خیابان فروشی ، معضلی جدید در پایتخت (2 و پایان )
................................................
تهران بزرگ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/01/1387
داخلی.اجتماعی.حمل ونقل.ترافیک.خیابان فروشی.
بر اساس آمار سازمان ترافیک شهرداری تهران، هم اکنون دو هزار و 700
پارکومتر فعال در پایتخت وجود دارد که اغلب آنها خراب است.
به گفته معاون شهردار تهران، هم اکنون 320 دستگاه خودپرداز پارک در 60
معبر پرازدحام و دراولویت پایتخت نصب شده که بزودی در کل سطح شهر توسعه
می یابد.
"تشکری هاشمی" با تاکید بر اینکه به ازای پارک هر 20 خودرو، یک دستگاه
خودپرداز در معابر تهران نصب شده، افزود: تاکنون در شش هزار و 400 محل
توقف پارک حاشیه ای خودرو، دستگاه خودپرداز پارک راه اندازی شده است.
وی نرخ تعیینی دستگاه های خودپرداز را به ازای هر 30 دقیقه پارک خودرو
یک هزار و 500 ریال اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا با خودروهایی که مقابل درب
منازل شهروندان و کوچه های شهر توقف می کنند برخورد شود.
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم برای رفع مشکل کمبود پارکینگ خودرو،
اقدام به صدور ابلاغیه ای مبنی بر "خرید و فروش جای پارک در پارکینگ های
عمومی" به شهرداری کرده است.
با صدور این بخشنامه، نحوه اقدام مراحل مختلف خرید و فروش جای پارک در
پارکینک های عمومی اعلام شده است.
دراین بخشنامه آمده است: به علت افزایش تولید خودرو و تعداد استفاده
کنندگان از آن و ضرورت ایجاد تسهیلات پارکینگ در طراحی شهری خرید و فروش
جای پارک در پارکینگ های عمومی اقدام شود.
این بخشنامه با هدف ایجاد توقفگاه در مراکز شهری بدون ترافیک و توجه به
موقعیت املاک و تفاوت در چگونگی ایجاد پارکینگ در املاک صادر شده است.
دربخش دیگری از این بخشنامه آمده است: درصورتی که ملک بصورت زمین محصور
بدون ساختمان و کاربری آن پارکینگ باشد، پس از ارائه نقشه، نسبت به تفکیک
ملک به پارکینک های متعدد اقدام می شود.
در صورتی که کاربری ملک، پارکینک بوده و مالک در آن توقفگاه طبقاتی
احداث کرده باشد در این موارد طبق گواهی پایان کار و مشخص بودن راهروی
اشتراکی، تفکیک ملک به پارکینگ های متعدد با رعایت مقررات بلامانع است.
بااین وجود پس ازگذشت دوسال اززمان صدور این ابلاغیه، اما هنوز وضعیت
پارک خودروها و رفع مشکلات مربوط به کمبود پارکینگ هنوز به قوت خود باقی
است و از جمله مشکلات جدی زندگی شهری پایتخت نشینان به شمار می رود.
این درحالی است که عده دیگری ازکارشناسان شهری ایجاد توقفگاههای طبقاتی
درپایتخت راازعمده راهکارهای رفع معضل "پارک حاشیه ای" درمعابر می دانند.
این کارشناسان افزودند: براساس استانداردهای جهانی، برمبنای عرض ومیزان
تردد خودروها در معابر "مرکزشهر" باید توقفگاههایی با مساحت 800 تا دو
هزار مترمربع و در سه تا شش طبقه احداث شود.
اغلب توقفگاه های کنونی شهرتهران قدیمی است ومربوط به گاراژهای دهه 40
می باشد که با توجه به حجم انبوه خودروهای ورودی به تهران کارآیی خود را
از دست داده اند.
تنهادرنقاط معدودی از کلانشهر تهران همچون میادین ونک، راه آهن وفردوسی
و نیز برخی مراکزعمومی همچون بیمارستان میلاد، توقفگاه طبقاتی وجود دارد.
براساس آمارموجود درشهرداری تهران، پایتخت هم اکنون دارای 20 هزار جای
پارک در توقفگاههای طبقاتی است.
تجمع مراکزاداری و تجاری و استقرار بازاربزرک تهران درمحدوده مرکزی شهر
نیاز به استفاده از خودرو و در نتیجه توقفگاهها را دوچندان کرده است.
کارشناسان ترافیک معتقدند: با توجه به تردد بیش از سه میلیون دستگاه
خودرو در پایتخت، به 700 هزار جای پارک در توقفگاههای طبقاتی نیاز داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید: همزمان با اجرای طرح
پارکبان ها احداث توقفگاههای طبقاتی در پایتخت دنبال می شود امابه دلیل
کمبودفضاوقیمت بالای تملک زمین، تاکنون نتوانسته ایم به میزان موردنیازدر
شهر، توقفگاه های طبقاتی احداث کنیم.
تشکری هاشمی گفت: تهران بااحتساب قرارگرفتن یک هزاردستگاه خودرو در هر
توقفگاه طبقاتی، به 700 توقفگاه طبقاتی نیاز دارد.
وی تاکیدکرد: احداث توقفگاه های طبقاتی باتوجه به هزینه سنگین، کمک های
دولت و مردم را می طلبد.
معاون شهردار تهران بااشاره به اینکه هم اکنون 50 هزار نقطه فضای پارک
حاشیه ای در پایتخت وجود دارد، افزود: در مرحله نخست ، در 112 معبرتهران،
11 هزار فضای پارک دراختیار شهروندان قرارداده شده که در صورت نیاز این
رقم تا سقف 50 هزار فضای پارک حاشیه ای بصورت کنترل شده قابل افزایش است.
به گفته یک شهرساز، با توجه به کمبود زمین درسطح شهرتهران برای تامین
پارکینگ موردنیاز، بهترین کاراعطای تسهیلات ویژه به انبوه سازان است تابه
ساخت چنین اماکنی اقدام کنند.
"رسول صائمی" گفت: پارکینگ ها باید از فضایی مدرن برخوردار باشند تا
کمبود زمین از طریق بلندمرتبه سازی رفع شود.
وی با اشاره به پارک دوبله و رفتار رانندگی شهروندان گفت: برای رفع
مشکلات جای پارک ونیز پارک دوبله همزمان با کار آموزشی مناسب باید به فکر
تعدد پارکینک در سطح شهر بود، چراکه پارک دوبله نتیجه رفتارهای اشتباه و
کمبود جای پارک مناسب به وجود می آید.
معاون برنامه ریزی و مهندسی سازمان حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران در
این زمینه گفت: مطالعات انجام شده پیرامون عرضه وتقاضای فضای پارک دراکثر
معابر تهران بویژه محدوده مرکزی شهر حاکی ازتقاضای بالا و الگوی زمانی
غیرمنطقی در این معابر است.
دکتر "جواد تن زاده" افزود: توقف وسایل نقلیه در حاشیه معابر، هزینه
های غیرمستقیم زیادی ازجمله مصرف زیاد سوخت، افزایش زمان سفر وآلودگی هوا
را بر سامانه شهر تحمیل می کند.
وی گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که تنها 40 درصد ازظرفیت پارکینگ
های غیرحاشیه ای موجود در سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد.
تن زاده خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی پارکینگ معابربا هدف مدیریت زمانی
ومکانی پارکینک های حاشیه ای وغیرحاشیه ای،تعیین بهای توقف درپارکینک ها،
ایجادتوازن وهمپوشانی بین پارکینک های حاشیه ای وغیرحاشیه ای وایجادشرایط
مطلوب درراستای مشارکت بخش خصوصی درتامین فضای پارکینگ در دست بررسی است.
ک/4
تهرام/7260/588/1840
شماره 223 ساعت 13:06 تمام