زیرساختهای شبکه حمل و نقل گیلان جوابگوی حجم کالا و مسافر نیست
#
رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/09/80
مدیرکل حمل و نقل جاده ای و پایانه های گیلان گفت: با توجه به ایجاد کریدور
شمال ـ جنوب و افزایش حجم ترافیکی، زیرساختهای شبکه حمل و نقل استان،
جوابگوی حجم عظیم کالا و مسافر نیست.
محمود فریدونی با اشاره به نقش پایانه های مرزی در تبادل کالا و مسافر
بین کشورهای همجوار گفت: با وجود اقداماتی که برای فراهم کردن تسهیلات حمل
و نقل بین المللی شده است، اما هنوز صاحبان کالاهای ترانزیتی، از مسیرهای
جایگزین استفاده می کنند.
وی عمده ترین علت انتخاب مسیرهای جایگزین را طولانی بودن عملیات عبور
کالاهای ترانزیتی از کشور و قوانین گمرکی ذکر کرد.
به گفته وی برای رونق بیشتر بخش ترانزیت، رفع موانع موجود حمل و نقل
بین المللی باید مدنظر مسوولان و دست اندرکاران این صنعت قرار گیرد.
وی فرسودگی ناوگان عمومی حمل و نقل را از معضلات این بخش دانست و گفت:
حدود 63 درصد از ناوگان عمومی حمل و نقل گیلان فرسوده است که این خود
اثرات سوء و نامطلوبی بر اقتصاد منطقه گذاشته است.
مدیرکل حمل و نقل جاده ای و پایانه های گیلان گفت: از 3472 دستگاه انواع
وسایط نقلیه باربری موجود در استان، حدود 63 درصد، با عمر بالای 20 سال و
11 درصد پایین 10 سال است.
سالانه حدود چهار میلیون تن کالا توسط 330 هزار وسیله نقلیه در استان
گیلان جابه جا می شود.
فریدونی افزود: غیر از خودروهای شخصی پلاک سفید، ناوگان عمومی حمل و نقل
مسافری استان 1972 دستگاه است که از این تعداد، 242 دستگاه اتوبوس، 998
دستگاه مینی بوس و 732 دستگاه سواری است.
وی ساخت پایانه های عمومی حمل و نقل مسافر در شهرهای مختلف استان با
مشارکت بخش خصوصی، فعال شدن انجمن های صنفی بخش مسافر در هفت شهرستان،
به سازی پایانه های موجود در شهرهای استان و اعطای وامهای بلندمدت به
دارندگان وسایط نقلیه فرسوده را از اقدامات این اداره کل برای به سازی و
نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر اعلام کرد.
وی گفت: تاکنون 250 دستگاه سواری پژو، 200 دستگاه پیکان، 76 دستگاه
تویوتا و هفت دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مسافر تزریق شده است.
وی اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی دستگاه های ذیربط، حداقل بخش حمل و
نقل بین المللی استان گیلان تا پایان سال 81 از فرسودگی خارج شود.
157 شرکت و موسسه فعال مسافری در گیلان وظیفه جابه جایی مسافر را برعهده
دارند.
م . ر 320/32/03