۲۴ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7103717
T T
۰ نفر

با ایجاد و گسترش رشته های کارشناسی ارشد و دکترا /

۲۴ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7103717
با ایجاد و گسترش رشته های کارشناسی ارشد و دکترا / دانشگاه محقق اردبیلی به دانشگاه جامع تبدیل می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/24 علمی آموزشی.داخلی.دانشگاه رییس دانشگاه محقق اردبیلی گفت : با افزایش رشته های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا، قصد داریم این دانشگاه را به یکی از دانشگاههای جامع کشور و پیشرو در ایجاد و تدریس تحصیلات تکمیلی تبدیل کنیم .
دکتر مسعود گنجی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاص با خبرنگار ایرنا افزود : در سند چشم انداز، ایجاد 57 رشته در سطح دکترا ، 132 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 180 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه محقق اردبیلی در نظر گرفته شده است .
وی بیان کرد : برای سال تحصیلی جدید اقدام به اخذ مجور ایجاد سه رشته تحصیلی در مقطع دکتری ، 15 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دو رشته در مقطع کارشناسی کرده ایم.
وی اضافه کرد: با موافقت شورای گسترش سه رشته شیمی آلی ، علوم ورزشی و شیمی فیزیک در مقطع دکترا ، 15 رشته روانشناسی گرایش کودکان استثنایی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، مدیریت دولتی ، آموزش زبان انگلیسی ، مشاوره با گرایش خانواده ،بیومکانیک ورزشی ، ترویج و آموزش کشاورزی با گرایش توسعه روستایی ، مهندسی کامپیوتر با گرایش سخت افزار، مهندسی عمران با گرایش خاک ، مهندسی علوم و صنایع چوب ، مهندسی آبیاری و زهکشی ، آموزش زبان فارسی ویزه دانشجویان خارجی ، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ، مهندسی کشاورزی با گرایش مدیریت کشاورزی و فیزیک پلاسما در مقطع کارشناسی ارشد و دو رشته مهندسی کشاورزی با گرایش جنگل داری و مهندسی علوم و صنایع چوب در مقطع کارشناسی در این دانشگاه دایر خواهد شد .
گنجی خاطرنشان کرد که در سال 89 رشته ریاضی کاربردی در مقطع دکترا ، مهندسی مکانیک با گرایش ساخت و تولید ، آمار ریاضی ، منابع طبیعی با گرایش آبخیزداری ، عرفان اسلامی ، مهندسی عمران با گرایش خاک و پی ، مهندسی شیمی پیشرفته و مهندسی کامپیوتر با گرایش سیستم های کامپیوتری در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های مهندسی عمران با گرایش خاک و پی ، مهندسی کشاورزی با گرایش آب ، جفرافیا و برنامه ریزی شهری ، مهندسی معماری در مقطع کارشناسی در دانشگاه محقق اردبیلی دایر شد .
رییس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: هم اکنون تعداد رشته های تحصیلی در این دانشگاه 104 رشته می باشد و هشت هزار و 500 نفر دانشجو در آین رشته ها به تحصیل مشغول هستند.
به گفته وی ، 49 رشته از این تعداد مربوط به تحصیلا تکمیلی است و یک هزار و 200 دانشجو نیز در آنها به تحصیل اشتغال دارند .
وی تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه را 213 نفر ذکر کرده و گفت : مجوز افزایش 110 عضو هیات علمی جدید نیز برای سال جاری از وزارت علوم اخذ شده است .
به گفته وی ، اعضای هیات علمی این دانشگاه 47 مربی ، 153 استادیار ، 11 نفر دانشیار و دو نفر استاد می باشند .
دکتر گنجی با بیان ارتقای علمی این دانشگاه گفت: میزان قبولی دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد درکشور هر سال در حال افزایش است ، در سال 87 تعداد 238 دانشجوی این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاههای مختلف کشور پذیرفته شدند ، این تعداد در سال 88 به 331 نفر و در سال 89 به 512 نفر افزایش یافت.
وی گفت: تعداد کل دانشجویان شرکت کننده این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد یک هزار و 684 نفر در سال 87 ، یک هزار و 972 نفر در سال 88 و دو هزار و 100 نفر درسال 89 بوده است.
به گفته وی ، در حالی که میانگین قبولی دانشجویان کشور در مقطع کارشناسی ارشد 8 درصد می باشد این رقم در مورد دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی 15 و بیشتر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به قرار گرفتن این دانشگاه در گروه ب موسسات اموزش عالی کشور گفت: ماتوانستیم در سال 89 در بین حدود 15 دانشگاه رتبه اول این گروه را کسب کنیم و انتظار داریم در سال آینده و حداکثر در سال 92 در تقسیم بندی دانشگاههای کشور به رتبه الف ارتقا یابیم .
دانشگاه محقق اردبیلی هم اکنون دارای پنج دانشکده علوم ، کشاورزی ، علوم انسانی ، فنی و مهندسی ، پردیس شهرستان نمین و یک آموزشکده کشاورزی در پارس آباد مغان می باشد .
گنجی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال تعداد دانشکده های این دانشگاه به 9 رسیده و آموزشکده مغان نیز به دانشکده تبدیل شود .
35* اختراع از سوی پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی به ثبت رسید * رییس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به رشد فعالیت های پژوهشی در این دانشگاه گفت : بیش از 35 مورد اختراع از سوی پژوهشگران این دانشگاه انجام و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است .
وی بیان کرد : در مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه نیز تاکنون 160 ایده و طرح مطرح شده که 13 واحد و 9 هسته فناوری با تایید این مرکز استقرار و مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی شده اند .
دکتر گنجی به افزایش تعداد مقالات علمی و چاپ شده محققین و اساتید و دانشجویان این دانشگاه در مجلات معتبر بین المللی اشاره کرده و گفت: در سال 2010 میلادی 172 مقاله از این دانشگاه در این مجلات (isi( به چاپ رسیده است.
به گفته وی ، 38 مقاله نیز توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه در کنفرانس ها و همایش های علمی خارج از کشور ارایه شده است .
وی اظهار کرد : در برخی از فعالیت های پژوهشی ما در بین دانشگاههای کشور رتبه اول و دوم را داشته و در بقیه نیز از جایگاه مطلوبی برخوردایم .
گنجی توسعه و تکمیل شبکه فیبر نوری دانشگاه و افزایش پهنای باند اینترنتی از 5 مگابایت به 15 مگابایت ، راه اندازی سیستم wirelessجهت اتصال به شبکه اینترنت دانشگاه و راه اندازی بزرگترین شبکه محلی استان با بیش از یک هزار گره فعال ، راه اندازی کتابخانه تخصصی در تمام دانشکده ها و دسترسی به پایگاههای علمی معتبر را از جمله دیگر فعالیت های پژوهشی این دانشگاه ذکر کرد .
530/ 1645 شماره 052 ساعت 10:31 تمام
۰ نفر