۲۶ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7132265
T T
۰ نفر
مرکز مطالعات و تحقیقات سلول های بنیادی در تبریز ایجاد می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/26 علمی آموزشی.داخلی.پزشکی تبریز- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات سلول های بنیادی و سلول درمانی در این شهر خبر داد.
محمدرضا رشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز شامل دو بخش علوم پایه و بالینی خواهد بود که بخش مطالعات پایه در ساختمانی متشکل از شش آزمایشگاه تحقیقاتی و قسمت های اداری، در محوطه بیمارستان امام رضا(ع) احداث شده است.
وی ادامه داد: در مرحله اول دو میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز این مرکز هزینه شده و تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: برای ایجاد بخش بالینی که قسمت مغز استخوان آن در بیمارستان شهید قاضی و قسمت قلب در بیمارستان شهید مدنی است، در حال حاضر پنج میلیارد ریال اعتبار جهت راه اندازی بخش های سلول درمانی قلب و اتاق های تمیز آن اختصاص یافته است.
رشیدی افزود: هدف از ایجاد بخش بالینی استفاده از یافته ها و دستاوردهای حاصل از مطالعات و تحقیقات پایه سلول های بنیادی در درمان بیماری های قلب و عروق و پیوند مغز استخوان است.
وی با اشاره به برنامه تولید آنتی بادی های مونوکلونال به عنوان یکی دیگر از برنامه های کلان دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های پایلوت جهت ایجاد اتاق های تمیز برای تولید آنتی بادی های مونوکلونال از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شده است.
وی یادآور شد: اتاق های تمیز فضاهایی هستند که با استانداردهای خاص ایجاد شده و در آنها شرایط و استانداردهای لازم برای تولید محصولات قابل استفاده در درمان و یا بالین مهیا می باشد.
وی اظهارکرد: آنتی بادی های مونوکلونال جزو داروهای بیولوژیک و از نظر استراتژیک، کارآمدی درمانی و ارزش اقتصادی جزو فرآوردهای دارویی بسیار مهم و با ارزش است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریزگفت: مرکز تولید آنتی بادی های مونوکلونال این دانشگاه در کنار مرکز رشد بیوتکنولوژی دارویی و آزمایشگاه های تحقیقاتی مربوطه قرار گرفته و این مجموعه تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد.
وی افزود: هم اکنون 18 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز وجود دارد و شش مرکز تحقیقات نیز در حال تصویب نهایی است.
رشیدی ادامه داد: از جمله این مراکز می توان به مرکز تحقیقات کاربردی دارویی و مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دارویی اشاره کرد که همواره رتبه های برتر کشور در جشنواره ملی رازی را از آن خود کرده اند.
8120/593/587 شماره 028 ساعت 10:54 تمام
۰ نفر