۱۹ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7144681
T T
۰ نفر

فیض کاشانی، فقیه و مفسری توانا

۱۹ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7144681
فیض کاشانی، فقیه و مفسری توانا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/19 فرهنگی.مشاهیر و عالمان دین.ملامحسن فیق کاشانی.کاشان کاشان-کاشان،مهد پرورش علما و فقهای برجسته ای همچون ملامحسن فیض کاشانی صاحب تفسیر صافی است.
به گزارش ایرنا، این عالم فرهیخته و صاحب نام که در چنین روزی درگذشت، داماد ملاصدرا و از علمای دینی برجسته و بنام قرن 16هجری قمری بود.
مولف کتاب بزرگان کاشان، در مورد این عالم فرهیخته می نویسد:ملامحمد محسن فیض فرزند شاه مرتضی،از فقها و محدثین بزرگ عصر صفوی است که به تاریخ 14 صفر یکهزار و هفت هجری قمری در کاشان چشم به جهان گشود.
افشین عاطفی،تلمذ این فقیه برجسته درمحضر دانشمندانی همچون دایی او حکیم نورالدین محمد و دیگر فقها همچون ملامحمد تقی مجلسی، شیخ بهایی، میرمحمد باقر داماد، ملاصدرای شیرازی، سید ماجد بحرانی و افتخار دامادی ملاصدرا را از جمله ویژگیهای شاخص وی دانسته است.
از ملامحسن فیض کاشانی بیش از 200 اثر ارزنده و گرانبها بر جامانده که معروفترین آنها وافی در حدیث، صافی در تفسیر، محجه البیضاء، مفاتیح الشرایع، حقایق، شافی گزیده وافی و دیوان اشعار او با عنوان گلزار قدس است.
مولف کتاب بزرگان کاشان،همچنین از آیینه شاهی، ابواب الجنان، اصول الاصلیه ، اصول العقاید، اصول المعارف، الفت نامه، انوار الحکمه، اصفی (خلاصه صافی )، الانصاف، بشاره الشیعه، ترجمه الشریعه، ترجمه الصیام، زادالسالک، علم الیقین فی اصول الدین و نوادر الاحادیث از جمله دیگر آثار این عالم نام می برد.
ملامحسن فیض کاشانی عصر روز سه شنبه 22 ربیع الثانی برابر با سال یکهزار و 91 هجری قمری در سن 84 سالگی درگذشت و در کاشان به خاک سپرده شد.
آرامگاه این عالم و فقیه برجسته زیارتگاه عموم است.
افشین عاطفی در کتاب بزرگان کاشان می نویسد: در بعضی از منابع سال تولد فیض را یکهزار و شش هجری قمری و وفات او را یکهزار و 90 هجری قمری می نویسند که صحیح نیست.
در کنار صدها آثار و مقالات تحقیقی اندیشمندان، محققان و نویسندگان در مورد این عالم برجسته، برگزاری کنگره بزرگداشت ملامحسن فیض در سالهای اخیر توسط دانشگاه کاشان یکی از اقدامهای موثر در معرفی او بوده است.
554 شماره 198 ساعت 16:26 تمام
۰ نفر