۲۸ تیر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6873327
T T
۰ نفر
اب مصرفی 13 شهر سیستان و بلوچستان از طریق 86 حلقه چاه تامین می شود # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/4/79 اب شیرین و بهداشتی 13 شهر در سیستان و بلوچستان از طریق 86 حلقه چاه و اب شهرهای چابهار، زابل و زهک از طریق منابع سطحی ( سـد پیشـین و مخازن چاه نیمه ها) تامین می شود.
میزان کل استحصال اب از منابع ســطحی استان سیسـتان و بلوچسـتان 1600 میلیون متر مکعب است که از این میزان 1589 میلیون مترمکعب ( 31/99 درصد ) در بخش کشاورزی، 6/0 درصد در بخش صنعت و بقیه (10 میلیون مترمکعب ) در بخش شـرب و عمومی مصرف می شود.
میزان اسـتحصال اب از طریق سـفره های زیرزمینی اسـتان 1402 میلیون متر مکعب است که 1347 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، 7/2 میلیون مترمکعب در بخش صنعت و 3/52 میلیون مترمکعب در بخش های شرب و عمومی استفاده می شود.
شرکت اب وفاضلاب استان سیستان وبلوچستان با هماهنگی سازمان اب منطقه ای استان، جهت بهره برداری از منابع محدود اب، با برنامه ریـزی دراز مدت سـعی کرده که مشکلات ابی شهروندان را تا حدی حل کند.
پروژه های مهم شـرکت اب و فاضـلاب استان سیستان و بلوچستان، طرح انتقال اب از بندر شـیرگواز به چابهار، انتقال اب به منطـقه ازاد تجاری - صـنعتی چابهار، ابرسانی به ایرانشـهر، شهرک صنعتی ایرانشهر، خاش، سراوان، زاهدان و... می باشد.
طرح انتقال اب از زابل به چابهار در زمره طرحهای مهم این شـرکت اسـت.
با بهره برداری از این خط لوله 200 کیلومتری 850 لیتر اب بر ثانیه به شـهر زاهدان منتقل شـود. تاکنون 95 درصد عملیات لوله گذاری خط انتقال اب مذکور، پایان یافته است.
با اتمام خط لوله 101 کیلومتری انتقال اب بند شـیرگواز به چابهار 317 لیتر بر ثانیه اب منتقل خواهد شد.
کاهش شدید نزولات جوی در سه سال اخیر در سطح کشور به ویژه استان سیستان و بلوچسـتان، اثار منفی بسیاری در پی داشته است. به طـوری که سـطح اب در بسیاری چاه ها به شدت افت کرده است. برخی رودخانه های استان مانند باهوکلات و نیکشهر به طور کامل خشک شده اند.همچنین اب سد پیشین براثر خشک شدن رودخانه سرباز به میزان قابل توجهی کاهش یافته اسـت، به طوری که امکان استفاده از اب این سد، وجود ندارد.
از سـوی دیگر، با قطع ورود اب به چاه نیمه ها که تنها منبع تامین کننده اب شهرهای زابل، زهک و روستاهای اطراف می باشد، بالا بودن دمای هوا و تبخیر اب، سطح اب در منابع طبیعی به شدت افت کرده است.
شرکت اب و فاضلاب استان سیستان و بلوچسـتان از سـال 78 تاکنون اقدامات اساسی جهت مقابله با خشکسالی انجام داده که از ان جمله می توان از سـاخت و بهره برداری ایستگاه های برداشت اب شیرین در سطح شـهرها، توزیع اب از طـریق تانکرها، حفر و تجهیز چاه های جدید، بازسـازی چــاه های قـدیمی، سـاخت خطوط انتقال اب، جـیره بندی اب در برخی مناطق بحرانی، افزایش ظرفیت تامین، اصلاح شـبکه ابرسانی، لایروبی و کف شکنی چاه های موجود و ...، نام برد.
20 / 120 / 126 / 15
۰ نفر