۴ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6914400
T T
۰ نفر

قیمت برنج در گیلان کاهش یافت

۴ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6914400
قیمت برنج در گیلان کاهش یافت # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/11/78 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.قیمت ها.محصولات.برنج.
قیمت انواع برنج در بازارخرید و فروش استان گیلان در ماه جاری نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته است.
فروشندگان عمده و خرده در بازار گیلان کاهش قیمت هر کیلو انواع برنج پر محصول و محلی را بین 200 تا 800 ریال ذکر کردند.
در حال حاضر قیمت برنج بینام در بازارهای گیلان شش هزار و 700، طارم نه هزار و 400 ، صدری دیلمانی هشت هزار ریال ، سپیدرود سه هزار ششصد ریال ،هاشمی هشت هزار و 500 ریال و خزر پنج هزار ریال خرید و فروش می شود.
به گفته فروشندگان ، قیمت برنج بینام در ماه گذشته هفت هزار و 500 ، سپید رود چهار هزار و 200 صدری دیلمانی هشت هزار و 500، طارم 10 هزار ، هاشمی هشت هزار و 700 و خزر پنج هزار و 500 ریال بوده است.
یکی از کارخانه داران رودسری در این زمینه گفت : بازار برنج درحال حاضر با رکود مواجه است و کسی برای خرید برنج به کارخانه های برنج کوبی مراجعه نمی کند.
جواد عباسی افزود : توزیع زیاد برنج در گیلان و استانهای همجوار موجب کاهش قیمت برنج و رکود بازار شده است.
وی گفت :برغم کاهش قیمت برنج در هفته های اخیر محصول شالیکاران روی دستشان مانده است.
یکی دیگر از فروشندگان برنج در بازار رشت در این زمینه گفت : رکود بازار خرید و فروش برنج های داخلی کشاورزان را با مشکل روبرو کرده است.
محمد آقایی افزود: فراوانی برنج خارجی در بازارهای گیلان واختلاف قیمت سه تاچهار هزار ریالی بین برنج داخلی و خارجی موجب استقبال خریداران از برنج خارجی شده است.
یکی از شالیکاران غرب گیلان گفت : سال زراعی جدید نزدیک است اما هنوز مقداری از محصول خودمان را نفروخته ایم.
کریم بابایی افزود : نیمی از محصول را برای پرداخت بدهی سال گذشته ارزان فروختیم و برای آماده سازی زمین های کشاورزی ناچاریم بقیه برنج را نیز ارزان بفروشیم.
یکی دیگراز کشاورزان گفت : مشکلات کشاورزانی که امسال اقدام به کشت برنج پر محصول کرده اند بیش از دیگر کشاورزان است و اکنون برنج های خزر ، ده سی سی ، سفید رود و نداهیچ خریداری ندارد.
حسن شیر دل افزود : درحال حاضر تجارداخل و خارج استان محصول تولیدی کشاورزان را بخاطر سودهی بیشتر آن در زمان تبدیل بصورت شلتوک با قیمت نازل خریداری می کنند.
این درحالیست که کشاورزان گیلانی هزینه ها تولید برنج را در سال جاری به دلیل خشکسالی بسیار بالا ذکر کردند و افزودند : هزینه های کاشت ، داشت و برداشت در سال جاری حدود 50 در صد افزایش داشته است.
یونس علی اکبری گفت : هزینه های حفر چاه و کاهش تولید از عوامل افزایش هزینه های تمام شده برداشت برنج در سال جاری بوده است.
براساس گزارش سازمان کشاورزی گیلان ، میزان تولید برنج سفید استان در سال زراعی 500 هزار تن بوده است.
این گزارش حاکیست ، این میزان تولید برنج سفید در سال جاری نسبت به سال گذشته 150 هزار تن کاهش نشان می دهد.
ارزش تقریبی این میزان کاهش تولید برنج بیش از یک هزار و 50 میلیارد ریال بر آورد شده است.
گزارش این سازمان حاکیست ، میزان تولید شلتوک برنج در سال زراعی جاری 765 هزار تن بوده که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن بوده است.
۰ نفر