۲۶ مهر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7367765
T T
۰ نفر
کارگردان سینما: مستندهای شاخص در جشنواره سینماحقیقت به مخاطبان عرضه می شوند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/26 فرهنگی.سینما.سینما کارگردان فیلم سینمایی نفوذی بر این اعتقاد است که نمایش فیلم های مستند در جشنواره سینماحقیقت، فرصت مناسبی است تا در یک محدوده زمانی و مکانی مشخص، آثار مستند شاخص به مخاطبان این گونه ی سینمایی عرضه شود. به گزارش روزیکشنبه ایرنا از سینما حقیقت، جمال شورجه با بیان این مطلب، جشنواره سینماحقیقت را حرکتی مهم در کلیت سینمای ایران توصیف کرد و افزود : برگزاری این جشنواره ، در جهت اعتلا و رشد سینمای مستند کشور قطعا موثر خواهد بود و مستندسازان را تشویق خواهد کرد تا دست به تولید آثار بهتر و ماندگار بزنند. وی گفت: از سویی، مقایسه آثار مستند در محملی به نام جشنواره سینماحقیقت این فرصت را برای متولیان امر و عموم مستندسازان فراهم می آورد تا در یک محدوده کوتاه زمانی، تولیدات شاخص سینمای مستند را به نظاره بنشینند که این، به رشد سینمای مستند ما کمک خواهد کرد. اگر کارکرد جشنواره سینماحقیقت را فقط همین مورد هم بدانیم، این برای دفاع از موجودیت آن کافی است. کارگردان فیلم سینمایی عملیات کرکوک نسل نو، مستندساز ایرانی را نسلی با استعداد خواند و اظهار داشت: ما پس از انقلاب اسلامی در حوزه سینمای مستند، رشد قابل توجهی داشتیم و مستندسازان خوش فکری که امروز داریم، حاصل همین ارتقای فرهنگی است تا شاهد درخشش آثار آنها در جشنواره های مختلف باشیم.
شورجه در ادامه تصریح کرد: امروزه متاسفانه اینطور به نظر می رسد که شائبه های روشنفکری، همپای ترقی کیفی آثار، نزد مستندسازان ما رشد کرده است و ما کمتر شاهد نگاه به حقایق، پیشرفت ها و جنبه های مختلفی که کشور در آن ها رشد و توسعه داشته، هستیم. البته قبول دارم که مستندسازها در همه جای دنیا، بیشترعلاقه مند به سینمای انتقادی هستند و آن را پیگیری می کنند. من با انتقاد سازنده هیچ مشکلی ندارم. انتقاد از حرکت هایی که علیرغم صرف بودجه، زمان و امکانات نتوانسته کشور را به آن جایگاهی که درخورش است برساند، هیچ کار بدی نیست. اما باید یادمان باشد که همپای نمایش تیرگی ها ، تلخی ها و ناکامی های کشور، نمایش خوبی ها و زیبایی ها هم باید مورد توجه قرار گیرد. کارگردان فیلم سینمایی -حماسه مجنون < در ادامه، جشنواره های جهانی را در این نگاه مستندسازان ایرانی بی تاثیر ندانست و افزود: متاسفانه توجه جشنواره های خارج از کشور، همواره معطوف به سمت آثاری بوده که به نوعی عدم توانمندی های نظام را هدف قرار داده اند و این حرکت جشنواره های جهانی باعث شده تا بعضی از مستندسازان ما، نگاه مورد پسند این جشنواره ها را در دستور کار خود قرار دهند. این کارگردان سینما با اشاره به نقش مدیران سینمایی و متولیان سینمای مستند در جهت دهی به این بخش از سینما گفت: متولیان سینمای مستند باید با برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایی که انجام می دهند، به هدایت و تصحیح جهت گیری سینمای مستند ما بپردازند. نوک پیکان و سمت گیری کلیت سینمای مستند ما باید حاصل یک برنامه ریزی حساب شده و درست باشد. در یک جهت گیری درست، نمایش ناکامی ها و تلخکامی ها در کنار توفیقات و پیشرفت ها توامان صورت خواهد گرفت. این دو در کنار هم می توانند سینمای حیقیت گوی مستند را معنا و مفهوم ببخشند. اگر این دو موازی و در کنار هم بیان نشوند به طور قطع و یقین این سینما ناقص خواهد بود و حقیقت کشور ما را بیان نخواهد کرد. سومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، با شعار -سینمای مستند برای همه <، که از 23 مهرماه در تهران اغاز شده تا 28 این ماه ادامه خواهد داشت.
۰ نفر