۲۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7395294
T T
۰ نفر

نگهداری از حیوانات خانگی ، بایدها و نبایدها

۲۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7395294
نگهداری از حیوانات خانگی ، بایدها و نبایدها ................................................
بندرانزلی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/01/87 داخلی.اجتماعی.بهداشتی.نگهداری از حیوانات خانگی.
علاقه به نگهداری از حیوانات و اهلی کردن آنها از دیرباز در بشر وجود داشته و امروزه با ماشینی شدن زندگی و دوری از طبیعت ، این علاقه نه تنها کم نشده بلکه شاید درست به همین دلیل فزونی گرفته است.
اکنون حتی در آپارتمان های کوچک شهرهای بزرگ و صنعتی کشورمان از جمله پایتخت، افراد و بویژه کودکان بسیاری را می بینیم که از یک حیوان خانگی از گربه گرفته تا خرگوش و لاک پشت نگهداری می کنند.
برخی از این افراد از خطرات بیماری های مشترک بین انسان و حیوان آگاهند و راه های پیشگیری از آن را می دانند اما بعضی دیگر ممکن است به دلیل ناآگاهی در معرض برخی بیماری های خطرناک قرار گیرند.
حتما بسیاری از ما از مادربزرگهایمان در مورد خطر ابتلای بیماری از گربه این موجود زیبا و دوست داشتنی شنیده ایم.
مادر بزرگها ، دختربچه ها و زنان باردار را از دست زدن به گربه نهی می ـ کردند و آن را عامل نازایی در بزرگسالی و یا سقط جنین در زمان بارداری می دانستند.
"پیمان صیفی" معاون اداره دامپزشکی شهرستان بندرانزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : اولین حیوان خانگی که می تواند سبب بروز بیماری در انسان شود، گربه است.
وی در خصوص احتمال ایجاد بیماری نازایی به دلیل تماس با گربه اظهار داشت: نوعی بیماری انگلی به نام "توکسو پلاسموزیس" می تواند منجر به این مشکل شود.
دکتر صیفی تصریح کرد: هر چند که انتقال بیماری می تواند توسط دست زدن به گوشت خام گاو هم صورت گیرد ولی گربه ها از ناقلین اصلی و مهم این انگل به شمار رفته و میزبان نهایی آن محسوب می شوند.
* علایم توکسو پلاسموزیس در گربه ها به گفته این دامپزشک بیماری م تواند در گربه ها بدون هیچ علامتی نیز وجود داشته باشد اما در صورت بروز نشانه در حیوان مهمترین علایم شامل تورم روده ها، بزرگ شدن غدد لنفاوی، ذات الریه و آسیب به سیتم مرکز عصبی و به عبارتی مغز است که گاهی در بچه گربه ها نیز دیده می شود.
* آلودگی در انسان دکتر صیفی خاطرنشان کرد: عامل بیماری در انسان از طریق دستگاه گوارش فرد را آلوده می سازد. آالودگی اکتسابی به دو روش صورت می گیرد گاهی ممکن است صاحب حیوان پس از تماس با ظرف غذای گربه و نشستن دستها عامل بیماری را از راه دهان به خود منتقل کند.
دومین راه ، انتقال از طریق خوردن گوشت گاو آلوده به انگل به صورت نیمه پخته و حاوی کیست توکسوپلاسما صورت می پذیرد.
به گفته معاون اداره دامپزشکی انزلی گاهی در انسان توکسوپلاسما می تواند توسط مادر آلوده از طریق جفت به جنین انتقال یابد و یا سبب نازایی شود.
دکتر صیفی از نشانه های دیگر این بیماری در انسان به سقط جنین ، مرده زایی و آنومالی های مادرزادی در نوزادان شامل آب آوردگی مغز در نوزاد، بزرگ شدن کبد و طحال و ناتوانی کبد و عقب ماندگی های ذهنی و اختلالات بینایی اشاره کرد.
وی متذکر شد: به دلیل ایجاد عفونتهای مادرزادی توکسوپلاسموز در انسان ، نگهداری گربه در خانه هایی که خانم باردار در آن وجود دارد باید با رعایت شدید موارد بهداشتی همراه باشد.
به گفته وی پیشگیری از بیماری توکسوپلاسموز با کمک دکتر دامپزشک و توسط خوراندن قرص ضد انگل به حیوان بسیار آسان است.
دکتر صیفی "توکسو کاراکتی" را از دیگر بیماری های انگلی عنوان کرد که امکان انتقال آن از گربه به انسان وجود دارد.
توکسو کاراکتی از انگل های داخل روده ای گربه بوده که قابل سرایت به انسان است، انگل می تواند از مادر آلوده از طریق شیر به بچه گربه های تازه متولد شده انتقال یابد.
در گربه تخم انگل از طریق مدفوع دفع می شود و دست زدن به مدفوع آلوده و نواحی دم حیوان و تماس دست به دهان و یا خوردن غذا بدون اینکه دستها با صابون شسته شده باشند سبب آلودگی انسان می شود.
علائم بیماری در حیوان آلوده شامل بزرگی شکم، اسهال مزمن و کم شدن و ژولیدگی موی بدن گربه است.
کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار آسان و نیز ضروری است.
کافی است نزد دکتر دامپزشک رفته تا ضمن معاینه حیوان برنامه پیشگیری از انگل را با توجه به شرایط سنی و محیطی اخذ نمایید.
لازم به ذکر است خوراندن داروهای ضدانگل در گربه و سگ معمولا" هر سه ماه یکبار توصیه می شود وحتی بچه گربه های تازه به دنیا آمده نیز تحت برنامه خاصی مشمول این برنامه می شوند.
معاون اداره دامپزشکی انزلی خاطرنشان کرد: هاری، یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری هایی است که عامل آن ویروسی بوده و از طریق خراش و زخم ناشی از گاز گرفتگی توسط حیوان آلوده منتقل می شود.
دوره کمون بیماری هاری از هنگام ورود ویروس به بدن تا بروز علائم آن بسته به محل گاز گرفتگی می تواند متفاوت باشد، اما زمانی که نشانی های بیماری ظاهرشدند، مرگ بیمار حتمی است.
دکتر صیفی متذکر شد: این بیماری با تمام خطرناک بودنش به راحتی و با تزریق واکسن قابل پیشگیری است و معمولا واکسن هاری سالانه یک بار تکرار می ـ شود.
وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور هر ساله طبق برنامه های مدون هزینه های هنگفتی را برای مبارزه و پیشگیری از بیماری هاری می پردازد.
علائم بیماری هاری * هاری می تواند به دو شکل بروز نماید فرم اول که همگان کم و بیش با آن آشنایی دارند فرم خشمگین است و نشانی ای عصبی و حمله به افراد حتی صاحب خود و فلجی و ریزش بزاق و نیز ترس از نور و آب در حیوان از علائم بارز آن است.
فرم دوم، بر خلاف تصور عموم خطرناک تر از فرم اول آن است و به نام هاری خاموش نامیده میشود که در آن حیوان علائم عصبانیت و حمله را بروز نمی دهد اما فلج حلق در حیوان به گونه ای است که حیوان قدرت بلع را از دست داده و می تواند صاحب حیوان را دچار این اشتباه نماید که گوئی چیزی در گلوی حیوان گیر کرده و مبادرت به دست انداختن در دهان حیوان نماید که باعث انتقال بیماری می شود.
به گفته دکتر صیفی در گربه ها فرم خشمگین هاری بیشتر دیده می شود ولی تزریق منظم و سالیانه واکسن هاری توسط دکتر دامپزشک از بروز بیماری در حیوانتان پیشگیری مینماید.
افرادی که علاقه مند به نگهداری از حیوانات خانگی هستند حتما باید در این باره با دامپزشک مشورت کرده و نکات بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری های مشترک و قابل انتقال فرا بگیرند.
7152/620/508 شماره 398 ساعت 18:06 تمام
۰ نفر