۱۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7186010
T T
۰ نفر

آتش سوزی جنگل های حاشیه درفک گیلان مهار شد

۱۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7186010
آتش سوزی جنگل های حاشیه درفک گیلان مهار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/13 اجتماعی.حوادث.آتش سوزی جنگل.گیلان رشت - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: آتش سوزی جنگل های حاشیه درفک از توابع شهرستان رودبار پس از یک هفته تلاش شبانه روزی مهار و خاموش شده است.
رحمت الله رحمانی عصر روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش سوزی جنگل های حاشیه درفک که از شنبه هفته گذشته آغاز و در روز سه شنبه بر اثر وزش باد گرم وسعت یافته بود، با تلاش نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی مهار شده است.
وی ادامه داد: هنوز جمعی از نیروهای اداره کل منابع طبیعی و یگان حفاظت این نهاد در منطقه وقوع آتش حضور دارند و توانسته اند با تلاش شبانه روزی آتش حاشیه این جنگل ها را نیز مهار و در کنترل بگیرند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان شیب جنگل های مورد آتش سوزی را حدود 60 درجه ذکر و تصریح کرد: گرچه به دلیل صعب العبور بودن منطقه، مهار آتش بسیار دشوار بود ولی با کمک نیروهای ارتش، نیروی دریایی و نیروهای مردمی با مهار آتش از گسترش آن جلوگیری به عمل آمده است.
رحمانی علت قطعی وقوع آتش سوزی را در دست بررسی عنوان کرد اما روشن نمودن آتش توسط کوهنوردان یا دامداران را از جمله گزینه های محتمل و اصلی دانست.
به گزارش ایرنا، آتش سوزی جنگل های بکر و دست نخورده حاشیه درفک که بنا به برآورد اداره منابع طبیعی حدود 15 هکتار تخمین زده شده ؟ شامل جنگل های نادر و حفاظت شده ای می باشد که بخش هایی از آن هیچگاه مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
این جنگل ها شامل گونه های درختان بلند راش، ممرز، توسکای کوهی، زبان گنجشک، نمدار، سرخدار، باقی مانده ملچ، افرا و انواع درختچه های انبوه و همیشه سبز مانند جل هستند.
منطقه ای که آتش سوزی در آن واقع شده ؟ از بخش جنوبی به ارتفاعات صخره ای درفک و از شمال به اراضی پر شیب منتهی می شود که به اعتقاد کارشناسان شامل بزرگترین و انبوه ترین درختان شمال کشور است.
نیروهای محلی وسعت آتش سوزی را بیش از برآورد منابع طبیعی می دانند و معتقدند در این حریق، بیشترین آسیب به نهالستان های طبیعی و انبوه راش و سرخدار وارد شده است.
گزارش های اولیه حاکیست درختان خشکی که از زلزله سال 69 رودبار و یا برف های سنگین فرو افتاده و بصورت تنه های خشک در جنگل باقی مانده اند، منبع اصلی تسری آتش به سایر نقاط جنگل بوده اند. ک/4 619 //508695 شماره 143 ساعت 16:13 تمام
۰ نفر