۴ شهریور ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7235742
T T
۰ نفر
استاد برجسته حوزه علمیه قم: تضاد اسلام و علم، تهمتی نارواست # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/04 دین.آیت الله سبحانی.قم قم -یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: متضاد دانستن اسلام با علم تهمتی ناروا و غلط است و آموزه های دین اسلام، توسعه دهنده علم و مشوق اندیشمندان و خردمندان عالم است. به گزارش عصرچهارشنبه ایرنا به نقل از مرکز خبرحوزه،آیت اللهجعفر سبحانی دردرس تفسیر آیات سورهحدیددر مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی قم افزود: آیات قرآن کریم اندیشمندان را به سوی کشف اسرار عالم هستی تشویق می کند و کسانی که می گویند اسلام با علم در تضاد و تعارض است تهمتی ناروا و غلط می زنند. وی گفت: مکتب الهی اسلام، انسان را به سوی علم تحریک می کند و مکتبی که با علم ضدیت دارد، مکتب مادیگری است. آیت الله سبحانی گفت:برفرض صحت نظریهانفجار بزرک در پیدایش اولیه جهان هستی،این سوال مهم ازمادیگران پیش می آید که اگر طبیعت به دست خود این نظام هماهنک را پدید آورده و همه چیز اتفاقی بوده است، پس آینده نگری عالم چگونه توضیح داده می شود؟ وی افزود: این جهان فعل و انفعالاتی دارد که نشانگر آینده نگری نظام هستی است و این آینده نگری با گفته های مادیون در زمینه پیدایش هستی سازگاری ندارد. وی بااشاره به گفته ها و کشفیات دانشمندان تجربی درباره به وجود آمدن موجودات زنده تصریح کردند: هر موجود زنده ای از موجود زنده پدید می آید و محال است موجود زنده ای از موجود مرده به دنیا بیاید، لذا مبدا حیات باید زنده باشد. آیت الله سبحانی گفت: خداوند که ابتدا حیات را ایجاد کرده و تنها اوست که مسبب الاسباب است، می تواند زمین مرده را زنده کند. وی با اشاره به تفسیر آیه سوم سوره مبارکه حدید افزود: در این آیه خداوند به پنج صفت کمالیه خود، یعنی اول، آخر، ظاهر، باطن و عالم بودن به همه اشیاء اشاره کرده است. وی گفت: کسی که اولین موجود و آخرین موجود باشد و به باطن و ظاهر عالم آگاه باشد قهرا به تمام عالم علم دارد و محیط بر جهان است. 550/543
۰ نفر