحسوسی در منطقه رو به افزایش گذاشته که تبعات زیانبار آن در حال نمایان است. رییس گروه مطالعات و ایمنی ستاد حوادث پیش بینی نشده استانداری یزد نیز گفت : یزد با130 هزار کیلومتر مربع وسعت چهارمین استان بیابانی کشور است که حفظ سکونت گاه های جمعیتی آن امری ضروری است. " کاظم قافی" افزود: کمبود ریزش جوی و تداوم خشکسالی در استان بر عمق خسارت افزوده و منطقه را با مشکلاتی مواجه کرد. همچنین گزارش شرکت آب منطقه ای یزد حاکی است در تمام ایستگاه های باران سنجی میزان بارندگی در هفت ماهه سال آبی جاری نسبت به سال قبل کاهش دارد.
جریان آب سطحی در رودخانه های فصلی استان،طبق ایستگاه های هیدورمتری در حوزه های مهم استان افزون بر 40 درصد نسبت به متوسط دوره آماری کاهش دارد.
وی بر این باور است که تامین آب شرب ، کشاورزی و سایر بخش ها از منابع آب سطحی امکان پذیر نیست که بخش عمده تامین این نیازها وابسته به منابع آب زیرزمینی است. وی اظهار داشت: این منابع طبق آمار شرکت آب منطقه ای در 15 محدوده مطالعاتی استان دارای افت شدید سطح آب زیرزمینی بر اثر کاهش شدید تغذیه می باشد که به صورت ممنوعه و ممنوعه بحرانی درآمده است. " محمد حسن جویا" معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد نیز گفت: متوسط میزان بارندگی در 24 ایستگاه در سطح استان در هفت ماهه سال آبی جاری بیانگر کاهش پنج تا 69 درصد به استثنای ایستگاه خرانق است. متوسط بارندگی این ایستگاه طی یک دوره 15 ساله 9/124 میلیمتر گزارش شد اما در هفت ماهه سال آبی جاری این رقم 5/1 میلیمتر اعلام شد. ع.ا 130/13/م ا/ 01
۰ نفر