۲۲ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6971542
T T
۰ نفر
ظرفیت ناوگان نفتکش ایران بیش از 5/3 میلیون تن است # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/5/75 ++ ناوگان نفتکش ایران با بهره گیری ازبیست فروندکشتی نفتکش به ظرفیت کل 3 میلیون و 518 هزار و 754 تن به حمل نفت خام و فراورده های نفتی می پردازد .
++ ظرفیت ناوگان نفتکش ایران تاپنج سال آینده باخرید بیست فروندکشتی نفتکش و جایگزینی کشتیهای مستهلک به6/5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
این مطالب را مهندس محمد سوری / مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران/ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ستاد خبری هفته دولت اعلام کرد .
وی بااشاره به ضرورت دستیابی به خودکفایی در جا به جایی فراورده های نفتی از طریق دریا، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران اکنون یک سوم صادرات نفت خام کشور را انجام می دهد وبرای رسیدن به خودکفایی کامل در جابه جایی نفت خام صادراتی به سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
مهندس سوری گفت: شرکت ملی نفتکش ایران سال گذشته 365 میلیون بشکه نفت خام را / به صورت حمل به بندر خریدار/ صادر کرد.
سوری گفت: شرکت ملی نفتکش ایران در جریان جنک تحمیلی با قریب به 70 فروند کشتی نفتکش (32 فروند ملکی و مابقی استیجاری ) 5/2 میلیارد بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی را جابه جا کرد که 2/2میلیارد بشکه آن فقط درچهار سال پایانی جنک تحمیلی بود.
وی گفت : عملیات شرکت ملی نفتکش ایران در جریان جنک تحمیلی درتاریخ بی سابقه بوده است . شرکت نفت خام را از منطقه جنگی خلیج فارس که شرکتهای خارجی به دلیل فقدان پوشش بیمه ای حاضربه فعالیت در آن ناحیه نبودند، به منطقه غیرجنگی حمل می کرد و به مشتریان خارجی تحویل می داد.
وی گفت: شرکت ملی نفتکش ایران در دوسال اخیر سفارش ساخت 5 فروندکشتی نفتکش را به شرکت دایوو کره جنوبی داد که دو فروند از انها تاکنون تحویل شده است و سه فروند دیگر آن نیز در نیمه دوم سال جاری اماده تحویل خواهد شد .
وی افزود : شرکت ملی نفتکش ایران باسرمایه گذاری 490 میلیون دلار در زمینه ساخت این کشتیها 5/1 میلیون تن به ظرفیت ناوگان نفتکش کشور اضافه کرد.
مهندس سوری گفت: هزینه این سرمایه گذاریها از محل دریافت کرایه حمل و صرفه جوییهای سالانه تامین می شود و بر بودجه عمومی کشور تحمیل نمی شود.
هزینه خرید کشتیها20 درصد به صورت نقدی و مابقی به صورت وام ظرف هشت سال و شش ماه پرداخت می شود .
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: میانگین درآمد حاصل از هر کشتی 17 میلیون دلار در سال است که حدود 3 میلیون دلار آن صرف هزینه نگهداری و تعمیر کشتی ، 3 میلیون دلار صرف هزینه سوخت، 4 میلیون دلار صرف هزینه های اداری ، عبور از کانال سوئز، هزینه های بندری ومابقی آن یعنی 7میلیون دلار صرف بازپرداخت وامهای دریافتی می شود.
سوری گفت: شرکت ملی نفتکش ایران درزمینه توانایی اداره کشتیهای نفتکش خودکفاست . در حال حاضر تقریبا 90 درصد کارکنان نفتکشها، ایرانی هستند و بتدریج در جایگزینی بقیه نیز اقدام می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش دو هزار کارمند این شرکت از آغاز برنامه پنجساله اول تاکنون انجام شده، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران در نظر دارد تا سال 1998 / دو سال دیگر / استاندارد شرکت را به سطح استاندارد جهانی برساند.
در همین راستا طی سه ماه آینده گواهی نامه مدیریت بین المللی کشتیرانی و ایزو 9002 را از شرکت نروژی دی ان وی دریافت می کند و تنهاشرکت کشتیرانی دارای این امتیازات درایران خواهد شد.
۰ نفر