۱۷ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7120948
T T
۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی سنندج:

۱۷ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7120948
رییس اتاق بازرگانی سنندج: مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه تجهیز شوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/17 اقتصاد.مرز باشماق.سیرانبند.کردستان سنندج- رییس اتاق بازرگانی سنندج با قدردانی از دولت در تامین زیرساخت های لازم در مرز باشماق مریوان و سرانبند بانه گفت: اگرچه امکانات خدماتی و رفاهی در این دو مرز نسبت به گذشته بهتر شده اما تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله دارد و نیازمند تجهیز هستند.
محمد سعید نقشی زادیانروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، همچنین تعدد مدیریت در مرز باشماق مریوان به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور را نیز موجب سرگردانی تجار و بازرگانان دانست و افزود: مدیریت این مرز باید واحد و یکپارچه شود.
وی با اشاره به توقف کامیون های حامل کالا به مدت 48 ساعت در مرز باشماق آن را یکی دیگر از مهمترین مشکلات در مرز دانست و گفت: در مرزهای دیگر با عراق،توقف کامیون ها برای ورود به کشور عراق اصلا وجود ندارد اما متاسفانه از مرز باشماق این اتفاق می افتد.
وی از مسوولان کشورمان خواست با افزایش سطح ارتباطات و تعاملات با کشور عراق زمینه را برای ورود سرمایه گذاران ، تجار و بازرگانان ایرانی در این بازار بکر و پرسود فراهم نمایند.
وی در ادامه خواستار پذیرش گواهی استاندارد ایران به جای SGS در عراق، راه اندازی سیستم بانکی و بیمه ای، توافق در خصوص اخذ گواهی مبداء از واردکنندگان کالا به منطقه اقلیم کردستان، تسریع در بازسازی، محوطه سازی و تجهیز بازارچه ها و تسریع دو طرف در ارتقای درجه جاده های منتهی به بازارچه های سیرانبند بانه، سیف سقز و گمرک بین المللی باشماق مریوان شد.
وی همچنین راه اندازی آزمایشگاه در بازارچه های طرفین، تعامل مستمر اتاق های بازرگانی دو طرفی و پذیرش هیات های تجاری، تعیین مرجع قانونی در اقلیم کردستان برای تضمین بازگشت سرمایه صادرکنندگان کالاهای ایرانی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه تجار ایرانی توسط افراد سودجو را از دیگر راهکارهای خود جهت تقویت مبادلات مرزی دو طرف عنوان کرد.
نقشی زادیان، در ادامه ساماندهی حمل و نقل کالاهای ایرانی توسط خودروهای عراقی و جلوگیری از برخورد سلیقه ای رانندگان عراقی در حمل کالا و نیز اجازه ورود کامیون های ایرانی حامل کالا به شهرهای اقلیم کردستان را از دیگر راهکارهایی دانست که با اجرای آن می توان زمینه همکاری بازرگانی و تجاری مابین استان کردستان و کشور عراق بویژه شمال این کشور را ارتقا داد رییس اتاق بازرگانی سنندج همچنین تجهیز گمرکات هم مرز با ایران به انبار نگهداری کالا بویژه در گمرک بین المللی باشماق، در اختیارگذاری تعرفه های گمرکی کردستان عراق برای اطلاع تجار ایرانی از تعرفه کالاهای وارداتی اقلیم کردستان و فراهم کردن بستر تبلیغ کالاهای با کیفیت در عراق را از دیگر مواردی دانست که منجر به افزایش مبادلات دو طرف می شود.
نقشی زادیان تعامل همه جانبه و مستقیم با مسوولان ایرانی برای جلوگیری از صادرات کالاهای بی کیفیت احتمالی توسط افراد سود جو، راه اندازی نهاد حکمیت و داوری در اتاق های بازرگانی سنندج و سلیمانیه و صدور مجوز و موافقت با واردات جوجه یکروزه از ایران به اقلیم کردستان را از دیگر پیشنهادات اتاق بازرگانی سنندج برای افزایش مبادلات اقتصادی اعلام کرد.
7346/533/ 640 شماره 052 ساعت 14:47 تمام
۰ نفر