۱۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7156039
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی / خراسان شمالی

۱۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7156039
کارنامه سفرهای استانی / خراسان شمالی ماندگاری در روستا با احداث خانه های زیبا ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/11 اجتماعی.کارنامه دولت.خراسان شمالی.اقتصاد با اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات مصوبه سفرهای استانی دولت نهم به استان خراسان شمالی ، جوانان روستایی خانه های نو و زیبایی بنا کرده و در روستا ماندگار شده اند.
با سایه گستردن هر ابر تیره و غرش رعدی تنش نمی لرزید که مبادا با نفوذ باران، گوشه ای از سقف، آویزان شده و یا آسمان بر سر زن و فرزندنش آوار شود.
کربلایی حسین یکسالی است که خانه فرسوده خود را با استفاده از تسهیلاتی که با همت و توجه دولت نهم به مسکن روستاییان تخصیص یافته، نوسازی کرده است زمستان گذشته از بارش برف نگران نشد و نیازی به برف روبی بام خانه خود احساس نمی کرد چون از استحکام بنا اطمینان داشت .
نه فقط کربلایی حسین که دیگر ساکنان روستای بابا امان بجنورد هم کمتر نگران وقوع طوفان، باران شدید و احتمال خرابی خانه خود بودند، زیرا اهالی روستا ، خانه های خود را با مصالح مستحکم و با رعایت اصول مهندسی ساخته و احتمال هجوم موریانه ها که تا چند سال قبل زندگی را به کام مردم این منطقه تلخ کرده بود وجود نداشت .
داشتن سرپناهی محکم با اتاق های دلباز و روشن برای ساکنان روستاهای باباامان، اسفیدان، چشمه خان، چناران، حسین آباد، طبر، ارکان، قره باشلو، اسدلی، توی، حسن آباد، خرق و دهها روستای دیگر خراسان شمالی یک آرزوی دست نایافتنی نمی باشد.
رئیس شورای اسلامی روستا بابا امان به خبرنگار ایرنا گفت : طرح بهسازی مسکن روستایی از مصوبات هیات دولت نهم سبب رونق ساخت و ساز و نو شدن مسکن روستاییان شده است.
حسین رستمی افزود :طرح بهسازی و نوسازی بالغ بر 30هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی استان خراسان شمالی اجرایی شده است.
وی ادامه داد:طرح نوسازی مسکن روستایی در گذشته بسیار کم رونق بود اما با سفرهای استانی دولت نهم و با تصویب طرح بهسازی مسکن روستایی در مدت چهار سال از 140 واحد مسکونی فرسوده در این روستا110 خانه روستایی بهسازی و نوسازی شده است.
این عضو شورای روستا گفت: تا قبل از مصوبه دولت، شمار زیادی از روستاییان بخصوص جوانان به شهر مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شدند، ولی امروز مهاجرت جوانان روند عکس گرفته است.
محمدرضا رحمانی یکی از جوانان روستای ینگه قلعه بجنورد که با دریافت تسهیلات بهسازی مسکن روستایی خانه دار شده، گفت:در گذشته برای روستاییان داشتن خانه ای نو با معماری جدیدی که در شهرها وجود دارد، به یک آرزو تبدیل شده بود.
وی افزود :با اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات، جوانان زیادی از روستای ینگه قلعه خانه های نو و زیبایی بنا کرده و در روستا ماندگار شده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز گفت : این استان 800 روستای دارای سکنه و 80 هزار واحد مسکونی دارد که بر اساس بررسی این اداره، در زمان تشکیل استان ،80 درصد این واحدها از استحکام لازم برخوردار نبودند.
سیدرضا موسوی نیا افزود : با توجه به زلزله و سیل خیز بودن منطقه ، وجود این میزان خانه فاقد استحکام در مناطق روستایی نگرانی هایی را برای مردم و مسوولان استان خراسان شمالی ایجاد کرده بود.
وی گفت : با مصوبه اسفندماه سال 84 دولت نهم مبنی بر ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی، با پرداخت تسهیلات 50 میلیون ریالی برای هر واحد مسکونی، بارقه امیدی در دل روستاییان این استان ایجاد شد.
موسوی نیا افزود : سهم این استان از این طرح در دو سال 84 و 85 حدود 15 هزار و 600 واحد مسکونی بود که سالانه هفت هزار و 800 واحد مسکونی روستایی برای ما تعریف شد.
وی اضافه کرد: برای بهسازی مسکن روستایی برای سال 86 سهمیه این استان 11 هزار واحد و در سالهای 87 و 88 نیز 12 هزار واحد تعیین شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در آغاز پنجمین سال از اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی، ساخت 30 هزار و 492 واحد مسکونی در این استان آغاز شد که ساخت 19 هزار واحد مسکونی در فروردین ماه سال جاری در مناطق روستایی استان به اتمام رسید و روستاییان در آن ساکن شدند.
موسوی نیا افزود: ساخت 11 هزار واحد مسکونی جدید نیز در مناطق روستایی بدون در نظر گرفتن سهمیه سالجاری، در دست اجرا است و پیش بینی می شود این واحدها نیز تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: با تحقق نوسازی 30 هزار و 492 واحد مسکونی در مناطق روستایی در قالب طرح بهسازی مسکن روستایی در چهار سال اخیر، نیمی از واحدهای مسکونی فاقد استحکام در مناطق روستایی خراسان شمالی نوسازی شده است.
وی گفت: با اجرای سهمیه بهسازی مسکن روستایی استان در سالجاری که بیش از هفت هزار واحد مسکونی پیش بینی شده بیش از 60 درصد خانه های روستایی استان نوسازی خواهد شد.
موسوی نیا افزود: با افزایش تسهیلات بهسازی مسکن روستایی از 75 میلیون ریال به 100 میلیون ریال، کار نوسازی مسکن روستایی شتاب بیشتری گرفته است مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی در ساخت، جذب تسهیلات مسکن روستایی و رعایت استانداردهای لازم در ساخت آن به عنوان استان برتر کشور انتخاب شده است.
به گفته وی ، بانکهای دولتی برای ساخت مسکن روستایی در قالب طرح بهسازی مسکن 250 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند.
موسوی نیا افزود: برای نظارت بر امر ساخت و ساز مسکن روستایی در این استان با ارایه آموزشهای لازم 25 دفتر خدمات فنی و مهندسی روستایی با 345 ناظر ساختمانی با مدارک دیپلم تا لیسانس فعالیت دارند که سبب شده تا اصول مهندسی در ساخت مسکن روستایی رعایت شود.
بر اساس آخرین گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی ،تا کنون بهسازی 19 هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و روستاییان در آن سکنی گزیده اند.
شماره 038 ساعت 10:19 تمام
۰ نفر