۲۱ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6930922
T T
۰ نفر
مسوولان امور آب هرمزگان: منابع آب قابل مصرف در هرمزگان محدود است # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/07/77 داخلی. اقتصادی. نیرو. آب شرب.
به گفته مسوولان امور آب هرمزگان ، منابع آب شیرین و قابل مصرف در این استان محدود و تامین آن هزینه های گزافی را در بردارد.
آنان می افزایند: با توجه به رشد جمعیت استان در صورت ادامه این روند، در سال های آینده استان با مشکل شدید کمبود آب روبرو خواهد شد.
کارشناسان امور آب خاطرنشان کردند: تامین و مهار آب در منطقه نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارد.
آنان می گویند: بارندگی وجاری شدن سیلاب از گنبدهای نمکی در دامنه کوه ها و دشت ها در این استان و روان شدن به سوی رودخانه ها، باعث شوری آب این رودخانه ها می شود.
بنا به اظهار آنان ، میانگین بارندگی در استان کمتر از 150 میلیمتر در سال است و به دلیل رگباری و سیل آسا بودن مهار آب آن مشکل است.
این کارشناسان از دیگر دلایل محدودیت آب در منطقه را آب و هوای گرم و شرجی طاقت فرسا در هشت تا نه ماه از سال در هرمزگان می دانند.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان می گوید: هم اکنون عمده منابع تامین آب استان از طریق سد ، آب شیرین کن ، چاه ، چشمه و قنات است.
دکتر علی معلمی پور افزود: از حدود شش میلیارد متر مکعب آبهای استان، سه میلیارد و 500 میلیون مترمکعب معادل 60 درصد بویژه در غرب استان شور و لب شور و مابقی شیرین است.
وی اظهار داشت: پتانسیل آبهای زیرزمینی شیرین استان یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آن از طریق 13 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق بهره برداری می شود.
به گفته وی ، همچنین 60 تا 70 قنات در این استان وجود دارد که میزان آبی دهی آن مشخص نشده است.
معلمی پور گفت:آبهای سطحی استان یک میلیارد مترمکعب است که تنهااز 350 میلیون متر مکعب آن به وسیله سد میناب و انهار سنتی بهره برداری می شود.
به گفته وی ، هزینه تامین و انتقال آب در این استان تا رسیدن به مصرف بسیار زیاد است و حدود 30 درصد آن در شبکه های فرسوده قدیمی هدر می رود.
وی افزود: به دلیل نبود تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری قطره ای بخش زیادی از یک میلیارد متر مکعب آب مصرفی هدر می رود.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان نیز می گوید: سالانه از 61 میلیون مترمکعب آبی که برای شهرهای استان تولید می شود 44 میلیون مترمکعب آن توزیع ومابقی به دلیل ضعف شبکه ها و خطوط از دسترس خارج می شود.
مهندس خلیل شهریاری افزود: به دلیل نبود سیستم جمع آوری فاضلاب 75 تا 80 درصد آب شرب به فاضلاب تبدیل می شود.
وی اظهارداشت: هم اکنون 10 شهراستان هرمزگان باسالانه هشت میلیارد ریال هزینه از آب شرب استفاده می کنند.
شهریاری افزود:برای جلوگیری از هدررفتن آب و سالم سازی محیط زیست استان کار اجرایی طرح فاضلاب بندرعباس از چند سال پیش آغاز شده است.
وی گفت:همچنین مطالعات طرح فاضلاب شهرهای میناب و رودان به پایان رسیده که با تامین اعتبار کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.
به گفته وی ، بهینه سازی تاسیسات تولید و انتقال و توزیع آب نیاز به برنامه ریزی نیاز دارد که در شرایط فعلی با کمبود امکانات و اعتبار امکان پذیر نیست.
وی افزود: مشترکین بزرک آب و فاضلاب در چند سال گذشته از پرداخت به موقع بدهی خود به این شرکت خود داری کرده اند و عملا سرمایه و برنامه ریزی را از دست ما خارج کرده اند.
مدیر عامل آب منطقه ای هرمزگان گفت:برای تامین آب ، ساخت خط دوم انتقال آب از سد میناب به بندرعباس با ظرفیت 200 هزار متر مکعب در شبانه روز در حال انجام است.
وی افزود: تامین آب نوار ساحلی تا بندرلنگه در طرح آبرسانی خلیج فارس معروف به طرح " محرم " در دست اجراست.
بنا به اظهار وی، برای تقویت آب های زیرزمینی دراستان وجبران بیلان منفی دشت ها، مطالعه و اجرای تغذیه مصنوعی در دشت های ایسین ، سرخون ، قلات بالا و کنارو ، فارغان و قلعه قاضی و تخت به پایان رسیده است.
وی گفت: این طرحها مجموعا سالانه 30 میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی منتقل می کنند.
وی افزود: برای تامین آب از طریق رودخانه وآبهای سطحی ، بررسی ساخت سد بر روی رودخانه های جگین و شمیل آغاز شده است.
به گفته کارشناسان، سدشمیل با ظرفیت 126 میلیون مترمکعب برای مصارف دشت شمیل و ناحیه شمال غربی دشت میناب درنظر گرفته شده است.
این کارشناسان می افزایند: چند سد دیگر از جمله سد " برآفتاب " بر روی رودخانه گنج در شهرستان حاجی آباد ،" گابریک " برروی رودخانه گابریک جاسک گز در میناب و " سیملان " در رودان در دست مطالعه است.
این عده گفتند: در صورت بهره برداری از این سدها 300 میلیون متر مکعب آب از آنها تامین می شود که امکان به زیر کشت رفتن 30 تا 40 هزار هکتار زمین فراهم خواهد شد.
۰ نفر