۲ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7165196
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی / خراسان جنوبی

۲ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7165196
کارنامه سفرهای استانی / خراسان جنوبی ارتقا شاخص های سلامت مناطق محروم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/02 اقتصاد.کارنامه دولت.خراسان جنوبی.اقتصاد توجه ویژه دولت عدالت به بخش سلامت و درمان مناطق محروم در مصوبات سفرهای استانی به خوبی دیده می شود . رهاورد اجرایی شدن این مصوبات ارتقا شاخص های بهداشتی و سلامت این مناطق و رضایت آنها از این اقدام ممتاز دولت می باشد .
به گزارش ایرنا، خرید تجهیزات پزشکی و راه اندازی بخش های تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان ها از جمله آنژیوگرافی، جراحی قلب باز ، MRI , س تی اسکن و دیالیز که ارتقای کیفیت مراحل تشخیصی و درمانی و حذف رفت و آمد بیماران به سایر استان های کشور را فراهم آورده از عمده برکات سفرهای هیات دولت به این استان بوده است.
براساس آمار موجود دردانشگاه علوم پزشکی بیرجند، از سال 1384 تاکنون افزایش دسترسی مردم خراسان جنوبی به دارو از 75 درصد به 83 درصد ، کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار از سه به یک مورد به رغم الحاق شهرستان های جدید و افزایش جمعیت ، کاهش مرگ و میر کودکان زیر یکسال از 6/24 به 7 /21 در هزار تولد زنده و کاهش مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال از 7/28 به 7/25 طی سال 1384 تا 1388 و ارتقای سایر شاخص های بهداشتی با وجود خشکسالی ها و وضعیت خاص استان را باید رهاورد نگاه عدالت محورانه دولت به خراسان جنوبی ذکر کرد.
یکی از بیماران بستری شده در بخش آنژیوگرافی بیمارستان ولی عصر (عج ) بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: با فراهم شدن تجهیزات پزشکی در چند سال اخیر در بخش درمان این استان تحول چشمگیری در مقایسه با گذشته بوجود آمده است.
غلام محمد ناصری با بیان اینکه 9 سال قبل به علت نبود دستگاه آنژیوگرافی در این استان برای درمان به مشهد سفر کردم افزود: اینک با وجود تجهیزات تخصصی درمانی در شهر خود به درمان ادامه می دهم.
بیمار دیگری هم گفت : راه اندازی دستگاه MRI برای اولین بار در خراسان جنوبی کمک بزرگی به درمان بیماران و تشخیص پزشکان کرده است.
فاطمه امیرآبادی افزود : با تجهیز شدن بیمارستان ها در چند سال اخیر رنج سفر بیماران به استان های همجوار و هزینه رفت و آمد و اقامت آنان برای درمان رفع شد.
یک شهروندبیرجندیهم گفت: راه اندازی بخش جراحی قلب یکی از مهمترین خدمات درمانی در دولت های نهم و دهم به مردم این استان بوده است.
عباس رضایی افزود: امروز عمل جراحی قلب که در بسیاری از موارد در نوع خود نادر و بی نظیر است در این استان محروم انجام می شود که باید فراهم شدن زمینه ارائه این خدمات را نتیجه تلاش های بی وقفه دولت دکتر احمدی نژاد بدانیم و شکرگزار باشیم.
یک شهروندنهبندانی هم با بیان اینکه سال هاست که فرزندم از بیماری کلیه رنج می برد، گفت: به علت نبود دستگاه دیالیز در این شهرستان مجبور بودیم هفته ای چند نوبت برای درمان، مسیر طولانی تا مرکز استان را طی کنیم اما به برکت دولت دکتر احمدی نژاد بخش دیالیز در بیمارستان این شهرستان راه اندازی شد و دغدغه درمان به پایان رسید.
زهرا حسینی، توجه به سلامت مردم در مناطق محروم را از خدمات مهم دولت ذکر کرد و افزود: مردم باید قدر دولت عدالت محور را بدانند زیرا تاکنون هیچ دولتی این چنین خالصانه و بدون منت به مردم خدمت نکرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایرنا گفت: فرسوده بودن و کمبود تخت ها و تجهیزات بیمارستانی در این استان موجب شد در سفرهای اول، دوم و سوم هیات دولت به خراسان جنوبی توجه خاصی به بخش بهداشت و درمان و ارتقای سلامت مردم این استان شود.
دکترمراد هاشمزهی بابیان اینکه در سفر اول هیات دولت به استان خراسان جنوبی 19مصوبه در بخش بهداشت و درمان به تصویب رسید افزود:احداث بیمارستان200 تختخوابیامام رضا(ع)بیرجند یکی از شاخص ترین مصوبات این سفر بود که با پیشرفت فیزیکی 65 درصد در حال اجرا می باشد.
وی همچنین احداث سه بیمارستان 24 تختخوابی با قابلیت ارتقا به 32 تختخواب در شهرستان هایدرمیان، سربیشه و سرایانافزایش تخت های بیمارستان شهدایقاین از 96 تخت به 120 تخت را از دیگر مصوبات سفر اول اعلام کرد و یادآور شد: دو بیمارستان درمیان و سربیشه امسال به بهره برداری می رسند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تصویب 9مصوبه این دانشگاه در سفر دوم و 11 مصوبه در سفر سوم هیات دولت به این استان اظهار داشت: خرید بیمارستان صحرایی مجهز و احداث بیمارستان 32 تختخوابی در شهرهای خوسف و بشرویه از جمله این مصوبات می باشد.
این مقام مسول افزود: با راه اندازی مجموع بیمارستان های در دست اجرای مصوبات سفرهای دولت، عمده مشکلات کمبود تخت بیمارستانی در این استان رفع می شود.
هاشمزهی ادامه داد:درسال1384 تعداد تخت های ثابت بیمارستانی این استان 630 تخت بود که هم اکنون با احتساب پروژه های بیمارستانی در دست اجرا به 995 تخت ثابت رسیده است.
وی همچنین ارتقای سرانه تخت بیمارستانی از 2/1 به 6/1 )هزار نفر جمعیت ) در استان را مرهون سفرهای هیات دولت به این استان دانست و تصریح کرد : تاکنون اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال جذب برای تجهیز بیمارستان ها در دو سفر اول و دوم هیات دولت به این استان هزینه شده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: راه اندازی دستگاه MRI با هزینه 15میلیارد ریال موجب جلوگیری از اعزام بیماران به خارج از استان و افزایش توان تشخیصی پزشکان شده است.
هاشمزهی استقرار بیمارستان صحرایی در مرکز استان با هزینه 10میلیارد ریال را موجب آمادگی کامل برای ارائه خدمات تخصصی در شرایط بحران و اعزام در ارسال تجهیزات مربوطه در قالب بیمارستان 50 تختخوابی و ارائه خدمات بخشهای ویژه و اتاق عمل در منطقه بحران زده دانست و تصریح کرد :علاوه براین با راه اندازی اتاق های ایزوله تنفسی در بیمارستان های استان آمادگی لازم برای مقابله با حوادث غیر مترقبه از جمله اپیدمی بیماری H1N1 و یا سایر بیماری های مشابه در استان فراهم شده است.
وی با اشاره به راه اندازی بخش سوختگی و دیالیز در شهرستان های استان گفت: کاهش بار اعزام به مرکز استان برای پذیرش بیماران سوختگی، رفع مشکلات بیماران دیالیزی، حذف مهاجرت و خانواده های آنها به مرکز استان و سایر استان های همجوار از مزایای راه اندازی این بخش ها بوده است.
این مقام مسول همچنین ایجاد بخش NICU ( مراقبت ویژه نوزادان ) و سی تی اسکن در شهرستان های استان را سبب کاهش چشمگیر اعزام بیماران بویژه نوزادان بیمار به مرکز استان دانست و یادآور شد: استفاده از دستگاه های پیشرفته پزشکی منجر به افزایش کیفیت مراحل تشخیصی و درمانی بیماران گردیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خرید دستگاههای سنگ شکن کلیه، رادیولوژی، سونوگرافی، ایزوله تنفسی و اکسیژن ساز را از دیگر تجهیزات خریداری شده از اعتبارات مصوبات سفرهای دولت به این استان ذکر کرد و تاکید کرد : وضعیت بهداشت استان در دولت های نهم و دهم در این استان ارتقای ویژه ای داشته است .
هاشمزهی افزایش قابل توجه خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و مراکز بهداشتی درمانی شبانه روزی را در این مدت از دیگر خدمات برشمرد و کمبود اعتبارات بخش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای احداث و تجهیز واحدهای بهداشتی در استان، نبود انگیزه کافی برای جذب و ماندگاری پزشکان و متخصصین در استان به ویژه در شهرستان ها و مناطق روستایی دور افتاده با توجه به دوری استان از مرکز و شرایط نامساعد آب و هوایی را از عمده مشکلات موجود در بخش بهداشت و درمان استان خراسان جنوبی ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد:کمبود نیروی انسانی، نبود مرکز رادیوتراپی برای درمان بیماران سرطانی، نبود فضای لازم برای خدمات درمانی بیماران تالاسمی و هموفیلی، دیابت، MS و شیمی درمانی، نبود بخش های فوق تخصصی در رشته های هماتولوژی، آنکولوژی، مرکز تخصصی نازایی و باروری و بخش پیوند کلیه از دیگر مشکلات بهداشتی موجود در این استان می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار امیدواری کرد با پیگیری های مستمر به ویژه کمک مجمع خیرین سلامت استان گام های مهمی در ارائه خدمات به بیماران سرطانی در این استان برداشته شود.
شماره 159 ساعت 18:47 تمام
۰ نفر