استاد برجسته حوزه علمیه قم: تضاد اسلام و علم، تهمتی نارواست
#
خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/04
دین.آیت الله سبحانی.قم
قم -یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: متضاد دانستن اسلام با علم
تهمتی ناروا و غلط است و آموزه های دین اسلام، توسعه دهنده علم و مشوق
اندیشمندان و خردمندان عالم است.
به گزارش عصرچهارشنبه ایرنا به نقل از مرکز خبرحوزه،آیت اللهجعفر سبحانی
دردرس تفسیر آیات سورهحدیددر مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی قم افزود:
آیات قرآن کریم اندیشمندان را به سوی کشف اسرار عالم هستی تشویق می کند و
کسانی که می گویند اسلام با علم در تضاد و تعارض است تهمتی ناروا و غلط
می زنند.
وی گفت: مکتب الهی اسلام، انسان را به سوی علم تحریک می کند و مکتبی که با
علم ضدیت دارد، مکتب مادیگری است.
آیت الله سبحانی گفت:برفرض صحت نظریهانفجار بزرک در پیدایش اولیه جهان
هستی،این سوال مهم ازمادیگران پیش می آید که اگر طبیعت به دست خود این
نظام هماهنک را پدید آورده و همه چیز اتفاقی بوده است، پس آینده نگری
عالم چگونه توضیح داده می شود؟
وی افزود: این جهان فعل و انفعالاتی دارد که نشانگر آینده نگری نظام هستی
است و این آینده نگری با گفته های مادیون در زمینه پیدایش هستی سازگاری
ندارد.
وی بااشاره به گفته ها و کشفیات دانشمندان تجربی درباره به وجود آمدن
موجودات زنده تصریح کردند: هر موجود زنده ای از موجود زنده پدید می آید و
محال است موجود زنده ای از موجود مرده به دنیا بیاید، لذا مبدا حیات
باید زنده باشد.
آیت الله سبحانی گفت: خداوند که ابتدا حیات را ایجاد کرده و تنها اوست که
مسبب الاسباب است، می تواند زمین مرده را زنده کند.
وی با اشاره به تفسیر آیه سوم سوره مبارکه حدید افزود: در این آیه خداوند
به پنج صفت کمالیه خود، یعنی اول، آخر، ظاهر، باطن و عالم بودن به همه
اشیاء اشاره کرده است.
وی گفت: کسی که اولین موجود و آخرین موجود باشد و به باطن و ظاهر عالم
آگاه باشد قهرا به تمام عالم علم دارد و محیط بر جهان است.
550/543