۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7109675
T T
۰ نفر

در آستانه برگزاری آیین سنتی برف چال

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7109675
در آستانه برگزاری آیین سنتی برف چال مراسم سنتی برف چال آمل در میراث معنوی کشور ثبت شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/21 فرهنگی.ثبت آیین.برف چال.مازندران ساری - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت مراسم سنتی و مذهبی برف چال مردم شهرستان آمل در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.
اسدالله محمدپور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا در آمل گفت: خوشبختانه در سال گذشته مراحل ثبت این مراسم تاریخی و محلی مردم منطقه آب اسک شهرستان آمل که به گویش مازندرانی ورف چال گفته می شود، انجام شده و این آیین سنتی و فرهنگی در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.
وی افزود: از سال گذشته نحوه ثبت آثار تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی کشور که در سازمان میرث فرهنگی بوده تغییر کرده و به صورت جلسات استانی در هر دو ماه یک بار آثار جدید بررسی و مراحل ثبت آن انجام می شود مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از احیای سه رشته منسوخ شده صنایع دستی در این استان خبرداد و گفت: رشته های نمدمالی ، لاک تراشی و متقال بافی احیا و فعالیت دوباره آنها با آموزش های جدید در استان آغاز شد.
محمدپور اضافه کرد: امسال هم سه رشته دیگر صنایع دستی مازندران که درچندین سال گذشته منسوخ شده، دوباره احیا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 611 اثر با ارزش تاریخی مازندران در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است، یاد آورشد: پرونده حدود 140 اثر تاریخی دیگر این استان برای ثبت در فهرست آثارملی کشور به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور ارسال شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برف چال در گویش مازندرانی ورف چال خوانده می شود به لحاظ واژه شناسی به معنای گودال برف است که در ایام قدیم از برف چال برای ذخیره و تامین آب در فصل گرم سال استفاده می کردند.
برگزاری آیین سنتی ورف چال ریشه تاریخی و مذهبی دارد و پیشینه این مراسم به دوره آل بویه طبرستان باز می گردد.
مراسمی که پس از گذشت قرن ها هنوز در محل اصلی در روستای آب اسک واقع در منطقه اسک وش لاریجان آمل در دامنه قله دماوند در 90 کیلومتری مسیر تهران به شهرستان آمل ، برگزار می شود و بسیاری را از گوشه و کنار ایران به این منطقه سر سبز شمال جذب می کند.
این مراسم همه ساله و قبل از ذوب شدن آخرین برف های زمستانی با شکوه خاصی و با حضور چند هزار نفری مردم منطقه برگزار می شود و دوستدارانی از سراسر کشور برای تماشای این مراسم به روستای اسک می آیند.
مردان روستا پس از رسیدن به محل 'ورف چال ' با رفتن به سمت مناطق پوشیده از برف و آوردن قطعه های بزرگی از برف و ریختن در چاه مورد نظر که عمق و ارتفاع زیادی هم دارد بخشی از مراسم را برگزار می کنند.
پس از پرشدن چاه به قطر پنج متر و عمق 12 متر از برف و پوشاندن در چاه، شرکت کنندگان درمراسم ، نماز جماعت می خوانند و پس از یک روز شاد و خاطره انگیز به روستا برمی گردند.
امسال نیز به همت شورای اسلامی روستای آب اسک، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان آمل، بخشداری لاریجان و اهالی این روستا این مراسم روز جمعه هفته جاری برگزار می شود. ک/3 7347/503/508 شماره 050 ساعت 11:14 تمام
۰ نفر