۱۷ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7125977
T T
۰ نفر
ماهیان چشمه سلیمانیه کاشان به علل نامعلوم تلف می شوند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/17 فرهنگی.میراث فرهنگی.باغ تاریخی فین.کاشان کاشان - تلف شدن ماهی های کپور بومی چشمه سلیمانیه کاشان در ماه های اخیر و عبور این ماهیهای تلف شده از میان جوی های باغ فین ، منظره نا خوشایندی را در این مجموعه تاریخی بوجود آورده است.
به گزارش ایرنا، چشمه آب سلیمانیه که در جنوب باغ تاریخی فین قرار دارد و با عبور از میان این باغ تاریخی و نیز خلق مناظر زیبای جوی ها و فواره های مشهور در کنار سروهای بلند ، یکی از جاذبه های کم نظیر گردشگری ایران را فرا روی بازدیدکنندگان این اثر تاریخی قرار داده است.
آب این چشمه که سالهاست روح بخش فضای این باغ است، پس از عبور از این مکان، آبیاری حدود 500 هکتار از زمین های زراعی و باغی پائین دست و اطراف باغ تاریخی فین را تامین می کند.
اما مدتی است که رهگذران و ساکنان منطقه فین، شاهد تلف شدن نامعلوم ماهیان کپور بومی این چشمه هستند.
یکی از صاحبان قهوه خانه های همجوار باغ فین کاشان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در برخی از مواقع، تعداد زیادی ماهی مرده در جوی های خیابان منتهی به باغ فین مشاهده می کنم.
محمد خسروی، با اشاره به عبور جریان آب چشمه سلیمانیه از باغ فین و پس از آن ورود به خیابان و باغهای اطراف این باغ، افزود: تاکنون حرف های بسیاری در مورد مرگ مشکوک ماهی های چشمه سلیمانیه فین شنیده ام.
وی تاکیدکرد: برخی ، استفاده مسوولان باغ فین از آهک برای شستشوی کاشی ها و حوض های این باغ را دلیل مرگ ماهی ها می دانند.
یکی دیگر از شهروندان کاشانی نیز که صاحب مغازه ای در جوار باغ فین است، با تایید مرگ ماهی های چشمه سلیمانیه اظهارداشت: هر چند وقت یک بار، ماهی های مرده ای را می بینم که جریان تند آب آنها را از حوض های باغ فین خارج کرده و به جوی های اطراف باغ روانه می کند.
حاج محمد غلامی فینی، با اشاره به اینکه دلیل مرگ ماهی ها را بایستی در نحوه عملکرد مسوولان باغ فین جستجو کرد، افزود: آلودگی آب چشمه سلیمانیه و کلرزنی از احتمالات بروز این مشکل است.
وی تاکیدکرد: ضرورت بررسی دلایل پیدایش این مشکل، با توجه به ثبت جهانی باغ فین و شمار بسیار زیاد گردشگران این مکان، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: توجه به این مساله به علت تاثیرات منفی که ممکن است در جذب گردشگر برای این مکان تاریخی به همراه داشته باشد، بسیار ضروری است.
یکی از مسولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان نیز که خواست نامش درخبر فاش نشود، در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: ماهی های مرده از طریق چشمه سلیمانیه وارد باغ فین می شوند و در این مورد بایستی اداره جهاد کشاورزی کاشان جوابگو باشد.
مسوولان باغ فین کاشان نیز از هر گونه اظهار نظر در مورد مرگ مشکوک ماهی های چشمه سلیمانیه که از وسط باغ فین عبور می کند، به علت ممنوع المصاحبه بودن از سوی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان خودداری کردند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان نیز پیشتر در بهمن ماه سال گذشته از عدم استفاده از آهک در شست و شوی جوی های باغ فین خبر داده بود.
باغ فین کاشان، با مساحتی حدود 24 هزار مترمربع یکی از آثار تاریخی بسیار ارزشمند کشور به حساب می آید که در ماه گذشته با رایزنی های بسیار، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.
7428/1724 شماره 018 ساعت 08:49 تمام
۰ نفر