۱۰ مرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6926255
T T
۰ نفر
یک مقام آگاه:گرما، سرشاخه های درختان مرکبات دزفول را سوزاند # دزفول ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/5/77 داخلی. اقتصادی. کشاورزی. محصولات. مرکبات.
مسوول شرکت تعاونی باغداران دزفول گفت: سرشاخه های تمام درختان مرکبات منطقه براثر شدت تابش آفتاب سوخته است و در صورت ادامه گرما،میزان آسیب - دیدگی بیشتر می شود.
حسین شاهین بنا شنبه افزود: به دنبال آسیب دیدگی درختان مرکبات ناشی از گرمازدگی، میزان ثمردهی درختان منطقه از متوسط 15 تن در هر هکتار به حدود سه تا پنج تن کاهش خواهد یافت.
وی گفت: در حالی که خسارات وارده به باغهای مرکبات منطقه شمال خوزستان در تابستان سال 1375 هنوز ترمیم نشده، گرمازدگی مجدد این درختان که جزو سرمایه های ملی هستند، باغداران را متضرر کرده است.
مسوول شرکت تعاونی باغداران دزفول گفت:برخی از باغداران دزفولی به دلیل کاهش ثمردهی درختان مرکبات ناشی از گرمازدگی ونیزباهدف افزایش عمردرختان، در حال تغییر کاربری باغهای خود به مزارع کشاورزی هستند.
مسوول واحد زراعت و باغبانی مدیریت کشاورزی دزفول نیز اظهارداشت: کاهش میزان رطوبت هوادرطول فصل گرمااز جمله عوامل تشدیدکننده سوختگی و گرمازدگی درختان و به خصوص درختان مرکبات شده است.
مهندس سید عبدالغفور معصومی افزود: در طول یک ماه گذشته در حالیکه دمای هوا به طور معمول 46 درجه بوده اما متوسط رطوبت هوا حدود هشت درصد گزارش شده که موجب تشدید موج گرمابه خصوص در ساعات ظهر گردیده است.
وی همچنین گفت: به رغم کوتاه کردن زمان آبیاری درختان مرکبات به دو تا سه بار در هفته، میزان درجه حرارت به حدی است که تمام سرشاخه های درختان مرکبات بر اثر گرمازدگی، خشک شده است.
کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول نیز گفت: باافزایش دمای هوا به بالای 44 درجه سانتیگراد و به دلیل عمل نکردن ریشه، گیاه قادر به جذب آب نبوده و درخت رو به خشک شدن می رود.
احمد شاکر زاده افزود: درختان گریپ فروت ، لمون و پرتقال محلی در مقایسه با سایر رقم های مرکبات منطقه ، در مقابل گرما آسیب پذیر تر بوده و بیشتر آسیب دیده اند.
این کارشناس امور باغبانی همچنین اظهار داشت:بر اثر گرما،مقاومت درختان مرکبات در برابر قارچها و حشرات کمتر شده و بعد از سپری شدن فصل گرما، درخت بیمار می شود.
وی یکی راه های مقابله با گرمازدگی باغهای مرکبات را استفاده از روش آبیاری تحت فشار در سطح باغهای مرکبات دانست و گفت : برای نجات باغهای مرکبات شمال خوزستان اقدام فوق ضروری است.
بسیاری از باغداران منطقه شمال خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به خسارات سنگین ناشی از گرمازدگی به درخت های مرکبات اشاره و از عدم توجه مسوولان برای ترمیم این درختان گله کردند.
حسن احمدی یکی از این باغداران گفت : قیمت هر نهال بین بیست تا سی هزار ریال است وتهیه نهال های جوان در سطح وسیع برای مااز نظرمالی امکانپذیر نیست.
بسیاری از آنان، اعطای وام های کم بهره و نیز توزیع کودهای تقویتی با نرخ دولتی بین باغداران را از جمله راههای ترمیم باغهای خسارت دیده و نیز حفظ این منابع عظیم ملی می دانند.
بیش از چهار هزار و 600 هکتار باغهای مرکبات استان خوزستان عمدتا در حاشیه شهرهای دزفول و شوش در شمال خوزستان واقع است.
همه ساله بیش از 70 هزارتن انواع مرکبات مرغوب شامل پرتقال،نارنگی ، نارنج ، لیمو شیرین، لیمو ترش و نیز لمون و گریپ فروت که ارزش صادراتی دارند در این باغها تولید می شود.
برداشت محصول ازباغهای مرکبات در خوزستان،اوایل شهریورماه آغاز می شود.
۰ نفر