۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7100980
T T
۰ نفر

دهم فروردین ، مبارزه ماندگار مردم یزد علیه طاغوت

۸ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7100980
دهم فروردین ، مبارزه ماندگار مردم یزد علیه طاغوت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/08 فرهنگی.دهم فروردین.قیام مردم یزد.روز یزد - دهم فروردین سالروز قیام خونین مردم یزد در سال 1357 می باشد که در بزرگداشت چهلمین روز شهدای مردم تبریز بوقوع پیوست.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دهم فروردین 57 روزی است که یزد در آن روز درخشید: در پی توهین به مقام مرجعیت و مقاله ای که با عنوان -ارتجاع سرخ و سیاه در ایران < در روز هفتم دیماه سال 1356 در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، حوزه علمیه قم تعطیل شد و طلاب و فضلای قم به عنوان اعتراض، با راهپیمایی ، آرام به طرف منازل مراجع تقلید حرکت کردند. در این هنگام نیروهای ساواک با راهپیمایان درگیر و چند تن از طلاب را به شهادت رساندند.
که به مناسبت چهلم شهدای قم در اکثر استانها مجلسی به یادبود آنها گرفته شد.
در استان یزد نیز این مجلس توسط آیت الله شهید صدوقی در مدرسه عبدالرحیم خان برپا شد که با درایت و تدبیر ایشان این مراسم به آرامی به پایان رسید . رژیم درصدد دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان برآمد .
مجلس در تبریز نیز منجر به درگیری و کشته شدن تعدادی از پیروان ولایت و مرجعیت گردید. اما در اکثر شهرهای ایران با موج اعتراض و واکنش علیه رژیم ستمشاهی مواجه شد.
در استان یزد نیز با اطلاعیه علماء مردم به اعتصاب و شرکت در مجلس شهدای گرانقدر تبریز دعوت شده بودند.
آیت الله حاج شیخ محمد صدوقی به مناسبت چهلمین روز شهدای تبریز مجلس بزرگداشتی روز چهارشنبه وپنجشنبه 19و20 ربیع الثانی مطابق بانهم و دهم فروردین 1357 از ساعت 9 الی 11 به وقت قدیم در مسجدروضه محمدیه (حظیره ) اعلام کرد.
مجلس توسط آیت الله شهید صدوقی در مسجد روضه محمدیه برگزار شد و سخنرانان به افشای جنایات پهلوی پرداختند.
تقارن چهلم شهدای تبریز با هجوم نیروهای اسرائیل به جنوب لبنان و شهادت تعداد زیادی از مسلمانان لبنان و بازتاب گسترده آن در ایران ، ارتباط آرمانی هر چه بیشتر مردم ایران و لبنان و فلسطین را فراهم آورد.
علما و روحانیون عید سال 1357 را تحریم نمودند که: -روزی که دگرگون شود احکام خدا عید نداریم روزی که زمرجع شود اعلام عزا عید نداریم روزی که هزاران نفر از حق طلبان زیر شکنجه تبعید بود رهبر شایسته ما عید نداریم.< ) چهلم شهدای تبریز در شهرهای متعددی برگزار شد اما تظاهرات یزد برجستگی خاص یافت: -...با این حال این طور به نظر می رسد که خشونت های خیابانی در شهر یزد شدیدتر از شهرستان های دیگر بوده است. گزارش پلیس از تظاهرات یزد حاکی است که پس از آن که نیروهای امنیتی نتوانستند با استفاده از گاز اشک آور تظاهرکنندگان را متفرق سازند به روی آنها آتش گشود و همچنین گویا که تظاهرات شهر یزد گسترش بیشتری نسبت به سایر شهرهای دیگر داشته است <.
و بدین ترتیب چهلم شهدا یکی پس از دیگری به مراسم های اعتراض آمیز گسترده تری تبدیل می شد. اعتراضاتی که نظام خودکامه پهلوی را در امواج سهمگین خود در هم شکست.
در روز نهم فروردین مردم یزد بعد از استماع سخنرانی حجت الاسلام راشد یزدی با راهپیمائی آرام از مسجد روضه محمدیه به طرف چهار راه امیر چخماق پیاده روی و کشتار مردم بی دفاع قم و تبریز را محکوم نمودند.
از همان ساعات اولیه بامداد دژخیمان رژیم شاه در ژاندارمری و شهربانی آماده شدند تا با مردم برخورد خونین داشته باشند.
رژیم که از این مجمع و سخنرانی به شدت منفعل شده بود با اعزام نیروهای ویژه و پرتاب گاز اشک آور به طرف مردم باعث عصیان آنها گردید و مردم یزد با سردادن شعارهای الله اکبر درود بر خمینی - نصرمن الله و فتح قریب ، مرگ بر شاه - خیابانهای امام، خیابان قیام و تکیه امیرچخماق را طنین انداز نمودند .
رژیم ستم شاهی برای سرکوب قیام مردم مومن یزد ، ابتدا با خودروهای آب پاش به مقابله با مردم اقدام و سپس به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند.
در فردای آنروز (دهم فروردین ) عمال رژیم با تیراندازی مستقیم چهار نفر از مردم مومن و مسلمان (محمدرضا نامدار ، علی اصغر شهریار مرادی ، محمد مهدی قدک فروشان و محمد حسین پارسائیان ) را به شهادت رساندند و تعداد 10 نفر نیز مجروح شدند.
بدون شک قیام دهم فروردین یزد نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی است و گرامیداشت آن تجدید میثاق با شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و نظام ولایی است.
یاد و خاطره سومین شهید محراب، سرداران و چهار هزار شهید سرفراز قیام دهم فروردین یزد را گرامی می داریم و با ارواح تابناک شهدای این روز سلام و درود و صلوات می فرستیم.ک/3 7536/1968 شماره 122 ساعت 14:36 تمام
۰ نفر