۵ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7202069
T T
۰ نفر
استاندار گیلان: دولت مصمم به احیای صنعت ابریشم کشور است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/05 اقتصاد.جهادکشاورزی.کرم ابریشم رشت - استاندار گیلان گفت: دولت مصمم است صنعت ابریشم کشور را که در سالیان گذشته با سیر نزولی روبرو بوده است، احیا کند.
روح اله قهرمانی چابک روز پنجشنبه افزود: ساماندهی صنعت ابریشم یکی از مهم ترین موضوعاتی مورد بررسی در کارگروه کشاورزی است که به ریاست معاون اول رییس جمهوری بزودی در رشت تشکیل می شود.
وی افزود: هیات وزیران در سفر سوم خود به استان گیلان برای رونق بخشیدن به صنایع جانبی مربوط به ابریشم با ایجاد واحد متولی نوغانداری در وزارت جهادکشاورزی موافقت کرده است.
استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به تمرکز حدود 70 درصد فعالیت های نوغانداری شامل اصلاح نژاد، تولید تخم نوغان هیبرید و انواع واریته های درخت توت ، تولید پیله تر و وجود خشک کن ها و فعالیت سه کارخانه ابریشم کشی صنعتی در گیلان، انتظار می رود همانند گذشته واحد متولی نوغانداری با محوریت گیلان در رشت تشکیل شود.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران کلیه امور مربوط به نوغانداران شامل حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم، تولید تخم نوغان لاین، اجداد و والد و انواع درختان توت موجود در ایران برای دستیابی به انواع هیبریدهای پرمحصول کرم ابریشم جدید در برنامه زمان بندی پنج ساله را بخش دولتی انجام می دهد.
استاندار گیلان گفت: واحد متولی نوغانداری وزارت جهادکشاورزی از کشاورزان تولیدکننده پیله تر هیبرید، با در اختیار نهادن برخی از نهاده های تولید مانند تخم نوغان و نهال توت اصلاح شده حمایت خواهد کرد.
قهرمانی گفت: آزمایشگاه مرجع دامپزشکی نیز برای شناسایی و تایید عوامل بیماری زای کرم ابریشم و قرنطینه در گیلان ایجاد می شود.
وی افزود: اجرای طرحهای تحقیقاتی مربوط به درخت توت متناسب با شرایط اقلیمی ، اصلاح و احیای باغهای توت در سطح 14 هزار هکتار ، احداث و بازسازی جایگاه های پرورش کرم ابریشم ، ارتقای سطح کم و کیفی خدمات آموزشی و ترویجی نوغانداری ، اجرای طرحهای الگویی توتستان و تلنبارهای کرم ابریشم از وظایف دیگر واحد متولی نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی است .
وی اظهارداشت : براساس مصوبه هیات وزیران، وزارت صنایع و معادن موظف است ظرف چهار ماه طرحهای لازم برای حمایت از اصلاح ساختار و توسعه صنایع مرتبط با صنعت ابریشم را تهیه و اجرایی کند.
اسنادار گیلان ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز مکلف شده نسبت به ایجاد رشته های مرتبط با صنعت نوغانداری مانند رشته مهندسی نساجی با گرایش ابریشم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها اقدام کند.
وی گفت: سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز نسبت به تقویت دوره های آموزشی صنعت نوغانداری و ابریشم و صنایع جانبی مکلف شده و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و شرکت سهامی فرش ایران نیز باید تامین نخ ابریشم مورد نیاز بهره برداران خود را در اولویت قرار دهند.
قهرمانی اضافه کرد : براساس مصوبه هیات وزیران سود بازرگانی سالیانه پیله و نخ ابریشم وارداتی و سایر مشتقات مربوط نیز باید گونه ای تنظیم شود که قابلیت رقابت نخ تولیدی استحصالی در مقایسه با تولیدات مشابه خارجی حفظ شود. ک/2 605/604/508 شماره 134 ساعت 13:44 تمام
۰ نفر