۴ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6914350
T T
۰ نفر
موضع اتحادیه اروپا در قبال پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/11/78 در حالی که چین روز دوشنبه مذاکرات برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را با اتحادیه اروپا از سرمی گیرد، این اتحادیه آمادگی دارد تا هر زمانی که لازم باشد، تحقق این امر را به منظور دستیابی به بهترین معامله با پکن ، معطل نگاه دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، قرار است گفت وگوی فشرده دو روزه میان هیات چین به ریاست لونک یونک تو ، معاون وزیر تجارت چین و مذاکره کننده چینی در سازمان تجارت جهانی و هانس فردریش بسلر ، مدیر کل امور تجاری کمیسیون اتحادیه اروپا، صورت گیرد.
امیدواری زیادی در بروکسل وجود دارد که کمیسیون اروپا بتواند از شرایط مساعد ایجادشده در نتیجه امضای توافقنامه بین چین و آمریکا در زمینه پیوستن به سازمان تجارت جهانی که نوامبر گذشته صورت گرفت، بهره بگیرد. این کمیسیون به نمایندگی از طرف 15 کشور عضو اتحادیه اروپا مامور چانه زنی با چین شده است.
توافقنامه مزبور عملا 80 درصد اختلافات موجود میان چین واروپایی ها را حل کرده است اما اروپایی ها بر تمایل خود به نشان دادن تعلل در این زمینه تاکید دارند تا از این طریق بتوانند سهم بیشتری را برای اتحادیه اروپا در بازار رو به رشد چین به دست آورند.
یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت :" ما آمادگی داریم گفت وگوها را ظرف یک هفته به پایان رسانیم ، اما برای ما کیفیت انجام یک معامله از سرعت انعقاد توافقنامه مربوط به آن مهمتر است ." چنانچه پیشرفت خوبی در گفت وگوهای جاری حاصل شود، پاسکال لامی، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا حداکثر تا اوایل فوریه به پکن خواهد رفت .
مذاکرات هفته جاری با سفر وو بانگو ، معاون نخست وزیر چین، به بلژیک همزمان شده است . گرچه وی دخالت مستقیمی در مذاکرات بروکسل ندارد ، اما قرار است روز سه شنبه با لامی و نیز کریس پاتن ، کمیسر امور خارجی اتحادیه اروپا، دیدار وگفت وگو کند.
واشنگتن این گفت و گوها را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت. دیوید آرون ، معاون وزیر تجارت آمریکا که سه شنبه گذشته از بروکسل دیدن کرد، گفت حصول توافق میان چین واتحادیه اروپا ، امکان تصویب پیمان آمریکا با چین را در کنگره آمریکا آسان خواهد کرد.
اتحادیه اروپا جزو 20 شریک تجاری است که چین برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ابتدا باید با تک تک آنها پیمان دو جانبه امضا کند. از زمان آغاز تلاش چین برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی 13 سال می گذرد.
مذاکرات هفته جاری چین با اتحادیه اروپا، نخستین دور مزاکرات از زمان دیدار لونک با مذاکره کننده اتحادیه اروپا در ژنو در ماه اکتبر گذشته است. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو است .
مذاکرات میان دو طرف با حملات جنگنده های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی / ناتو / به سفارت چین در بلگراد متوقف شد. هدف از حمله به یوگسلاوی پایان دادن به خشونت های وحشیانه صربها بر ضد مردم کوزوو عنوان شده بود.
در اجلاس سران ماه گذشته اتحادیه اروپا در پکن ، رومانو پرودی ، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت :"ما انتظارداریم چین همانگونه که در گفت وگو با آمریکا مثبت و سازنده عمل کرد، با اتحادیه اروپا نیز چنین عمل کند." جو رونک جی ، نخست وزیر چین، گفته است : اینک توپ در زمین بروکسل است." وی اتحادیه اروپا را به لغو تدریجی محدودیت های اعمال شده برکالاهای چینی فرا خواند.
بر اساس آمار سال گذشته موسسه آمار اتحادیه اروپا " یورو استات "، این اتحادیه بزرگترین شریک تجاری چین پس از ژاپن و آمریکاست .
آلمان عمده ترین شریک تجاری چین در میان 15 کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می آید و فرانسه و انگیس، دو عضو دیگر این اتحادیه، به ترتیب در در رده های بعدی قراردارند.
( 104 )
۰ نفر