۹ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7170500
T T
۰ نفر

شب قدر فرصت مغتنم و با ارزش تقدیر سرنوشت انسان

۹ شهریور ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7170500
شب قدر فرصت مغتنم و با ارزش تقدیر سرنوشت انسان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/09 فرهنگی.مناسبتها.شب قدر.رمضان مشهد- شب قدر ، شب بسیار با فضیلت نیایش به درگاه الهی و توسل به ساحت ائمه معصومین (ع) و فرصت مغتنم و با ارزش تقدیر سرنوشت انسان است.
علیرضا حسن زاده- شب قدر شبی است که در تمام طول سال به با فضیلتی و با عظمتی آن نمی توان یافت ، شبی که در آبات و روایات بسیار بر این امر مهم تاکید شده که از هزار ماه بهتر است و تقدیر یکساله عمر آدمی توسط خداوند در این شبها رقم می خورد.
شب قدر شبی است که قرآن کریم بر پیامبر گرامی اسلام (ص ) نازل و قلب شریف آن حضرت با انوار آیات الهی منور شد، قرآن که عمل به معارف و مفاهیم گوهربارش حاوی کلیه راه و رسم سعادت و کمال انسانها است.
عمق واقعی عظمت و فضیلتهای شبهای قدر آن قدر زیاد است که هیچ کلام و قلمی را یارای بیان و نگارش آنها نیست.
ای انسان مومن و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ، تو را چه می شود که در شبهای قدر خواب را بر چشمانت حرام می کنی و این چنین دست از پای نمی شناسی و عاشقانه و ارادتمندانه به عبادت و راز و نیاز با معبودت و توسل به ائمه اطهار (ع) می پردازی.
تشنه ام این رمضان تشنه تر از هر رمضانی شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم سهم ما چیست از این شب همین خانه تکانی در کلمه کلمه توسلات و بک یا الله، بک یا محمد، بک یا علی، بک یا فاطمه و سایر معصومین علیهما السلام که بر زبان می آوری ، دلدادگی و شیفتگی به درگاه الهی و ائمه اطهار (ع) موج می زند.
شبهای قدر علاوه بر برخورداری از فضیلتها و عظمتهای بی بدیل نسبت به سایر ایام سال، فرصت مغتنمی فراهم کرده که دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) و یا مساجد و حسینیه ها گرد هم آمده و در کنار یکدیگر صفوف به هم فشرده یکدلی بندگی و طاعت به درگاه پروردگار و توسل به امامان معصوم (ع) تشکیل دهند و از این بزرگواران می خواهند شفاعت آنان را نزد خدا بکنند تا مقدراتشان در دنیا و آخرت به بهترین وجه رقم بخورد.
آری ، در شبهای قدر فرشته ها برای آزادی انسانها از دستان شیطان و اخذ بخشش معاصی آنان از درگاه خداوند با هم مسابقه می دهند و منتطر ندای مناجات و استغفار و بک یا الله، بک یا محمد، بک یا علی (ع) و سایر ائمه معصومین علیهما السلام توسط بندگان مخلص خدا هستند.
قدر در لغت به معنای اندازه و اندازهگیری و تقدیر هم به معنای سنجش و تعیین به کار رفته است ، ولی مفهوم اصطلاحی قدر ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، -قدر< نام دارد.
در شبهای قدر تقدیر یک ساله ما از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و غیره نوشته می شود و رقم می خورد و در آیه شریفه انا انزلناه فی لیله القدر کلمه قدر دلالت بر تقدیر و اندازه گیری دارد و آیه شریفه فیها یفرق کل امر حکیم آیه شش سوره دخان که در وصف شب قدر نازل شده نیز بر تقدیر دلالت می کند.
در حکمت الهی و نظام آفرینش هیچ چیزی بدون حساب و کتاب نیست و گذشته، حال و آینده با هم ارتباط دارند و در این میان در شبهای پر فضیلت قدر مقدرات انسان رقم می خورد.
ای آنکه تویی ز سوز جانم آگاه به درگهت آورده ام از غصه پناه رسم است که تحفه ای بر دوست دهند این تحفه ماست کوله باری ز گناه . . .
اعمال مخصوص شبهای قدر به دو دسته کلی تقسیم می شوند، دسته اول اعمالی که به طور مشترک، در هر سه شب قدر یعنی شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان انجام می شوند و دسته دوم اعمال مخصوص هر یک از سه شب قدر است.
غسل ، نماز شب قدر ، قرآن بر سر گذاشتن ، زیارت امام حسین (ع) ، شب زنده داری ، خواندن یکصد رکعت نماز ، دعای جوشن کبیر و سایر دعاهای وارده از جمله اعمال مشترک لیانی قدر است.
غسل شبهای قدر بهتر است مقارن غروب آفتاب انجام شود و با آن نماز مغرب شب قدر به جای آورده شود.
نماز شب قدر هم دو رکعت است، که در هر رکعت پس از حمد، هفت بار باید سوره توحید قرائت و پس از سلام نماز ، هفتاد بار استغفرالله و اتوب الیه عنوان شود.
صد رکعت نماز شب قدر هم با 50 سلام و تشهد خوانده می شود به این صورت که در هر رکعت پس از حمد، 10 بار سوره توحید قرائت می شود.
همچنین شبهای قدر یاد آور ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) است ، همان انسان والایی که در دانش سرآمد، در دلیری و قهرمانی بی همتا و در دادگری بی نظیر بود و چه نغز است سخن ابن ابی الحدید که گوید اوصاف نیک را باید با علی (ع) ستود و با معیار ایشان سنجید نه آن حضرت را با اوصاف نیک.
حضرت علی (ع) از دنیا رفت در حالی که شهید عظمت، دادگری و عدالت خود شد، از جهان چشم پوشید در حالی که نماز میان دو لبش بود، به ملکوت پیوست در حالی که دلش از شوق پروردگار سرشار بود.
بنال ای دل دل عالم غمین است _ شب شهادت امیر المومنین (ع) است پیمبر (ص ) می زند بر سینه گویا _ در این غم نوحه خوان روح الامین است.
7490/1654/589 شماره 068 ساعت 13:49 تمام
۰ نفر