۱۵ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7390426
T T
۰ نفر
طرح " فرهنگ یاران افتخاری " در چهارمحال و بختیاری آغاز شد ..........................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/01/87 داخلی. فرهنگی.ایرانشناشی.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری ، از آغاز اجرای طرح " فرهنگ یاران افتخاری " از سوی این بنیاد در استان برای نخستین بار در سطح کشور خبر داد.
" عباس قنبری عدیوی " روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:به منظور حفظ و تقویت فرهنگ شفاهی و فرهنگ عامه مردم (فولکلور)چهارمحال و بختیاری این طرح با حضور استادان، محققان ، پژوهشگران و اندیشمندان و صاحب نظران به مرحله اجرا درآمده است.
عضو بنیاد ایران شناسی کشور و رییس بنیاد ایران شناسی چهارمحال وبختیاری گفت: فرهنگ مردمی و فرهنگ شفاهی ( فولکلور) مناطق مختلف کشور بایستی حفظ و تقویت شود.
قنبری عدیوی افزود: با توجه به گسترش و توسعه روز افزون فرهنگ ماهواره، اینترنت، رایانه و تلویزیون، فرهنگ فولکلور و فرهنگ عامه و شفاهی مناطق کشور در حال تخریب است و برخی از کودکان و حتی جوانان نسبت به فرهنگ ، گویش و زبان خود بیگانه شده اند و بایستی برای پیوند دوباره آنها با فرهنگ شفاهی و فولکلور مناطق خود گامهای بلندی برداشت.
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال وبختیاری گفت:روی آوردن به فرهنگ شهری، رسانه ای و جهانی، می تواند گویشها محلی، خرده فرهنگها، آیینها، رسوم اقوام و ایلیاتی را در معرض نابودی قرار دهد و به همین دلیل بایستی از ظرفیت نخبگان ، زبدگان و برجستگان فرهنگی برای حفظ و تقویت آن کمک و یاری خواست.
به گفته وی، در همین راستا بنیاد ایرانشناسی شبعه چهارمحال وبختیاری اقدام به تهیه، دسته بندی ، جمع آوری و تدوین " اطلس گویش ها، فرهنگها و فولکلور" استان نموده و از تمامی گروهها ، استادان، محققان، پژوهشگران، جوانان و دانشجویان برای همکاری افتخاری دعوت به عمل می آورد.
وی گفت:اجرای این طرح که با حضور افتخاری استادان و محققان و پژوهشگران انجام می شود، پاسداشت فرهنگی ملی و میهنی مناطق مختلف کشور خواهد بود.
قنبری یادآور شد:هم اکنون مردم چهارمحال وبختیاری با گویشهای بختیاری ، ترکی قشقایی ،دهکردی، قهفرخی، بروجنی ، هفشجانی و فارسی چهارمحالی تکلم می کنند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون چهارمحال وبختیاری دارای هفت شهرستان و جمعیتی افـزون بر 856 هزار نفر می باشد و از دو گروه جمعیتی چهارمحالی ها و بختیاری ها تشکیل شده است.ک/3 7359/542/546 شماره 202 ساعت 15:20 تمام
۰ نفر