۲۲ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6995781
T T
۰ نفر
کشور در خصوص تولید انواع لوازم التحریر خودکفا شده است # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/6/74 در حال حاضر کشور در خصوص تولید انواع لوازم التحریر و وسایل کمک اموزشی به خودکفائی رسیده است و ظرفیت تولید برخی محصولات نظیر انواع مداد و خودکار دو برابر نیاز داخل می باشد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: با بهره برداری از یک واحد جدید تولید مغز مداد و مداد در سالجاری ظرفیت تولید این محصولات در سال جاری به 5 میلیون قراص (هر قراص برابر 144 مداد است )خواهد رسید.
مهندس محمود عدالتیان گفت: با توجه به اینکه کل نیاز سالانه کشور 8/2 میلیون قراص است ، تولیدکنندگان در صورت افزایش تولید می توانند مابقی تولیدات خود را صادر کنند.
وی افزود: تولید مغز مداد مشکی نیز به خودکفایی رسیده و واردات این محصول از خارج قطع شده است.
به گفته وی در پنج ماهه اول سال جاری 800 هزار قراص انواع مداد تولید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40 درصد افزایش نشان می دهد.
عدالتیان در زمینه تولید انواع خودکار گفت: با توجه به راه اندازی یک واحد جدید در سال جاری ظرفیت تولید خودکار از مرز 700 میلیون عدد خواهد گذشت که با توجه به مصرف سرانه هفت عدد برای هر نفر این میزان بیش از نیاز کشور می باشد.
وی پیش بینی کرد تا اواخر شهریور ماه سالجاری تولید انواع خودکار از مرز 150 میلیون عدد بگذرد که این میزان حدود 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع اظهار داشت: با توجه به موجودی انبارها و با افزایش تولید طی 5/5 ماهه اول سال جاری ، جای هیچگونه نگرانی برای تهیه این کالاها وجود ندارد.
وی در زمینه وابستگی ارزی مداد و خودکار گفت: برای تولید مدادسالانه 10 میلیون دلار و خودکار هر سال 12 میلیون دلار ارز هزینه می شود که با تولید مغز مداد و چوب مداد در کشور و همچنین کاهش مواد اولیه وارداتی نیازهای ارزی این کالاها کاهش خواهد یافت.
وی گفت: برای تولید مداد و خودکار سال جاری حدود 20 میلیون دلار ارز سوبسیدی در نظر گرفته شده است.
به گفته وی بانک مرکزی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری ارز کافی سوبسیدی (1750 ریالی )را در اختیار کارخانه ها برای تولید مداد و خودکار قرار داده است.
عدالتیان گفت: قیمت انواع مداد و خودکار برای مصرف کنندگان در سال جاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و به تمامی کارخانه ها نیز ابلاغ شده است و فروشندگان نباید از قیمتهای تعیین شده تخطی کنند.
وی گفت: خریداران در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی می توانند شکایات خود را به مراجع ذیربط اعلام کنند.
وی در خصوص سایر اقلام نظیر پاک کن ، ماژیک ، مداد رنگی ، مداد تراش و لوازم ترسیمی گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه انها از مجتمع های پتروشیمی داخل تامین و این کالاها به اندازه کافی تولید شده است مصرف کنندگان در تهیه این قبیل محصولات هیچ مشکلی ندارد.
وی از مردم خواست برای تهیه این محصولات عجله نکنند و لوازم التحریر را گران نخرند چون در شش ماهه دوم روند تولید این محصولات افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع کارخانه های داخلی در زمینه تولید انواع کاغذ و مرکب چاپ برای کتابهای درسی در حد توان به تعهداتشان عمل کرده اند و کمبود کاغذ نیز از طریق واردات توسط وزارتخانه های بازرگانی و فرهنک و ارشاد اسلامی ب رطرف شده است.
عدالتیان اظهار داشت: وزارت بازرگانی در حال حاضر 170 میلیون جلد دفترچه را اماده و توزیع کرده است.
وی در پایان در زمینه صادرات لوازم التحریر گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون دلار انواع لوازم التحریر صادر شد که در صورت استفاده از صد در صد توان تولید این مقدار افزایش خواهد یافت.
۰ نفر