۴ بهمن ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7375792
T T
۰ نفر
منتقد سینما: به رنک ارغوان روایت ماموریت و معذوریت است # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/11/04 فرهنگی.فیلم 88.نقد تهران - یک منتقد سینما می گوید: فیلم سینمایی به رنک ارغوان نقطه آغاز مناسب و آوانگاردی برای ساخت آثار سینمایی سیاسی در کشور است و روایت کشمکش بین عقل و دل و ماموریت و معذوریت است. محسن سلیمانی فاخر در گفت وگو با ایرنا گفت: به رنک ارغوان درگیری درونی آدمی است که در جنک از پیش انتخاب کرده خویش میان تعقل و احساس، وامانده است. وی ادامه داد: به رنک ارعوان فیلمی است که تاریخ مصرف دارد اما در این زمان اثری به روز است و به خوبی میا ن ،دم های فیلم و تماشاگرانش هاله ای از تفاهم را به تصویر کشانده است. عضو انجمن منتقدان سینمای ایران خاطرنشان کرد: شخصیت پنهان فیلم نیز در مخمصه ای برای ماندن و مکاشفه ای برای دیدار دخترش گرفتار است، از این رو سه شخصیت اصلی قصه حاتمی کیا در تقابل احساس و اجبار به عکس العمل های محتوم محکوم شده اند . فاخر افزود: حاتمی کیا در به رنک ارغوان از نشانه های جنک و نماد پلاک دور شده است، اما به نظر می رسد به دنبال دلمشغولی مضمونی دیگری رفته است و این فیلم نقطه شروع پر قوت و با صلابتی برای اوست . وی تصریح کرد: مضمون پنهان به رنک ارغوان به نوعی، برخورد و درک متقابل دو نسل است، نسلی هایی که برای ادامه حیات و تلاش برای بقای هر یک صراطی رابر می گزینند که در نهایت به یک مقصد ختم می شود. این منتقد اظهار داشت: حاتمی کیا در این فیلم بدون هیچ ابایی یکباره و بی هیچ مقدمه چینی محتویات ذهنی تماشاگر را به سمت موضوعات سیاسی سوق می دهد، او فارغ از سفارشی بودن ساخت فیلمش به تماشاگر این را می رساند که هر شخصی بدون هیچ جانبداری یک مشی سیاسی دارد. وی افزود: اما با این حال نگاه سیاسی در این فیلم چندان سوار اتفاق نیست، فیلمساز بیش از تصور اصلی مخاطب مبنی بر سیاسی بودن اثر به تقابلات و مکاشفات درونی شخصیت ها تمرکز داشته است . سلیمانی عنوان کرد: -به رنک ارغوان < مملو از نماهای مدرن و برگرفته از ژانرهای شبیه به خود در سینمای جهان است که با نگاهی دورنی و شاعرانه موقعیت آدمهای آرمانخواه و معطوف به اصل و ریشه آدم های رمانتیک را به نمایش گذارده است . وی ادامه داد: فیلم در نگرشی دیگر، دفاع از فکر و اندیشه را به چالش می کشد . دانشجویان به مثابه جنگلبانی از قطع درختان دفاع می کنند چرا که به انتخاب راه شان ایمان باطنی دارند. پدر ارغوان هم در راهی که انتخاب کرده مصصم است او پس از سالها تصمیم می گیرد برای دیدن دخترش که دانشجوی دانشکده جنگلداری است مخفیانه به ایران بازمی گردد. مامور امنیتی هم مصصم است اما در این میان بین او و ارغوان رابطه ای عاطفی به وجود می آید که درام اثر را پی ریزی می کند . وی در پایان افزود: سینمای -به رنک ارغوان < از نظر حاتمی کیا سینمای تصویر و شهود است. شبد**م-ر1456**
۰ نفر