۵ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6914480
T T
۰ نفر
هفت هزارتن کالای متروکه درانبارهای گمرک هرمزگان بلااستفاده مانده است # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/11/78 داخلی. اقتصادی. گمرک.
ناظر گمرک های هرمزگان گفت: هفت هزار و 848 تن کالاهای انواع متروکه به ارزش افزون بر 67 میلیارد و 58 میلیون ریال در انبارهای گمرک این استان بلااستفاده مانده است.
حیدر محمودی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بندرعباس افزود: این کالاها شامل لوازم صوتی و تصویری، لوازم یدکی خودرو، البسه،و پوشاک و غیره است.
وی اظهارداشت: این کالاها متعلق به سازمان اموال تملیکی است که این سازمان از سال های گذشته تاکنون آنها را به فروش نرسانده است.
محمودی افزود:این گونه کالاها را سازمان اموال تملیکی قبلا دراختیارتعاونی ـهای مصرف کارکنان دولت قرار می داد ولی اخیرا این سازمان باروش مزایده ای بفروش می رساند که چندان ازاین روش استقبال نشده است.
وی افزود: بدلیل این عدم استقبال، تخلیه به موقع انبارهای گمرک بنادر این استان به کندی صورت می گیرد.
محمودی یکی از مشکلات گمرک هرمزگان را، کالاهای با مجوز ورود موقت ذکرکرد و گفت: این کالاها که عمدتااز سال 1372 تاکنون با عنوان ورود موقت و تبدیل آن به کالاهای دیگر وارد شده، که برخی از صاحبان کالا به تعهدات خود دراین زمینه عمل نکرده اند.
وی افزود: ازشش هزار فقره پرونده ورود موقت به این استان یک هزار پرونده آنان برای بازگشت کالاهای تبدیلی خود اقدام نکرده و پرونده آنها در دادگاه مطرح است.
ناظر گمرک های هرمزگان تصریح کرد: صاحبان این کالا که بعضا آدرس دقیقی ندارند از اعتماد دولت برای ورود کالای موقت، سوء استفاده کرده اند.
محمودی گفت: باپیاده کردن سیستم تسریع در صادرات و واردات کالا (نگار)، این امر از پنج ساعت به دو ساعت کاهش پیدا کرده و گمرک های شهید رجایی و شهید باهنر وظایف آنان دراین مورد تفکیک شده است.
وی افزود: تشریفات زاید امور ترانزیت در بندرشهیدرجایی بندرعباس حذف شده و به کالاها براساس اظهارنامه صاحب کالا با رویت پلمپ مبدا،اجازه ترخیص داده می شود.
ناظر گمرک های هرمزگان درموردکالاهای قاچاق گفت:در مورد جریمه های زیر ده میلیون ریال، تنها کالا ضبط می شود ولی بالای ده میلیون ریال علاوه برضبط کالا صاحب کالا، به میزان دو برابر قیمت کالا جریمه خواهد شد.
محمودی افزود: از ابتدای امسال تاکنون دو هزارو 987 فقره پرونده قاچاق به ارزش 181 میلیارد و 470 میلیون ریال در این گمرک مطرح شده است.
وی گفت: برای این میزان پرونده قاچاق، 358 میلیارد و 852 میلیون ریال جریمه تعیین شده که تاکنون سه میلیارد و 609 میلیون ریال آن اخذ شده است.
محمودی افزود: از ابتدای امسال تاکنون شش میلیون و 641 هزار تن صادرات غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و 881 میلیون ریال ازاین استان صورت گرفته است.
وی گفت: دراین مدت همچنین ،هشت میلیون و 248 هزارتن واردات ، 510 هزار و 593 تن ترانزیت خارجی ، 257 هزار و 386 هزارتن کالاهای ورود موقت و 206 هزارو 450 تن ترانزیت داخلی انجام شده است.
محمودی افزود: همچنین عوارض گمرکی دریافت شده این کالاها افزون بر 923 میلیارد و 358 میلیون ریال به خزانه دولت واریز شده است.
ناظر گمرک های هرمزگان گفت: دو میلیارد ریال اعتبار سفر مقام معظم رهبری برای احداث و بازسازی گمرک های سیریک، کرگان، تیاب ،هرمز، خمیر، پل اختصاص یافته که بخشی از این واحدهاتکمیل و مابقی تا پایان سال به اتمام می رسد.
۰ نفر